החברה הישראלית שתאפשר לרחפנים לטוס מעל הראש שלנו

חברת פאראזירו (Parazero) הישראלית קיבלה אישור של רשות התעופה האמריקאית (FAA) לטכנולוגיה שלה, שמאפשרת להטיס רחפנים מעל ראשי בני אדם • פאראזירו ו-Flytrex הישראלית מבקשות כעת אישור רגולטורי אמריקאי להטסת רחפנים גדולים מעל אזורים אורבניים

רחפנים / צילום: שאטרסטוק
רחפנים / צילום: שאטרסטוק

חברת פאראזירו (Parazero) הישראלית קיבלה אישור של רשות התעופה האמריקאית (FAA) לטכנולוגיה שלה, שמאפשרת להטיס רחפנים מעל ראשי בני אדם. פאראזירו פיתחה טכנולוגיה מבוססת מצנח, אשר מזהה אוטומטית תקלות ומנחיתה את הרחפן בבטחה. מדובר בצעד משמעותי עבור תעשיית הרחפנים העולמית, שעד כה הייתה מנועה לטוס באזורים עירוניים, מעבר לקו הראייה של מפעיל הרחפן ועוד הגבלות רבות.

"מדובר באבן דרך היסטורית", אומר מנכ"ל החברה עדן אטיאס בשיחה עם גלובס, "בפעם הראשונה מאשרים לכלי לטוס מעל אנשים בזכות מערכת בטיחות. היו לפני זה אישורים לרחפנים קטנים ולא אפקטיביים אבל זה האישור הראשון לרחפנים משמעותיים שאפשר לעשות איתם באמת עבודה מעל אנשים". לדבריו החברה הייתה שותפה לקבוצת תקינה בה השתתפו גם ה-FAA, חברת אמזון וגופים נוספים, והתקן למערכת בטיחות לרחפנים התפרסם אך לפני שבוע.

אישור ה-FAA ניתן במסגרת פרויקט פיילוט של חברת Botlink מצפון קרולינה, העושה שימוש ברחפנים של חברת DJI הסינית, ומסייעת לכוחות המשטרה המקומיים לקבל תמונה מלאה של זירת אירועים. החברה גם מציעה צילומים מהאוויר לאמצעי התקשורת. הפרויקט של משרד התחבורה של צפון דקוטה הוא חלק מפרויקט כלל-אמריקאי שיזם הממשל הנוכחי, ונוטלת בו חלק גם חברת ישראלית נוספת, חברת Flytrex שפיתחה מערכת לביצוע משלוחים באמצעות רחפנים. כעת מתכוונות שתי החברות הישראליות לבקש אישור רגולטורי אמריקאי להטסת רחפנים גדולים מעל אזורים אורבניים.

הטיסות הראשונות לאחר קבלת האישור בוצעו במהלך אירוע המוני של משחק פוטבול בין קבוצות מכללות בצפון דקוטה ודרום דקוטה, מעל ראשיהם של אלפי אוהדים. הרחפנים ביצעו מספר גיחות מעל האצטדיון ומגרשי החניה וסיפקו למשטרה ולתקשורת תמונה אווירית של האירוע. "האירוע היה חוויה מרגשת", אומר אטיאס, "הפרויקט בוצע בשיתוף הקהילה והיה אזור שבו אנחנו נתנו הסברים לאנשים. הגיעו לשם המושל והסנטורים וחברי הקונגרס, וכולם מבינים שיש פה מנוע צמיחה כלכלי משמעותי, אבל גם חשוב להם לעשות את זה כך, שזה יתקבל על ידי האזרחים".

רשות ה- FAA מגדירה את תוכנית ניסוי שילוב הרחפנים ( UASIPP ) כהזדמנות לממשלים המקומיים בארה"ב, מדינות, מחוזות וערים, לבנות שיתופי פעולה עם חברות מהסקטור הפרטי כדי להאיץ את השתלבות הרחפנים. הרשות ציינה את הניסוי של בוטלינק ופרארזירו כדוגמה למקרה בו חברות סטארט-אפ קטנות יכולות להגדיל את היקף העסקים שלהן בסיוע המדינה. אחת המטרות של התוכנית היא קביעת הרגולציה שתאפשר הטסת רחפנים מעל בני אדם. בפרויקט הזה השתתפה גם חברת CNN , שמפעילה רחפנים לצילום אירועים מהאוויר. למתן האישור קדמו חודשים ארוכים של ניסויים של שלוש החברות באתר ניסויים ייעודי לרחפנים.

פאראזירו פיתחה קופסה אלקטרונית המותקנת על רחפנים בגדלים שונים, שפועלת באופן עצמאי וללא תלות במפעיל הרחפן. בתוך חלקיק שניה מאיתור תקלה היא עוצרת את מדחפי הרחפן ופורשת מצנח במהירות. לדברי החברה המערכת מסוגלת למנוע תאונה גם בגבהי ריחוף של מטרים בודדים. "המערכת מכילה חיישנים ואלגוריתמיקה של AI, ובאירוע קריטי היא מנחיתה את הכלי בצורה אינטליגנטית, וגם אם הוא מגיע לקרבת אנשים הוא מגיע עם אנרגיה נמוכה שלא מסכנת אותם, הוא מפעיל סירנה, עוצר את המנועים ומייצר אמצעים שאמורים לסייע לאנשים להתרחק מהאזור".

הצלחתם כבר להציל בפועל רחפן מהתרסקות?
"הטכנולוגיה שלנו הצילה כבר יותר מרחפן אחד, גם אם החברות המייצרות משתדלות להצניע את האירועים האלה. יש יותר מכף יד אחת של אירועים בעולם, שהסתיימו במזעור נזקים ובמקרים מסוימים גם בחיסכון בעלויות: באחת המקרים זה היה כלי של רבע מיליון דולר, שבמקום שיאבד הוא ניצל לחלוטין".

אז עכשיו כל יצרני הרחפנים יעברו למצנחים?
"הרבה חברות ישבו על הגדר וניסו להבין לאן השוק הולך אבל היום זה ברור. כל מי שירצה לטוס מעל אנשים ולא בפארק יצטרך פתרון כמו שלנו. אם היו סימני שאלה בשנים הקודמות האם צריך אמצעי בטיחות, עכשיו הכל ברור. אנחנו יוצאים למכירה מסחרית בנובמבר ומעריכים שמאות ואלפי מערכות ימכרו. אם אני מסתכל קדימה לאן החברה צריכה להתקדם, בתוך חמש שנים אנחנו צריכים להיות אחד המאפשרים (enablers) המרכזיים בשוק".

פאראזירו הוקמה ב-2014 על ידי אמיר צליח ורן קראוס. אטיאס, טייס ותא"ל במילואים, השקיע בתחילה בחברה והפך בהמשך למנכ"ל שלה. ביוני השנה יצאה החברה להנפקה באוסטרליה וגייסה 7 מיליון דולר. סך הגיוסים של החברה הוא כ-13 מיליון דולר. החברה פועלת בקריית אונו ומעסיקה 20 עובדים.