מתקרית דיפלומטית ועד הסכם גירושים: 7 סיפורים מפתיעים על הנובל בכלכלה

פרס הנובל בכלכלה, שיוענק היום, היה מקור לשערוריות קטנות וגדלות ב-49 שנות קיומו • עצם ההכרזה על פרס נובל לכלכלה בשנת 1969 עוררה את זעמם של ממשיכי דרכו של אלפרד נובל מפני שלא הוכרז על ידי נובל עצמו • שני זוכים בפרס יצרו סערות ענק גלובליות, ועל אחד מהם אפילו הופק סרט הוליוודי זוכה אוסקר

משפחת המלוכה השבדית. המלך קרל השישה עשר גוסטב מעניק את פרס הנובל לזוכים / צילום: רויטרס
משפחת המלוכה השבדית. המלך קרל השישה עשר גוסטב מעניק את פרס הנובל לזוכים / צילום: רויטרס

פרס הנובל בכלכלה, שיוענק היום (ב'), היה מקור לשערוריות קטנות וגדלות ב-49 שנות קיומו. "גלובס" מציג 7 סיפורים מפתיעים שהתרחשו באחד מהפרסים החשובים בעולם. 

1.  קודם כל, מספרים

פרס הנובל נוסד על ידי הבנק המרכזי בשבדיה (Sveriges Riksbank) לזכרו של אלפרד נובל ב- 1968 (ויש הטוענים שהסיבה האמתית הייתה כדי להעניק לבנק כוח פוליטי), והראשון חולק שנה לאחר מכן - 68 שנה אחרי שחולקו פרסי הנובל הראשונים. מאז, 79 אנשים זכו בו. 25 פעמים הפרס ניתן לאדם אחד, 18 פעמים לשני אנשים ו- 6 פעמים לשלושה. הגיל הממוצע של הזוכים היה 67 . הזוכה הצעיר היה קנת' ארו, שהיה בן 51 כשזכה בפרס ב-1972. המבוגר ביותר היה ליאוניד הורביץ, שהיה בן 90 כשזכה ב-2007 - שנה לפני מותו. האישה הראשונה שזכה בפרס הייתה אלינור אוסטרום ב-2009. היא גם האישה היחידה שזכתה בו. שני ישראלים זכו בפרס: דניאל כהנמן ב-2002 וישראל אומן ב-2005. בינתיים, אף זוכה בנובל בכלכלה לא זכה בפרס פעמיים, או קיבל פרס בקטגוריה נוספת.

ישראל אומן מקבל את פרס הנובל מידי מלך שבדיה קרל ה-16 גוסטב / צילום: רויטרס
 ישראל אומן מקבל את פרס הנובל מידי מלך שבדיה קרל ה-16 גוסטב / צילום: רויטרס

2. כלכלה זה בכלל מדע?

עצם קיומו של הפרס נחשב לשערוריה בעיני ממשיכי דרכו של אלפרד נובל, משום שהפרס לא הוכרז על ידי נובל עצמו. הפרס אינו נבדל מפרסי נובל אחרים: חוקי הזכייה זהים לאלו של פרסי נובל האחרים, הזוכים נבחרים על ידי האקדמיה השבדית למדע, והפרסים מוענקים באותו הטקס ומוכרזים באותם האפיקים. אולם, מקטרגים וביניהם בני משפחתו של נובל, טוענים כי הפרס נוגד את כוונתו המקורית של נובל, שהיא לתת פרסים בתחומי המדעים המדויקים. זאת משום שלטענתם תיאוריות כלכליות אינן ניתנות להוכחה ולוועדת הפרס לכאורה אין אפשרות לבחור את החוקר שללא ספק הועיל לאנושות. "הפרס בכלכלה מיקם את עצמו כמות היה פרס נובל, והוא גם מוענק ככזה. אבל מדובר ביחסי ציבור של כלכלנים, שמנסים לשפר את המוניטין שלהם", אמר קרוב משפחתו של נובל, פיטר נובל ל-AFP ב-2005. "לרוב הפרס הזה מוענק לספקולנטים של שוק המניות. אין דבר המעיד ש(אלפרד נובל) היה רוצה פרס שכזה".

גם הזוכים עצמם לא תמיד היו מרוצים מקיומו של הפרס. כך, פרידריך האייק, שזכה בנובל בכלכלה ב-1974, אמר במהלך נאום קבלת הפרס שלו: "אם היו מתייעצים איתי לגבי האם לייסד פרס נובל בכלכלה, אני הייתי מייעץ לא לעשות זאת".

3. מילטון פרידמן זוכה

ב-1976 זוכה פרס נובל בכלכלה היה מילטון פרידמן, בוגר בית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת שיקגו - בי"ס זה (באמצעות רבים מחוקריו ובוגריו) זכה בשיעור גבוה במיוחד של פרסים, באופן שמייצג את ההטיה של ועדת הפרס לטובת הכלכלה הקלאסית. החלטתה של ועדת הפרס להעניק את כספי הזכיה למילטון זכתה לביקורת מרובה. זאת בשל קשריו החמים של פרידמן עם הדיקטטור הצ'יליאני אוגוסטו פינושה, ומשום שיעץ לו בנושאים כלכליים ובכך הפך את צ'ילה, על תושביה, לבלון ניסוי של תיאוריות חדשות שלו.

4. הזוכה שהביא לשינוי שיטת בחירת המועמדים

חוקר תורת המשחקים ג'ון נאש, קיבל ב-1994 פרס בזכות עבודתו כדוקטורנט 40 שנה קודם לכן. כאשר נאש קיבל את הפרס הוא כבר היה חולה סכיזופרניה, ועלתה השאלה האם יוכל להתמודד עם כל מה שדרוש מזוכה פרס נובל והאם אין זה בזבוז של כספי הפרס להעניקם למי שלא יוכל לתת בחזרה לחברה. מאידך, מניעת הפרס ממנו מסיבה זו הייתה יכולה להיתפס כאפליה נגד נפגעי נפש. בסופו של דבר הוחלט להיצמד להנחיות המקוריות של נובל, ולהעניק את הפרס על בסיס איכות עבודתו של נאש בעבר ולא על בסיס עבודתו המקורית. סוגיה הזו העלתה את השאלה מדוע להעניק את הפרס לאדם, במקום להעניקו למחקר או לגילוי מסוימים. בסופו של דבר הובילה בחירתו של נאש לשינוי שיטת בחירת המועמדים לנובל, וכמו כן תקופת כהונתו של כל חבר בוועדת הנובל קוצרה ממינוי לכל החיים לקדנציה של שלוש שנים. 

ג'ון נאש / צילום: רויטרס
 ג'ון נאש / צילום: רויטרס

5.  טיימינג (והסכמי גירושים) זה הכל בחיים 

רוברט לוקאס נאלץ לחלוק בפרס הכספי, שעמד על מיליון דולר, עם גרושתו ריטה לוקאס. השניים התגרשו ב-1988, אבל בהסכם הגירושים ציון כי אם לוקאס יזכה בפרס במהלך שבע השנים הבאות, אשתו לשעבר תקבל מחצית מהפרס. ואכן, בתחילת אוקטובר 1995 זכה לוקאס על מחקריו בתחום "הציפיות הרציונליות". תוקף ההסכם עם גרושתו היה עד ה-31 באוקטובר 1995. גם לאישתו הראשונה של אלברט איינשטיין, מילבה מאריץ', היה סעיף דומה בהסכם הגירושים. כך, כשהפיזקאי המפורסם זכה ב-1921, אישתו לשעבר קיבלה את מלוא הפרס הכספי.

6.  מדליה ששווה יותר מזהב 

מדליית הנובל של הכלכלן האמריקאי סיימון קוזנץ, שזכה בפרס ב-1971, נרכשה ב-390,848 דולר במכירה פומבית ב-2015. זו הייתה מדליית הנובל בכלכלה הראשונה שנמכרה אי פעם. עלות המדליה, שעשויה מזהב 23 קארט (ושוקלת כ-200 גרם), עומדת על כ-8,700 דולר. קוזנץ, נפטר ב-1985, ובנו החליט למכור את המדליה ב-2013. "המדליה ישבה בכספת בערך 40 שנה, והיא לא הועילה לאף אחד", אמר פול קוזנץ ל"ניו יורק טיימס" ב-2015. "יש לי דברים אחרים, צילומים מהטקס, הקלטות וידיאו, יש לי זיכרונות של שנים ארוכות עם הוריי. אני חושב שיש להם יותר משמעות בשבילי מאשר משהו שביסודו של דבר הוא חתיכת תכשיט".

מדליית נובל / צילום: Shutterstock
 מדליית נובל / צילום: Shutterstock

משפחתו של תומאס שלינג, שזכה בפרס ב-2005, גם מכרה את המדליה שלו אחרי מותו, ב-2016. המדליה נרכשה במכירה פומבית ב-187 אלף דולר. הכסף מהמכירה נתרם לאגודת זכויות אדם, ששלינג תרם לה כספים בימי חייו.

ומהו הסכום הגבוה ביותר ששילמו בתמורה למדלית נובל? המדליה של ג'יימס ווטסון, שזכה בפרס הנובל לרפואה, נרכשה במכירה פומבית ב-4.76 מיליון דולר (כולל העמלה לבית המכירות) ב-2014.

7. הכל בסוף פוליטי 

בשונה מהמדליות בכימיה, ברפואה, בפיזיקה ובספרות, שבהן שמות הזוכים כתובים בצורה ברורה על הצד האחורי של המטבע, בפרס הנובל לשלום ובפרס בכלכלה, רושמים את שם הזוכים על דופן המטבע. העובדה הזו יצרה בלבול מביך לזוכים בנובל בכלכלה ב-1975, הרוסי לאוניד קנטורוביץ' והאמריקאי טיאלינג קופמאנס: הם חזרו הביתה עם המדליה הלא נכונה. אלו היו ימי המלחמה הקרה בין שתי המעצמות, כך שלקח לא פחות מארבע שנים של מאמצים דיפלומטים עד שהמדליות הצליחו לחזור לבעלים הנכונים.