הרשות השנייה לערוץ 10: במקום מיזוג שדרו רק חדשות

ל"גלובס" נודע כי יו"ר הרשות, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', הציעה לבעלי המניות של ערוץ 10 לבחון אפשרות להפוך לערוץ חדשות בסגנון CNN, כחלופה למיזוג עם רשת • בנוסף הוצע לעבור לפורמט של "ערוץ זעיר" - הגדרה ששמורה בעיקר לערוצים בתחילת הדרך עם היקף הכנסות נמוך • בערוץ 10 מתנגדים בינתיים לרעיון

יו"ר מועצת הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', הציעה לבעלי המניות וההנהלה של ערוץ 10 לבחון את האפשרות להפוך לערוץ חדשות בסגנון CNN, זאת כחלופה למיזוג עם רשת - כך נודע ל"גלובס".

מהלך כזה - מעבר לערוץ שמשדר חדשות בלבד - דורש שינויי חקיקה, שכן ערוץ 10 מחויב רגולטורית להפיק סוגים מסוימים של תכנים כפועל יוצא מהרישיון שניתן לו. נראה כי שמאלוב-ברקוביץ' מאמינה שבמקרה שערוץ 10 יבחר בחלופה זאת, ניתן יהיה לשנות את החקיקה באופן שתנאי הרישיון יתאימו לסוג התכנים הרלוונטי.

עוד הוצע לערוץ לעבור לפורמט של "ערוץ זעיר" - הגדרה ששמורה בעיקר לערוצים בתחילת הדרך עם היקף הכנסות נמוך (עד 90 מיליון שקל).  

בשלב זה מתנגדים בערוץ 10 לרעיון, מתוך תפיסה שהוא איננו כלכלי, ושערוץ המבוסס על שידורי חדשות בלבד לא יצליח לייצר רייטינג מספק כדי לשרוד לאורך זמן. ובכל מקרה, בערוץ מאמינים שכדי להיות חברת חדשות חזקה שתהווה אלטרנטיבה אמיתית לחברת החדשות של קשת ורשת ותייצר אג'נדות וסדר יום, נדרשים יותר מאחוזי רייטינג בודדים שערוץ בסגנון CNN יכול לדעתם לייצר בארץ.

יכולת מוגבלת לחרוג מתנאי הרישיון 

נציין כי לפני שנתיים קיבל ערוץ 10 רישיון ל-15 שנה. למרות שהחלק המרכזי של השידורים שלו הוא באוריינטציה של חדשות ואקטואליה, הרישיון שניתן לו לא מאפשר שידור תכנים אלה בלבד, ולכן גם כיום מופקים ומשודרים בו תכנים נוספים דוגמת ריאליטי, סאטירה ובידור, אם כי במינונים קטנים משמעותית מאשר ברשת ובקשת. היכולת של הערוץ לחרוג מתנאי הרישיון מוגבלת, שכן אפילו לצורך הארכת מהדורת החדשות של הערוץ לשעה ורבע נדרש אישור מיוחד.

ההצעה של שמאלוב-ברקוביץ' מגיעה על רקע בדיקה מקיפה שהיא ומנכ"ל מועצת הרשות השנייה, ניר שוויקי, מובילים בשבועות האחרונים על רקע בקשת המיזוג של רשת וערוץ 10. 

סירבו להיות חותמת גומי 

נראה כי ברשת ובערוץ 10 לא צפו נכון את הקשיים שעלולים לפקוד אותם בדרך למיזוג - גם מבחינת המשא-ומתן בין הצדדים עצמם, אך גם מול הרגולטורים שאמורים לאשר אותו. בשלב הראשון הדרך נראתה מהירה יחסית - הצדדים הגיעו להסכמות, וגם הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, שנתפסה כרגולטור המאתגר יותר, אישרה את המיזוג מהר יחסית, לאחר שהשתכנעה כי יש להתירו בשל דוקטרינת "הפירמה הכושלת", לפיה דינו של הערוץ להיסגר, ואפסו הסיכויים להצילו, אם באמצעות פרקטיקות ניהוליות או באמצעות מכירתו לגוף אחר. התנאי היחיד שהציבה הלפרין היה מכירת חלקה של אשת בחברת החדשות לקשת. 

נראה היה אז כי כל שנותר הוא לסכם סיכומים ולעבור את מועצת הרשות השנייה, שנתפסה עד אז כציון דרך שלא צפוי לסכן משהו, ובשוק העריכו אז כי ההליך יסתיים עד תחילת נובמבר, ואז ניתן יהיה לצאת לדרך עם הערוץ הממוזג.

עם זאת, במועצת הרשות השנייה סירבו להיות "חותמת גומי" להחלטת הממונה והחלו לנהל כאמור בדיקה משל עצמם. בשונה מהלפרין, במועצה לא השתכנעו כי מדובר באופציה היחידה, וכפי שנחשף לאחרונה ב"גלובס", הם העבירו למחזיקות הרישיון מסרים לפיהן לחפש חלופות נוספות למיזוג.

בערוץ 10 החלו להתעורר לאחרונה ולהבין כי המיזוג שנתפס ביניהם עד עתה כעובדה מוגמרת עלול להיתקל בסירובה של מועצת הרשות השנייה. אם בשלבים הראשונים עיכוב התהליך נתפס אצל בעלי המניות של רשת וערוץ 10 כמשהו טקטי שנועד להוכיח שלמועצה יש שיניים, כעת מתחילים לדבר שם במונחים אחרים של חילוקי דעות מקצועיים שיש לפתור ותפיסה שונה של היתכנות השוק.

מנסים להרוויח זמן 

בתוך כך, בערוץ 10 מנסים בימים האחרונים להרוויח זמן עד להתבהרות התמונה. לפני החג פורסם ב"גלובס" כי הוחלט לדחות את הפסקת הפקת שידורי רצועת הבוקר בשבועיים, והיא צפויה להתרחש ב-15 בנובמבר, אז מתעתדים בערוץ לשדר את התוכנית האחרונה. כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", התוכנית המקורית הייתה לשדר את התוכנית האחרונה ב-30 באוקטובר, והודעה על כך נמסרה הן לעובדי הערוץ המעורבים בהפקה והן לאולפני הרצליה המפיקים אותה.

התארכות ההליכים מונעת למעשה מאנשי רשת ואנשי ערוץ 10 לבצע צעדים אופרטיביים משותפים, כמו קביעת מצבת כוח-אדם, לוח שידורים וכדומה. 

בעלי המניות של ערוץ 10 סירבו להתייחס לידיעה.