10 דברים שכדאי לדעת על ההסכם החדש בין ארה"ב ושכנותיה

קוראים לו USMCA, הוא כפוף לתאריך תפוגה בעוד 16 שנה, מאפשר התרעת מדינות מהחלשה מלאכותית של שער המטבע שלהן, ונכון לעכשיו מרגיע את וול סטריט • עשרה דברים שכדאי לדעת על הסכם הסחר החדש בין ארה"ב לקנדה ומקסיקו

הנשיא טראמפ וראש ממשלת קנדה ג‘סטין טרודו / צילום: רויטרס Leah Millis
הנשיא טראמפ וראש ממשלת קנדה ג‘סטין טרודו / צילום: רויטרס Leah Millis

ארה"ב וקנדה השיגו קרוב לחצות ליל יום א' עסקה לתיקון הסכם הסחר החופשי צפון-אמריקאי, נאפט"א, שמאפשר לקנדה להצטרף לאמנה שהושגה באוגוסט בין ארה"ב למקסיקו. ההסכם החדש טעון את אישור הקונגרס בשנה הבאה, והנשיא טראמפ הכיר אתמול בכך שהמאבק על האישור לא יהיה קל.

"נפטא 2.0" מכיל שינויים משמעותיים בתקנות ניהול הסחר ביבשות אמריקה מאז 1994. השינוי הגדול ביותר מתייחס לתעשייה הגדולה ביותר באזור - תעשיית הרכב - בדמות דרישה ששיעור גדול יותר של כלי הרכב ייוצר בצפון אמריקה בידי העובדים בעלי השכר הגבוה יותר בארה"ב ובקנדה.

ההסכם החדש קובע לראשונה תקנות לתעשיית השירותים הפיננסיים והעסקים הדיגיטליים שנוצרו לאחר הקמת גוש הסחר. תקנות אלה נועדו לרצות מגזרים שונים, החל ביצרניות התרופות וכלה בוול סטריט.

אחד הוויתורים שעשתה קנדה ברגע האחרון כדי להשלים את ההסכם הרחב היה הבטחה לצמצם את ההגנה שמעניקה ממשלת קנדה לתעשיית מוצרי החלב שלה. טראמפ מתח ביקורת לעתים תכופות על מדיניות קנדה בטענה שהיא מגבילה באופן לא הוגן את היצוא האמריקאי.

ארה"ב, מצדה, התפשרה באמצעות ויתור על דרישתה לבטל את סעיפי פרק 19 בהסכם נאפט"א המקורי, שמתוקפם מאפשרים בתי הדין המיוחדים של נאפט"א למדינות החברות לערער על מגבלות סחר שמטילות המדינות האחרות.

הנה כמה דברים שכדאי לדעת על העסקה:

איך נקרא ההסכם החדש? נאפט"א שנחתם ב-1994 הושמץ בבחירות לנשיאות של 2016, והנשיא טראמפ, מומחה לשיווק ומיתוג, חיפש שם שונה. העסקה החדשה נקראת "הסכם ארה"ב-מקסיקו-קנדה", או USMCA.

■ תפוגה אחרי 16 שנים - ההסכם החדש יהיה כפוף לתאריך תפוגה (sunset באנגלית) בעוד 16 שנים, אם הוא לא יחודש או יידון מחדש. נציגי שלוש המדינות יתכנסו מדי שש שנים להחליט אם לחדש את האמנה ולהאריך את תוקפה בעוד 16 שנים. דוברים קנדיים ומקסיקנים אומרים שאי הוודאות של סעיפי הפקיעה תפגע בהשקעות בתחומן. אבל באופן כללי, חברות שבעות רצון מכך שממשל טראמפ לא קיבל את סעיף הפקיעה אחרי חמש שנים שהוא רצה.

■ הגבלות על שערי חליפין - לראשונה בעולם, ההסכם החדש יכיל סעיפים שניתנים לאכיפה להרתעת מדינות מהחלשה מלאכותית של שער החליפין של המטבע שלהן כדי לזכות ביתרונות סחר. ארה"ב, מקסיקו וקנדה אמנם אינן מואשמות בדרך כלל בהתנהגות כזו, אבל תעשיית הרכב ובעלות בריתה מקוות שהעיקרון החדש יוחל בעתיד בעסקאות סחר עם מדינות באסיה.

■ פתרון מחלוקות - הסכם נאפט"א כלל מנגנונים מורכבים מאוד להענשת מדינות שכופפו או הפרו את חוקי הסחר. אנשי ממשל טראמפ חוששים ממנגנונים שיכולים לפסוק לרעת ארה"ב, והם ניסו להחליש את המנגנונים הללו. מנגנון אחד שמאפשר לחברות זרות להתלונן על ממשלות - הסדרי מחלוקת משקיע-מדינה, ISDS בעגת נאפט"א - הוחלש מאוד בהסכם החדש.

■ ביקורת מכס - פקידים קנדיים נלחמו כדי לשמר מנגנון בוררות שמאפשר למדינה להתלונן על מכס אמריקאי נגד סחורה בהיצף או יבוא מסובסד לארה"ב מקנדה, לדוגמה. נציג הסחר האמריקאי רוברט לייתייזר ויצרני עץ בארה"ב רצו לבטל את המנגנון הזה, אבל קנדה ניצחה וארה"ב הסכימה להשאיר אותו.

■ פטורים ממכס - לפי ההסכם מהחודש שעבר, מקסיקו תהיה פטורה ממכס של ביטחון לאומי שממשל טראמפ שוקל להטיל על כלי רכב וחלקים מיובאים, וקנדה קיבלה עסקה דומה, אמר מקור אמריקאי שלשום. אבל לייתייזר אמר אתמול שמתן פטור לקנדה ממכסי הפלדה והאלומיניום יחייב מו"מ נפרד, וטראמפ הגן על השימוש שלו במכסים הללו.

■ השראה מ-TPP - מיד אחרי כניסתו לבית הלבן, טראמפ הוציא את ארה"ב מאמנת השותפות הטרנס-פציפית, שהייתה אמנת הסחר החופשי הראשונה שניסתה לנסח חוקים לכלכלה הדיגיטלית. אבל ההסכם החדש בצפון אמריקה לא רק מעתיק סעיפים דיגיטליים רבים מ-TPP אלא גם מחזק אותם. הוא גם מעניק לבנקים משהו שהם ניהלו שדולה בשבילו ולא קיבלו אותו ב-TPP - סעיף שאוסר על דרישת "לוקליזציה של נתונים", שמחייבת בנקים עולמיים להחזיק שרתים בכל מדינה שבה הם עושים עסקים.

■ התחזית הפוליטית - מילים חמות מראשי איגודים להסכם הסחר מאותתות שלפחות כמה מחוקקים דמוקרטים יתמכו בהסכם בהצבעה בקונגרס בשנה הבאה. אבל טראמפ הכיר אתמול בכך שהחקיקה צפויה להיתקל בהתנגדות קשה בגבעת הקפיטול. הרבה יהיה תלוי, כמובן, בבחירות אמצע הכהונה בחודש הבא.

■ הזווית של וול סטריט - העובדה שארה"ב יכלה להגיע להסכמים עם שותפות סחר גדולות בחודשים האחרונים, כולל האיחוד האירופי, מקסיקו וכעת גם קנדה, מסייעת להרגיע את חששות המשקיעים מהחלשת הסחר העולמי. "זה מסיר חלק מהאי-ודאות, ומאותת שהנשיא טראמפ מוכן בשלב מסוים להסכים לעסקאות סחר חדשות", אמר ג'פרסון בלוקלנד, מנהל השקעות בחברה ההולנדית Robeco.

■ איך זה נראה מקנדה - ההסכם מחזיר לתקנה, זמנית לפחות, את ההרמוניה ביחסי שתי השכנות שטראמפ הרס בביקורתו הפומבית, וסולל את הדרך לטקס חתימה בסוף נובמבר עם ראש הממשלה ג'סטין טרודו ונשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו. "זה יום טוב לקנדה", אמר טרודו לכתבים שלשום בלילה. 

התחרות על מי שיקבע את תנאי הסחר העולמי מתחילה

המשמעות האמיתית של הסכם הסחר המתוקן עם קנדה ומקסיקו טמונה במה שיבוא בהמשך. ארה"ב צריכה כעת לקחת את מתכונת ההסכם החדש אל שותפותיה באסיה ובאגן הפסיפי, כדי להחיות את החלום של בניית גוש סחר מבוסס כללים חדש נגד סין.

זה היה יעד של השותפות הטרנס-פסיפית, TPP, עסקת סחר חופשי שהקיפה 12 מדינות כולל יפן, סינגפור, וייטנאם, צ'ילה ועוד.

ממשל טראמפ הוציא את ארה"ב מ-TPP באחד הצעדים הראשונים שנקט, והותיר את יתר 11 המדינות להגיע להסכם משלהן בלי כמה מהוויתורים שדרשה ארה"ב.

ההסכם ארה"ב-מקסיקו-קנדה מאותת שארה"ב תוכל למצוא את דרכה חזרה ל-TPP על ידי דרישת כמה שינויים קלים, ואולי גם החלפת שם.

עסקת הסחר החדשה בצפון אמריקה משנה את נאפטא באופן שמחלק סוכריות לאיגודי עובדים ולעסקים. האיגודים מקבלים דרישות תוכן מקומי גבוהות יותר ודרישות שכר גבוהות יותר בתעשיית הרכב. חברות התרופות מקבלות הגנה על הקניין הרוחני שלהן שהיא חזקה יותר אפילו מזו שהן עמדו לקבל ב-TPP. בנקים ומוסדות פיננסיים בארה"ב מקבלים הגנה מפני הצורך לאחסן נתונים על שרתים במדינות אחרות, מה שהם לא קיבלו ב-TPP.

משקל כבד
 משקל כבד

האם מדינות TPP לא יוכלו להגיע למשהו דומה? הן יוכלו לעשות את החישוב שמקסיקו עשתה - שהוויתורים הללו שווים כדי לקבל גישה לשוק האמריקאי האדיר. הן גם מעוניינות במשקל נגד ההשפעה האזורית של סין. עם ארה"ב בהסכם, TPP יכסה 36% מהתוצר הגולמי העולמי, לפי קרן המטבע. ללא ארה"ב, ההסכם מכסה רק 13% מהתוצר העולמי.

גם אם אי אפשר לשכנע מדינות מתפתחות כמו וייטנאם לוותר לארה"ב, עסקאות עם עמיתות סחר גדולות כמו יפן צפויות כעת יותר. בכל מקרה, בלימת סין צפויה להישאר יעד אמריקאי חשוב. הסכם USMCA החדש מכיל ניסוחים שנראים מופנים בעיקר כלפי סין. יש בו סעיפים להגנה על סודות מסחריים ואיסור על ממשלות להתחלק בהם באופן שמפלה לטובה עסקים מסוימים. ההסכם גם יכול להיחשב למבוטל על ידי כל צד במקרה שמדינה נכנסת לגוש הסחר החופשי ללא כלכלת שוק חופשי.

מתיחויות הסחר בין ארה"ב לשכנותיה בצפון אמריקה שככו. הצעד הבא יכול להיות עסקה עם בעלות ברית באסיה. התחרות עם סין על מי שיקבע את תנאי המסחר העולמי רק מתחילה.