מים ולא משמיים: טיולי מים מומלצים לחול המועד סוכות

סוכות מגיע מוקדם יותר השנה, והאווירה הקיצית אידיאלית לטיולי מים. טיול סובב כינרת - ברגל, ברכב, בקיאק ועל סוס • סקירה מיוחדת

טיול סוסים מחוות ורד הגליל / צילום: אורלי גנוסר
טיול סוסים מחוות ורד הגליל / צילום: אורלי גנוסר

הלוח הגרגוריאני לא הסתנכרן השנה עם הלוח העברי, וכך יצא שחג הסוכות חל במועד מוקדם יחסית. היתרון הוא במזג האוויר, שיהיה כנראה נוח ומתאים לטיולי מים אחרונים, ואת הרכבת הזו לא כדאי להחמיץ. ממרומי חוות ורד הגליל נשקף נופה של הכינרת שנראית כמו מראה שטוחה בוהקת. יצאנו לטיול סוסים, שאת מרביתו מלווה ימת התכלת בתוך השקט של הטבע. בחווה הוותיקה יש עדר של כ-40 סוסים, זכרים ונקבות, חלקם משתתפים בתחרויות, רבים מהם מתאימים לטיולים, מכירים את המסלול הקלאסי ונוחים גם לילדים (המקום מציע בין היתר חופשה משולבת בשיעורי רכיבה וטיול, טל' 04-6935785).

כשגולשים דרומה על כביש 90, נוסעים במקביל לכינרת, שממש בימים אלה נחנך בה מקטע הליכה נוסף. למי ששכח, זה הזמן להזכיר שאת הכינרת מקיף שביל הליכה רגלי, סובב כינרת שמו, שהושלם כמעט במלואו. במהלך חג הסוכות מארגנת רשות כינרת, שהכשירה את הדרך, טיולים מודרכים בכמה מקטעים בסובב כינרת, ואפשר להצטרף ללא תשלום (בהרשמה מראש בטל' 55477*).

באזור קיבוץ גנוסר, נקטע השביל מצפון לקיבוץ ונמשך מדרום לו. כעת הצטמצם הפער כאשר מצפון נמתח השביל עד בית העלמין שבו קבור יגאל אלון ומדרום השביל מתחבר דרך כפר הנופש למוזיאון בית יגאל אלון. נכון לעכשיו, רק כחצי קילומטר בתוך הקיבוץ טרם סומנו, אולי בהמשך. במקטע הדרומי שחוצה גם את נחל צלמון שנשפך אל הכינרת, נבנה גשר, כי מדובר בנחל שיטפוני בעיקר בחורף, אז יש סיבה להגיע שוב.

מי שהוא או ילדיו חובבים פארקי מים, ישמח לשמוע שלפארק בחוף גיא הצטרפו השנה מתקני מים מדליקים, כמו סירה גדולה עם שלל אטרקציות מים, ובמתחם מזרקות צבעוניות לילדים. סביב הפארק יש שטחי ישיבה מוצלים רחבי ידיים וגם חוף קטן ויפה אל הכינרת. עוד מתחם שהושקעו בו רבות הוא מתחם תחנת הרכבת בצמח.

נופשים בכנרת/ צילום: רשות הכנרת
 נופשים בכנרת/ צילום: רשות הכנרת

אומנם כבר הורגלנו במתחמי תחנת רכבת משוחזרים בנקודות שונות בארץ, ביפו ובירושלים, בכפר יהושע ובבאר שבע, אבל התחנה בצמח היא בכל זאת מיוחדת. זו הייתה תחנת הקצה הצפונית של רכבת העמק בתחומי ארץ ישראל. מכאן המשיכה הרכבת מזרחה וצפונה לדרעה שבסוריה, ובדרך פגשה את הרכבת החיג'זית שהובילה עולי רגל למכה. תחנת צמח לא הייתה גדולה ונותרו בה עדיין כמה מבנים, בהם הרציף שמשמש היום כחלק מכיתות הלימוד של מכללת כינרת. כל המתחם שומר בצורה יפה, למעט מבנה אחד שניזוק מדי.

קטע קצר ממסילת הרכבת שוחזר ועליו שני קרונות אותנטיים. בקצה ניצב מבנה הדודים המעוגלים שהיום מאכסן את מרכז המבקרים, ועל קירות המבנים תמונות נוסטלגיות. במתחם עצמו אין אקשן, כי כאמור הוא בשטחה של המכללה, אבל אפשר לטייל במרכז וליהנות מהיופי ומהאווירה ההיסטורית (בתיאום, טל' 04-6653786).

חצבים בכנרת/ צילום: רשות הכנרת
 חצבים בכנרת/ צילום: רשות הכנרת

בדרך לירדנית עצרנו בגליתא, חוות השוקולד בקיבוץ דגניה ב', שלקראת סוכות תתקשט בשלל קישוטים צבעוניים שיעטרו סוכות משוקולד. מרכז המבקרים מציע לאורחיו שלל פעילויות בחופשת סוכות, בהן גם סדנה להכנת (מעין) סוכה משוקולד. אומנם המבנה דומה יותר לבית מאשר לסוכה, אבל למטיילים עם ילדים קטנים פעילות היצירה תמיד משמחת. עוד למשפחות - משחק אוצר בשלוש דרגות קושי ברוח חדרי הבריחה הטרנדיים, כולל אחד למבוגרים (טל' 04-6755608).

לאתר "רוב רוי" כדאי להקדיש זמן, כי זה אחד המקומות הקסומים סביב הכינרת, ובימים של בהלת העכברת, שקט ורגוע כאן להפליא. ברוב רוי יוצאים לשיט על הירדן שמלא כאן במים בזכות אתר הצליינות הירדנית. השיט הוא בסירות קאנו שמתאימות עד לזוג ושני ילדים, אבל אם מגיעים במשפחה גדולה יותר, מחברים שתי סירות ברפסודה ויוצאים לדרך.

קיאקים במתחם רוב רוי על הירדן /  צילום: אורלי גנוסר
 קיאקים במתחם רוב רוי על הירדן / צילום: אורלי גנוסר

אחת ההפתעות הייתה בנראות של המקום, שבו לא ביקרתי שנים, והוא השתנה ללא הכר ונראה מטופח ומסודר. יש פרגולות עם זולות לישיבה ומנוחה לפני או אחרי, יש עמדת שתייה חמה פתוחה לשימוש חופשי, יש אוהל אינדיאני קטן עם ארגז חול לקטנטנים ועוד. גולת הכותרת היא כאמור השיט בירדן הנינוח. אורך המסלול כקילומטר וחצי, ובדרך יש המון פינו ת מזמינות שבהן אפשר לעצור ולקפוץ למים.