קומפיוג'ן תקבל תשלום נוסף מבאייר לקראת ניסוי בבני אדם

מדובר בתשלום אבן-דרך בהיקף 7.8 מיליון דולר מחברת באייר הגרמנית, עבור תרופה לסרטן ממשפחת התרופות האימונותרפיות • מניית החברה עולה היום במסחר בת"א, והחברה נסחרת לפי שווי של 829 מיליון שקל • קומפיוג'ן גייסה 19.3 מיליון דולר ברבעון השני של 2018

ד"ר ענת כהן-דייג, נשיאת ומנכ"לית קומפיוג'ן /צילום: כפיר זיו
ד"ר ענת כהן-דייג, נשיאת ומנכ"לית קומפיוג'ן /צילום: כפיר זיו

חברת קומפיוג'ן   הנסחרת בתל-אביב ובנאסד"ק, הודיעה היום על קבלת תשלום אבן-דרך בהיקף של 7.8 מיליון דולר מחברת באייר הגרמנית, בעקבות כניסת המוצר שבאייר רכשה מקומפיוג'ן לניסויים בבני אדם.

מוצר ה-BAY1905254 הוא תרופה לסרטן ממשפחת התרופות האימונותרפיות (תרופות המעוררות את מערכת החיסון להילחם בסרטן).

המשך התקדמות המוצר בצנרת הפיתוח של באייר, גם אם לאט מן המצופה, מהווה גושפנקא לכך שקומפיוג'ן באמת זיהתה בהצלחה מנגנוני פעולה חדשים לתרופות, באמצעות מערכת הביג דאטה שלה. קומפיוג'ן הודיעה כבר לפני כחודשיים על הכוונה של באייר להיכנס לניסויים הללו ועל תשלום שצפוי להגיע, אך כעת היא מפרסמת את גובה התשלום.

לפני כשנה הודיעה באייר כי אחת התרופות שהועברה אליה במסגרת הסכם קומפיוג'ן, התגלתה כבעלת פוטנציאל מוגבל בלבד והפיתוח שלה נעצר. על רקע זה, המשך הפיתוח של המוצר הנוכחי, הוא משמעותי במיוחד עבור שתי החברות. 

מניית קומפיוג'ן עולה כעת 4.3% והחברה נסחרת לפי שווי של 829 מיליון שקל.

ההסכם בין קומפיוג'ן לבאייר נחתם ב-2013 והוא כלל תשלום מקסמה של 10 מיליון דולר עבור שני המוצרים, ותשלומי אבני-דרך עד היקף של 540 מיליון דולר ועוד תמלוגים במקרה של הצלחת שניהם. כעת נראה כי בעקבות המיקוד במוצר אחד, ניתן להעריך את פוטנציאל ההסכם בכמחצית מפוטנציאל ההסכם המקורי. עד כה קיבלה קומפיוג'ן מעל 9 מיליון דולר מבאריי בתשלומי אבני-דרך.

התרופה שנכנסת היום לניסויים פועלת על מסלול חדש בתחום האימונותרפיה. עיקרון הפעולה הבסיסי הוא כמו של התרופות המפורסמות ביותר בתחום האימונותרפיה, קייטרודה של מרק ואופדיבו של BMS, אשר פועלות על ידי שחרור מערכת החיסון מחסמים שהשית עליה הגידול הסרטני. התא הסרטני מפריש חומרים אשר נקשרים לתאי מערכת החיסון ומונע מהם לאתר ולחסל את הגידול. התרופות מונעות מן החומרים הללו שמפריש הגידול להיקשר למערכת החיסון, וכך מותירה את מערכת החיסון חופשיה לפעול נגד התא הסרטני, ומסתבר שהיא יכולה לעשות זאת באופן די אפקטיבי כשאין מפריעים לה.

ואולם, לסרטן יש כמה דרכים לחסום את מערכת החיסון. קומפיוג'ן פיתחה מערכת ביג דאטה אשר מטרתה הייתה לזהות חומרים נוספים שמפריש הגידול כדי לעצור את מערכת החיסון ודרכים חדשות להתערב בתחבולות הללו של הסרטן. קומפיוג'ן העבירה לבאייר נתונים על ארבעה מסלולים נוספים אפשריים שבהם הסרטן ככל הנראה פועל, שלא היו ידועים למדע לפני שהחברה גילתה אותם. התפקיד של באיר היה לפתח תרופות להתערבות במנגנונים הללו, וכעת כאמור מגיעה תרופה כזו לראשונה לניסויים.

החולים שישתתפו בניסוי הם בעלי גידולים מוצקים (כלומר לא סרטן הדם). אם המוצר יצליח, תהיה בכך כאמור תמיכה ביכולת של קומפיוג'ן לגלות מסלולי תרופות חדשים נוספים, בתחום האימנותרפיה ובתחומים אחרים.

לדבר ד"ר ענת כהן-דייג, נשיאת ומנכ"לית קומפיוג'ן: "ILDR2 הוא אחד מחלבוני בקרת מערכת החיסון הראשונים שזוהו בעזרת הפלטפורמות החישוביות שלנו והראשון עבורו נחתם הסכם שיתוף-פעולה והסכם רישוי עם חברת פארמה. באייר היא שותפה מצויינת עבורנו ואנו מעריכים מאוד את קבוצת המו"פ המעולה שלה ואת המחויבות לקדם את BAY 1905254 לקליניקה".

קומפיוג'ן מפתחת באופן עצמאי, בלי קשר להסכם עם באייר, תרופה נוספת ממשפחה זו. גם היא נכנסה לאחרונה לניסויים קליניים. לדברי כהן-דייג: "אנחנו מקווים ש-BAY 1905254 ו-COM701 יהפכו לתרופות משנות חיים עבור חולים שאינם מגיבים לאימונותרפיות קיימות לסרטן".

בסוף הרבעון השני של 2018 היו לקומפיוג'ן 43 מיליון דולר בקופה, לאחר שגייסה 19.3 מיליון דולר ברבעון.