יו"ר האופוזיציה לבני לאבו מאזן: חזור לשיח עם האמריקאים

ח"כ ציפי לבני נפגשה בניו-יורק עם יו"ר הרשות הפלסטינית ואמרה לו: "חשוב שתחזור לשיח עם ארה"ב לפני שפתרון שתי המדינות ייעלם"

ח"כ ציפי לבני / צילום: איל יצהר
ח"כ ציפי לבני / צילום: איל יצהר

יו"ר האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני, נפגשה בניו-יורק עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ואמרה לו: "חשוב שתחזור לשיח עם ארה"ב, לפני שפתרון שתי המדינות ייעלם". 

לבני ציינה כי מטרת המפגש היא מניעת התדרדרות ביטחונית, "לפני שעזה תהפוך לחמאסטן רשמי". היא ציינה כי הפתרון בעזה תקוע, והוא עובר דרך חזרת הרשות הפלסטינית לעזה, ולא דרך מתן לגיטימציה לגוף טרור קנאי ואלים.

נושא נוסף שעלה בשיחה, לפי הודעה ששלחה לבני, הוא השאיפה של הפלסטינים לפנות לבית המשפט הפלילי בהאג, ה-ICC. אתמול (ג') בנאומו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, הוא אמר שאינו מאמין בגוף הזה, שאין לו סמכות, ושארה"ב לא תשתף פעולה עם מי שיפעל דרך בית המשפט בהאג. הפלסטינים מדברים על פנייה להאג בשנים האחרונות ובחודש מאי 2018 אף החלו בהליך פנייה מסודר, אחרי פתיחת השגרירות האמריקאית בירושלים.

לדברי לבני, היא אמרה לאבו מאזן: "האופוזיציה בישראל ורוב הציבור בישראל תומכים בעיקרון שתי מדינות לאום, אבל נתנגד לכל מהלך חד-צדדי בפורומים בינלאומיים נגד ישראל. מימון משפחות מחבלים והפעולות בבית הדין הפלילי בהאג (ICC) - לא מקובלות, גורמות לאובדן אמון ומחזקות את הקיצונים". 

ציפי לבני ומחמוד עבאס (אבו מאזן) בניו יורק
 ציפי לבני ומחמוד עבאס (אבו מאזן) בניו יורק

עוד ציינה לבני כי עמדותיה תואמות את עמדות מערכת הביטחון הישראלית, וכי על ממשלת ישראל להיות במו"מ עם הרשות הפלסטינית הלגיטימית. "אבו מאזן משתף פעולה ביטחונית עם ישראל, והוא עדיף על קיצוני החמאס וארגוני הטרור האחרים. הבחירה במזרח התיכון היא בין אופציות גרועות, ואבו מאזן הוא האופציה הפחות גרועה, חרף הביקורת שיש לי עליו. אני מתכוונת להמשיך ולתרום את חלקי לעידוד מסלול שיתרום לרגיעה באזור".

היום (ד') צפוי אבו מאזן לכנס במלון גרנד היאט בניו-יורק כינוס ראשי מדינות, שמטרתו היא "הגנה על פתרון שתי המדינות". כל ראשי המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם וראשי מדינות נוספים הוזמנו, אך הנשיא טראמפ לא הוזמן.

יותר מוקדם בשעות הבוקר (שעון ניו-יורק) תכונס מועצת הביטחון של האו"ם לישיבה מיוחדת שאותה ינהל הנשיא טראמפ. על הפרק: קריאתו של טראמפ לכל המדינות החברות באו"ם להפעיל לחצים כבדים יותר על איראן. סבב הסנקציות האמריקאיות השני ייכנס לתוקף בחודש נובמבר. ראשי מדינות אירופה אינם משתפים פעולה עם טראמפ בנושא הזה.