ארה"ב במתקפת אזהרות נגד איראן: "תשלמו מחיר מהגיהינום"

היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון: "ארה"ב לא נאיבית; לא תוכלו לעבוד עלינו, לרמות אותנו" • שר החוץ מייק פומפיאו: "מאוכזב עמוקות מהחלטת מדינות אירופה להקים ערוץ סחר חלופי עם איראן כדי לעקוף את הסנקציות האמריקאיות"

ג'ון בולטון / צילום:  רויטרס, Joshua Roberts
ג'ון בולטון / צילום: רויטרס, Joshua Roberts

כמה שעות לאחר נאומו של דונלד טראמפ בעצרת הכללית של האו"ם, שבו הכריז כי ממשלת איראן היא "דיקטטורה מושחתת... שזורעת מוות, הרס וכאוס", הזהיר היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון בולטון, כי איראן "תשלם מחיר מהגיהינום" אם היא תעז לפגוע בארה"ב או בבעלות בריתה.

במקביל, הביע שר החוץ האמריקאי, מייק פומפיאו, "אכזבה עמוקה" מהחלטת מדינות אירופה להקים ערוץ סחר חלופי עם איראן במאמץ לעקוף את הסנקציות האמריקאיות על מדינה זו.

בולטון ופומפיאו דיברו באירוע של ארגון הקרוי "מאוחדים נגד איראן גרעינית" בניו-יורק. ארגון זה ניהל קמפיין יעיל נגד ההסכם הגרעיני בין ארה"ב, חברות מועצת הביטחון והאיחוד האירופי לבין איראן.

"לדברי האייתאללות בטהראן, אנו 'השטן הגדול', 'אדוני השאול', 'מושלי התופת'", הצהיר בולטון. "אני מקווה, אפוא, שהאייתוללות יתייחסו ברצינות להבטחה הבאה: אם תוליכו שולל אותנו, את בעלות בריתנו או את שותפינו; אם תפגעו באזרחינו; אם תוסיפו להונות, לשקר ולרמות אותנו, אתם אכן תשלמו מחיר מהגיהינום".

"אתם נמצאים על הכוונת שלנו, ואנו נרדוף אתכם", התריע היועץ לביטחון לאומי, "ארה"ב אינה נאיבית. אי-אפשר לרמות אותנו, לשקר לנו או להפחיד אותנו. הימים שבהם הצליחו טהראן ואלה שמסייעים בידה לחמוק מעונש עברו חלפו להם. אם המשטר הרצחני ותומכיו לא ישנו את התנהלותם, הם יצטרכו להתמודד עם התוצאות".

נאום בולטון כלל כמה מההצהרות התוקפניות ביתר נגד איראן שהשמיעו אי-פעם בכירים אמריקאים. בעבר הטיף בולטון לנקיטת פעולה צבאית נגד איראן, עובדה שהקנתה לדבריו אמש משמעות מיוחדת. יחד עם זאת, צריך לזכור שאת יכולתו להשמיע הצהרות פרובוקטיביות טיפח בולטון במשך השנים שבהן שימש פרשן אורח בערוץ החדשות הימני פוקס ניוז.

"ההסכם הגרעיני עם איראן היה המחדל הדיפלומטי הגרוע ביותר בתולדות אמריקה", הוא הכריז. "ההסכם לא התייחס כלל לפעילויות מערערות היציבות של המשטר באיראן או לפיתוח הטילים הבליסטיים ופרישתם. והגרוע מכל: ההסכם לא הצליח למלא את ייעודו המרכזי: לחסום לפני איראן את כל הערוצים האפשריים להשגת נשק גרעיני".

"האייתוללות צריכים לקבל החלטה", אמר בולטון. "אנו מציעים להם דרך לעתיד ורוד, עתיד של חיי רווחה, דרך שהעם האיראני ראוי לה אחרי שנים רבות תחת השלטון העריץ בטהראן".

פומפיאו מתח בנאומו ביקורת קשה על התוכנית של בריטניה, צרפת, גרמניה וכמה מדינות אחרות להוסיף לדבוק בהסכם הגרעיני עם איראן ולקיים עמה יחסי סחר עם באמצעות ערוץ סחר מיוחד. "זה אחד מהצעדים הכי פחות מועילים שאפשר להעלות על הדעת בהקשר של שלום וביטחון גלובליים", הוא אמר. "על-ידי הבטחת הכנסות למשטר, אתם מחזקים את מעמדה של איראן כיזמית הטרור מס' 1 בעולם".