בכיר בפייסבוק תמך בקאוואנו בשימוע; צוקרברג "הביע תסכול"

מנהל המדיניות הציבורית של פייסבוק, ג'ואל קפלן, הופיע בשימוע של השופט קאוואנו, ידידו הוותיק • עובדי פייסבוק, ובייחוד עובדות, טענו שהופעתו של קפלן שולחת מסר לא נכון לגבי יחס המנהלים לתקיפה מינית

מארק צוקרברג / צילום: סטפן לם, רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: סטפן לם, רויטרס

מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג אמר בסוף השבוע, בפני חדר מלא וגדוש בעובדים, שהחברה צריכה לאמץ "השקפות מגוונות", אך הביע תסכול מכך שמנהל בכיר השתתף בשימוע על מינויו של השופט ברט קוואנו לבית המשפט העליון, על פי מקור יודע דבר. אמש אישר הסנאט האמריקאי את המינוי השנוי במחלוקת.

צוקרברג דיבר בפגישה עם עובדים מכל חלקי החברה שנערכה בתגובה לזעם שהתעורר בקרב עובדים רבים על כך שמנהל המדיניות הציבורית של פייסבוק, ג'ואל קפלן, הופיע בשימוע של השופט קאוואנו, ידידו הוותיק, שנחשד בתקיפה מינית בעת שהיה בתיכון.

בשבוע שחלף מאז השימוע התלוננו מאות מעובדים פייסבוק בלוחות מודעות אלקטרוניים פנימיים של החברה על כך שהופעתו של קפלן בשימוע התרחשה בתקופה שבה מזהירים בכירים בפייסבוק את העובדים להימנע מהבעות דעה פוליטיות.

עובדים אחרים, ובייחוד עובדות, טענו שהופעתו של קפלן שולחת את המסר הלא נכון לעובדות לגבי יחס המנהלים לדיון הציבורי על תקיפה מינית ועל נשים במקום העבודה.

בפגישה שלשום השתתפו יותר מ-600 עובדים, ועובדים רבים אחרים השתתפו באופן אלקטרוני משמרדים ברחבי העולם, לדברי המקור. חלק מעובדות פייסבוק שיתפו את חוויותיהן כשורדות תקיפה מינית, והאווירה הייתה מתוחה.

צוקרברג וסמנכ"לית התפעול שריל סנדברג אמרו שחשוב שפייסבוק תהיה מקום שבו דעות מגוונות בסוגיות פוליטיות וחברתיות אינן זוכות רק לסובלנות אלא גם לתמיכה. הם גם גינו תקיפה מינית מכל סוג שהוא, לדברי הגורם יודע הדבר.

עם זאת, הביעו שני הבכירים תסכול מכך שקפלן גרר את פייסבוק - שנבדקת באופן אינטנסיבי בידי רגולטורים ברחבי העולם בשל כוחה לעצב את השיח הציבורי - למחלוקת ציבורית שאינה קשורה לפייסבוק, לדברי המקור. צוקרברג וסנדברג ציינו שזה בעייתי במיוחד לנוכח הפרופיל הגבוה של קפלן בחברה כמנהל המדיניות הציבורית שלה.

קפלן, שכבר התנצל בפני הקולגות שלו על גרימת מחלוקת פנימית, נשא דברים קצרים במהלך הפגישה בשיחת ווידאו מוושינגטון, די. סי, וציין שנאמנות לחברים כמו השופט קוואנו היא אחת מערכי הליבה שלו. הגורם ציין כי בתשובה לשאלה אם הוא מתחרט על הופעתו בשימוע, השיב קפלן שזה היה קריטי לעמוד לצד חבר, וכי אינו יכול לומר אם היה נוהג אחרת. הוא הוסיף שהוא מתחרט על שלא דיווח לסנדברג ולבכירים אחרים על תוכניתו.

הופעתו של קפלן בשבוע שעבר הציתה דיון פנימי סוער בתוך החברה שבמהלכו העלו עובדים מאות תגובות ושהפך לאבן בוחן בסוגיות כגון כיצד חשים מנהלי החברה לגבי תנועת #MeToo, הפוליטיקה של עידן טראמפ וחופש הדיבור והביטוי, לדברי מקורות יודעי דבר. המחלוקת מתרחשת בתקופה שבה שורר חוסר ודאות עמוק בקרב עובדי פייסבוק, והמורל ירוד לאחר שנתיים של מחלוקות, לדברי עובדים בהווה ובעבר.

בדיונים פנימיים שעסקו בהחלטתו של קפלן, שאלו עובדים מדוע צריך מנהל בכיר להסתכן בגרימת מחלוקת רבה יותר סביב פייסבוק, שעליה נמתחה ביקורת חריפה בגין נושאים רבים, כולל מידע כוזב, מניפולציות מצד גורמים זרים ותכנים אלימים. חלק מהעובדים אף תהו מדוע לא פוטר קפלן.

קודם לעריכת הפגיעה הפנימית העלתה סנדברג הודעה פנימית שבה כינתה את הופעתו של קפלן בשימוע "שגיאה".

בכירים אחרים, כולל סגן הנשיא אנדרו בוסוורת, וכן עובדים בחברה, תהו מדוע מבזבזים עובדי פייסבוק זמן כה רב על דיונים בסוגיות שאינן בשליטתם, כמו הליך המינוי לבית המשפט העליון של ארה"ב. בוסוורת ועובדים אחרים טענו שעל העובדים להתמקד בסוגיות פנימיות, כול השלכות ליקוי האבטחה המסיבי שנחשף בשבוע שעבר, לדברי מקורות יודעי דבר.

זמן קצר לאחר סיום הפגישה הפנימית בפייסבוק שלשום, אמרה הסנטורית הרפובליקנית סוזן קולינס ממדינת מיין, בנאום בקונגרס כי תצביע בעד מינויו של קוואנו. החלטתה סיפקה לקוואנו את התמיכה הדרושה לאישור מינויו.