לפני שהתאוששה מהפרשה הקודמת, תע"א ספגה עוד מהלומה

הבוקר נחשפו חשדות כי אב ובנו שמועסקים כקבלנים בחברה שילמו שוחד לעובדים כדי שייטו עבורם מכרזים של תע"א • ליו"ר תע"א הראל לוקר יש בעיה עם הדיסוננס שמתקיים בין המצגות המהודרות של החברה והאמירה שהיא חברת ההיי-טק הגדולה בישראל - לבין חקירות המשטרה • פרשנות

יו"ר תע"א, הראל לוקר / צילום: איל יצהר
יו"ר תע"א, הראל לוקר / צילום: איל יצהר

את החשדות לפרשייה שמסעירה מהבוקר (ד') את התעשייה האווירית, חשפו קציני הביטחון של החברה, שנחשפו כבר לפני כמה חודשים לצבר של מעשים שהוביל אותם לגבש תמונת חשדות עגומה: אב ובנו שמועסקים כקבלנים בחברה, שילמו שוחד ונתנו טובות הנאה לעובדים כדי שייטו עבורם מכרזים של התעשייה האווירית. על-פי החשד, האב והבן הבטיחו לעובדים אחוזים מהעסקאות ומההתקשרויות שיזכו בהן, בזכות אותה קומבינה.

התעשייה האווירית הבהירה כי נכון לעכשיו לא ידוע לה על מעורבות של עובדים ישירים שלה בפרשה. אלא שאם מישהו שילם שוחד או נתן טובת הנאה, מתבקש להניח שבקצה יש גם מישהו שקיבל. לפיכך, ייתכן שבקרוב עוד יהיו התפתחויות בפרשה.

הרבה כסף זורם בציר שבין התעשייה האווירית לעובדי קבלן או ליועצים חיצוניים שנשכרים על-ידה חדשות לבקרים: תע"א היא חברת ענק שמעסיקה כ-15 אלף עובדים ומקיימת פעילות רב-תחומית בכל רחבי הארץ, מכלי שייט, טילים, רובוטיקה, ועד מל"טים, מטוסים ומכ"מים - סיבה מספיק טובה מבחינתה כדי להוציא חלקים ניכרים מפעילותה למיקור חוץ ולהתקשר עם מאות קבלנים.

מנגנוני התעשייה האווירית משומנים, מנהלים ומקיימים מדי שנה הזמנות עבודה בהיקפים של מיליארדי שקלים לעסקים ברחבי הארץ, לא מעט מהם שורדים בזכותן. מוקפדים ומהודקים ככל שיהיו מנגנונים כאלה, כשמדובר בשרשרת ארוכה של מחליפי ידיים, כמויות גדולות של כסף ובעיקר רצון עז מצד מישהו "לדפוק את המערכת" - פרשייה כזאת היא בלתי נמנעת.

רוב הפרטים, כמו גם היקף סכומי הכסף שהתגלגלו במסגרת הפרשה החדשה, עדיין נסתרים מן העין. אלא שהתפתחות אפשרית של פרשייה כזאת לגל מעצרים בקרב עובדי החברה, היא כאב הראש האחרון שהתעשייה האווירית צריכה בתקופה הזאת: היא עדיין לא התאוששה מחקירת "תיק 630", שבמסגרתו המשטרה חקרה מאות מעובדי החברה בחשד למעשים של "שחיתות עמוקה", שכללו איומים, סחיטה, גניבה ועבירות על טוהר המידות.

הפרקליטות טרם אמרה את מילתה האחרונה באשר לכתבי אישום שיוגשו, או לא, נגד כוכבי אותה פרשה, שרבים מחשודיה הם אנשי ועד העובדים, ואחד מהם גם חבר לשעבר בדירקטוריון החברה, תת-אלוף (במיל') אמל אסעד.

הפיטורים והמאבק שבדרך

לא בלי קשר לאותה פרשה, בשנה האחרונה היו"ר של תע"א, הראל לוקר, מנסה למצב את החברה במקום אחר: ללוקר יש בעיה עם הדיסוננס שמתקיים בין המצגות המהודרות של החברה והאמירה שהיא חברת ההיי-טק הגדולה בישראל לבין חקירות המשטרה, התלונות התכופות על אי-סדרים לפני מוסדות הביקורת, יחסי עבודה מתוחים עם ועד דומיננטי, פוליטיזציה ועוד. לוקר, מותר לנחש, לא מבין למה הוא בא לעבודה בהיי-טק אבל אחרי שהוא פותח עיתונים, הוא מרגיש שהוא נמצא במסגרייה.

עם הפרשה הזאת ובלעדיה, התעשייה האווירית נתונה לאחת התקופות הרגישות בתולדותיה: תקופת החגים, הרגיעה במעט את המתח ששורר בשכבת ההנהלה הבכירה של החברה נוכח המהלכים של לוקר ושל המנכ"ל החדש, נמרוד שפר, להחלפתם של בעלי תפקידים בכירים, בדרג של סמנכ"לים. לפחות מחצית מהסמנכ"לים המכהנים כיום מסיימים או שיסיימו עבורם את העבודה, ובמקומם ייקלטו חדשים. התהליך הזה יימשך זמן רב. במקביל, לוקר ושפר יתייצבו לפני חזית שתלך ותסלים, ככל שהם יבקשו להתקדם בתוכנית לאיחוד החטיבות האזרחיות של החברה ולהקמת קבוצת התעופה החדשה.

המהלך הזה צפוי להשפיע על יותר משליש מעובדי התעשייה האווירית, ולא בכדי בכירי החברה לא התייחסו עד כה לפרטיו, בטח לא לאחד הפרטים הנפיצים שלו - פיטורי עובדים: אין היום בעל תפקיד בכיר אחד בתע"א שלא אומר שאין מנוס מהתייעלות נרחבת ומפיטורים, כדי למנוע הידרדרות פיננסית שאף אחד לא רוצה להגיע אליה.

בשבוע הבא ייערכו בתע"א בחירות כלליות לוועד העובדים שיצטרך להוות את החזית להנהלה המתחדשת של החברה, בבואה לנסות ולהבריא אותה. מדובר במסלול התנגשות ידוע מראש, כך שאלת הפיצוץ - היא רק שאלה של זמן. ובינתיים? המשטרה חוקרת.