טראמפ נכנע: הורה ל-FBI לחקור קובלנות נשים נגד קאוואנו

כך בלם סנטור רפובליקאי אחד את הקטר של מועמדות קאוואנו לבית המשפט העליון – אולי בהשראתה של ניצולת תקיפה מינית שארבה לו במעלית • הדיון בסנאט על המועמדות נדחה בשבוע, והרפובליקאים מקווים שבפרק זמן זה לא יצוצו האשמות חדשות

השופט ברט קוואנו / צילום: רויטרס
השופט ברט קוואנו / צילום: רויטרס

בתפנית של 180 מעלות, הורה אמש (ו') דונלד טראמפ ל-FBI לחקור קובלנות של נשים, שטוענות כי ברט קאוואנו, מועמדו של טראמפ לבית-המשפט העליון, התעלל בהן מינית כאשר הוא היה תלמיד בתיכון ולאחר מכן באוניברסיטת יל.

ההחלטה היא ניצחון גדול ומפתיע למחוקקים הדמוקרטים בסנאט, שדרשו לקיים חקירה כזו מאז שנחשפה זהותה של המתלוננת הראשונה, פרופ' קריסטין בלאסי פורד, פסיכולוגית חוקרת בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת סטנפורד.

בשימוע רווי יצרים בוועדת המשפט של הסנאט, שלשום (ה'), שריתק עשרות מיליוני אמריקאים, תיארה הפסיכולוגית כיצד קאוואנו ניסה לאנוס אותה כאשר הייתה בת 15 במסיבה בפרבר של מדינת מרילנד, ליד וושינגטון הבירה. בלאסי פורד הצהירה, שהיא בטוחה "במאה אחוזים" שתוקפה היה קאוואנו. באותו שימוע, אך בהופעה נפרדת, הכחיש קאוואנו את הטענה, והכריז שהוא "נשבע לפני הסנאט, המדינה ואלוהים" שידו לא היתה במעשה ושהוא לא נכח כלל באותה מסיבה.

רק לפני כמה ימים הצהיר טראמפ, כי FBI "לא עושה חקירות כאלה", וכי הבולשת הפדרלית כבר בדקה את עברו של המועמד חמש או שש פעמים, כחלק מתהליך שגרתי שעוברים מועמדים למשרות פדרליות בכירות (הוא מכהן עתה כשופט בבית-המשפט לערעורים בוושינגטון הבירה).

תרגיל פרלמנטרי של סנטור רפובליקאי

המהלך נאכף על טראמפ לאחר שוועדת המשפט נתנה אמש אור ירוק לקידום הדיון במועמדות למליאה, שבה אמורה להיערך ההצבעה הסופית. אבל בגלל תרגיל פרלמנטרי של סנטור רפובליקאי מתון, ג'ף פלייק, התנתה למעשה הוועדה את קיום ההצבעה הסופית במליאה בחקירת FBI נגד המועמד, על אפם וחמתם של טראמפ וההנהגה הרפובליקאית בסנאט.

כניעת הרוב הרפובליקאי לפלייק לא נבעה ממניעים אלטרואיסטיים או מנקיפות מצפון אלא מהעובדה הפשוטה שפלייק הוא לשון המאזניים בוועדה, שבה 11 מחוקקים רפובליקאים ו-10 דמוקרטים. בלעדי קולו של פלייק, מועמדותו של קאוואנו היתה שוקעת בתהום הנשייה. תקנות הסנאט מקנות לכל סנטור יחיד כוח אדיר ופלייק ותפס את הרוב הרפובליקאי בוועדה במקום רגיש. רוצים לקדם את המועמדות למליאה? תנו לי חקירה של FBI.

החקירה אמורה להימשך "לא יותר משבוע" ומשמעותה המיידית היא, כי ההצבעה הסופית במליאה, שהיתה מתוכננת להתקיים ביום ג' הקרוב, תידחה לפחות בשבוע אחד. אבל, כפי שאמר אמש אנליסט בתוכנית מלל בערוץ חדשות, במקרים כאלה "שבוע אחד כמוהו כנצח... כל מיני מתלוננות עלולות להגיח מבין הצללים ולהטיל לתסבוכת הסמיכה של מינוי קאוואנו האשמות חדשות".

לרפובליקאים יש רוב של שני מושבים בסנאט, אך תוצאות ההצבעה במליאה אינן ודאיות. הן תלויות בקולותיהם של הסנטור פלייק, שתי סנטוריות רפובליקאיות, שתומכות בזכות נשים להפלה (קאוואנו מתנגד נחרץ להפלות) ושני סנטורים דמוקרטים במדינות שהצביעו בעד טראמפ. השניים נהנים מפופולריות אישית, גם אצל בוחרים רפובליקאים, אך הם חוששים שהצבעה נגד קאוואנו תרגיז את תומכיהם מהימין.

הציוץ הנלהב של טראמפ

שלשום, כתום עדות תוקפנית של קאוואנו, טילפן טראמפ לכל הסנטורים הרפובליקאים ולחץ עליהם להצביע בעד מועמדו. בציוץ נלהב הוא כתב: "השופט קאוואנו הראה לאמריקה בדיוק מדוע מיניתי אותו. עדותו היתה עוצמתית, כנה ומרתקת. אסטרטגיית 'חפש והרוס' של הדמוקרטים היא מחפירה והתהליך כולו הוא הונאה ומאמץ לדחות, לשבש ולהתנגד. הסנאט חייב להצביע!".

בשימוע של הוועדה אמש, ניסו הדמוקרטים לדחות את ההצבעה. הם טענו, כי FBI לא חקר את הטענות שקאוואנו התעלל מינית בפרופ' כריסטין בלאסי פורד ובשתי נשים אחרות. לדברי הדמוקרטים, עצם העובדה שקאוואנו סירב לדרוש חקירה של הבולשת הפדרלית, בתשובותיו לסנטורים בשימוע אתמול, היא סימן מובהק לכך שיש מקום לחקירה כזו.

כמה שעות לפני ההצבעה בוועדת המשפט, הודיע הסנאטור פלייק כי יצביע בעד קידום מועמדות קאוואנו למליאת הסנאט. אך בתוך זמן קצר הוא שינה את התנהלותו, ובשורת מגעים מאחרי הקלעים הוא הצהיר כי הוא יתנה את הקידום למליאה בחקירה של הבולשת הפדרלית. מה חולל את המהפך האישי שלו? ייתכן שפעילה ליברלית, קורבן של תקיפה מינית, שטמנה לסנטור מארב ליד מעלית בסנאט, והצליחה להחדיר לתודעתו במונולוג נוקב, שפתיחת בית המשפט העליון לאדם שמואשם באלימות מינית תפגע בהמוני נשים, נערות וילדות, קורבנות פוטנציאליים של עבריינים עתידיים.

הרפובליקאים נתונים במצוקה. הם חוששים, כי אם תוסר מועמדותו של קאוואנו, בעקבות גילויים פוטנציאליים של חקירת FBI, לא יעלה בידם לדחוף מועמד שמרני חדש לעליון - דרישה חד-משמעית של ה"בייס", הגרעין הבלתי מתפשר של תומכי טראמפ - לפני בחירות הביניים לקונגרס בנובמבר.

אם הדמוקרטים יצליחו להשיג רוב בסנאט בבחירות אלה - אפשרות שמתחילה להסתמן כריאלית - לא ייכנס שופט שמרן לעליון בשנתיים הבאות. זה מלחיץ את טראמפ, שהבטיח לתומכיו במהלך מסע הבחירות ב-2016 שהוא ימלא את העליון בנוצרים אדוקים, ואת המפלגה הרפובליקאית, שדחיפת שמרנים למערכת המשפטית עומדת בראש מעייניה.