הציור שהשמיד את עצמו לאחר ששילמו עבורו מעל מיליון ד'

הציור הממוסגר של אמן הרחוב המפורסם בנקסי, "ילדה עם בלון אדום", אשר נרכש על ידי הגלריה הבריטית סות'ביס בשנת 2006, נגרס אמש על ידי מנגנון נסתר שהוחבא בתוך מסגרת התמונה מיד לאחר שהרוכש שילם עבורו 1.1 מיליון דולר • מנהל בכיר בגלריית המכירות הפומביות סות'ביס: "הוא אמן הרחוב הגדול ביותר בימינו והערב ראינו קמצוץ מהגאונות שלו"

ציורו של בנקסי "ילדה עם בלון אדום" / רויטרס
ציורו של בנקסי "ילדה עם בלון אדום" / רויטרס

ציורו האייקוני והמפורסם ביותר של אמן הרחוב בנקסי נמכר אמש במכירה פומבית שהתקיימה בבריטניה. אולם הרוכש המאושר, ששילם על הציור 860 אלף פאונד (1.1 מיליון דולר), כלל לא זכה שהציור יגיע לידיו: מיד לאחר הרכישה הופעל מנגנון "השמדה עצמית" שיצר בנקסי בתוך המסגרת, והציור השמיד את עצמו.

ציורו של בנקסי "ילדה עם בלון אדום" / רויטרס
 ציורו של בנקסי "ילדה עם בלון אדום" / רויטרס

הציור הממוסגר, "ילדה עם בלון אדום", אשר נרכש על ידי הגלריה הבריטית סות'ביס בשנת 2006, נגרס על ידי מנגנון נסתר שהוחבא בתוך מסגרת התמונה, והפך לרצועות נייר דקות שהשתלשלו מתוך המסגרת. מנהל הגלריה הודה כי לא היה בסוד העניינים וכי לא ידע מראש על המזימה של האמן, ושאינו בטוח איך הדבר התרחש.

"עשו לנו בנקסי", אמר אלכס בנרזיק, מנהל בכיר בגלריית המכירות הפומביות סות'ביס. "הוא אמן הרחוב הגדול ביותר בימינו, כך טוענים, והערב ראינו קמצוץ מהגאונות שלו".

על פי דיווח, "אדם לבוש בגדי ספורט שחורים, משקפי שמש וכובע נצפה תוך כדי עימות עם כוחות הביטחון שניצבו סמוך לגלריה זמן קצר לאחר האירוע".

לרוב, כאשר יצירת אומנות נפגמת טרם עזיבתה את בית המכירות הפומביות, המכירה מתבטלת. אבל גלריית סות'ביס הצהירה כי למעשה, הרס הציור היטיבי עם שוויו. "אפשר להגיד שהעבודה עכשיו יקרת ערך יותר", אמר בנרזיק. "זוהי הפעם הראשונה שיצירת אומנות נגרסת מיד עם סיום מכירתה".