הסכם שכר חדש לסגל האקדמי הזוטר; איום השביתה לא הוסר

האוצר והוועדה לתכנון ותקצוב אישרו הסכם שכולל בין היתר העלאת שכר של 10.5% • ההסכם בתוקף עד 2022 • באוניברסיטאות תל אביב, חיפה ובן גוריון עוד לא חתמו על ההסכם • ארגון הסגל הזוטר בחיפה דורש המשך מו"מ: "הסכם נחות מהסכמים אחרים במשק"

קמפוס הר הצופים, האוניברסיטה העברית / צילום: שאטרסטוק
קמפוס הר הצופים, האוניברסיטה העברית / צילום: שאטרסטוק

הסכם שכר חדש לסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטאות אושר היום (ה') על ידי הממונה על השכר במשרד האוצר והוועדה לתכנון ותקצוב של מערכת ההשכלה הגבוהה (ות"ת) ותוקפו יהיה עד 2022. ההסכם אומץ עד כה על ידי הנהלות וארגוני הסגל באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת בר אילן. לפי ועד ראשי האוניברסיטאות, גם בטכניון נמצא בשלבים מתקדמים של לקראת חתימה על ההסכם מיד לאחר החג.

ההסכם כולל בין היתר תוספת שכר בשיעור ממוצע של 10.5%, מענק חד פעמי לחבר סגל, ביטחון תעסוקתי מוגבר, הגדלת הפרשות לפנסיה, הסדרת תנאי מעבר ממסלול מורה מן החוץ לעמית הוראה ועוד. ההנהלות של שאר האוניברסיטאות - תל אביב, בן גוריון וחיפה - הודיעו כי יצטרפו להסכם, וקראו לארגוני הסגל הזוטר במוסדות שלהן לחתום על ההסכם. עם זאת, לכל ארגון יש טענות שונות, ולא בטוח שההסכם החדש מקובל עליהם.

מארגון הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטת חיפה נמסר: "תמוה כי ור"ה מודיעה על הסכם חדש לסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטאות וזאת על בסיס מו"מ שהתקיים בינם לבין הסגל האקדמי הזוטר בבר אילן ובאוניברסיטה העברית. אין זה מפתיע שור"ה הוא המהלל והמשבח את ההסכם שכן מדובר בהסכם שנוח מאוד לאוניברסיטאות והן ודאי תשמחנה לנסות ולכפות אותו על שאר ארגוני הסגל האקדמי הזוטר.

"למיטב ידיעתנו ההסכם אינו מעניק ביטחון תעסוקתי מוגבר ואינו פותר את הבעיות שבהעסקה במסלול המורה מן החוץ והינו נחות באופן ניכר מהסכמי שכר אחרים שנחתמו במשק. ארגון הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטת חיפה הינו ארגון עובדים עצמאי ואנו דורשים מהאוניברסיטה להכנס לאלתר למו"מ ישיר להסכם קיבוצי לחברי הסגל האקדמי הזוטר המועסקים בה".

בארגון הסגל הזוטר של אוניברסיטת חיפה מספרים גם כי 47 חברי סגל קיבלו מכתבי זימון לשימוע לקראת פיטורים או צמצום היקף העסקתם בשנת הלימודים האקדמית הקרובה שתתחיל בעוד פחות מחודש. "המהלך מגיע בעקבות החלטת הנהלת האוניברסיטה לקצץ בהיקף המרצים והמתרגלים, ונעשית בזמן שבו חברי הסגל האקדמי שפוטרו/צומצמו בהיקף העסקתם לא יכולים למצוא עבודה במוסד אקדמי אחר, משום שהמוסדות האקדמיים סוגרים את רשימת המרצים בסביבות חודש מאי מדי שנה לקראת השנה הבאה", נמסר מהארגון.

גם נציגי הסגל הזוטר באוניברסיטת תל אביב מתחו לפני כשבועיים ביקורת על המשא ומתן העצמאי שנעשה עם הסגל של בר אילן והעברית, במיוחד כשבראש ור"ה עומד פרופ' יצחק קלפטר, נשיא אוניברסיטת תל אביב. בארגון גם איימו לשבות ביום הראשון של שנת הלימודים.

הנהלת הסגל הזוטר באוניברסיטת תל אביב דוחה נמרצות את ההסכם האמור ומציינת שעד כה לא נוהל עימה משא ומתן ענייני על סעיפי ההסכם. עוד אומרים בסגל הזוטר ם שמדובר בחוצפה ויהירות לקרוא להסכם ״הסכם ארצי״ שרק שתי אוניברסיטאות חתמו. בכוונת הסגל הזוטר להשבית את הלמודים החל מה 14 לאוקטובר לאור ההתנהלות האטומה כלפי "עובדי הקבלן" של ההשכלה הגבוהה בישראל.נטלי לוי, יור ועד הסגל הזוטר: ״ הנהלת האוניברסיטה הביאה את יחסי העבודה לקריסה מוחלטת שאיננה מאפשרת את פתיחת שנהל. אנו מועסקים במציאות של אפס ביטחון תעסוקתי ובכל שנה מחמירה הפגיעה בתנאים הסוציאליים, ישנם מרצים שנדרשת בשכרם השלמה לשכר מינימום. עד לרגע זה לא מצאה ההנהלה זמן לשבת איתנו למומ למציאת פתרונות " בסגל הזוטר ציינו כי האינטרס הלאומי הוא להשאיר את ההון האנושי המיטבי באקדמיה, ולאור ההתנהלות של ור״ה והנהלת אוניברסיטת תל אביב , נוצר תמריץ הפוך שמעודד בריחת מוחות.