חדשות 10: שמאלוב-ברקוביץ' הטעתה את חברי הרשות השנייה

המאבק בין אנשי חדשות 10 ליו"ר מועצת הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', הולך ומסלים • לטענתם, שמאלוב-ברקוביץ' עומדת מאחורי ידיעה לעיתונות שאיננה תואמת את רוח ההחלטה והדברים שנאמרו בישיבת המועצה

יו"ר הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף
יו"ר הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

המאבק בין אנשי חדשות 10 ליו"ר מועצת הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', הולך ומסלים. אמש (א'), שעות ספורות לאחר שפורסמה הודעה רשמית של מועצת הרשות לפיה ייערך שימוע פומבי לרשת וערוץ 10 בנושא בקשת המיזוג, תוך אמירה שהמחוקק לא התכוון לאפשר מיזוג שכזה - טענו בחדשות 10 כי שמאלוב-ברקוביץ' הטעתה את חברי המועצה. לטענתם, היא עומדת מאחורי ידיעה לעיתונות שאיננה תואמת את רוח ההחלטה והדברים שנאמרו בישיבת המועצה.

בצעד יוצא דופן שחרר באישון לילה מתן חודורוב, הפרשן הכלכלי של חדשות 10, שיחה שלו עם מבקר הפנים של הרשות השנייה, עומרי וולף, שנכח בישיבת המועצה, ממנה ניתן להבין כי הוא ושתי חברות מועצה נוספות שנכחו בדיון סבורים כי ההודעה שהוצאה לתקשורת אינה משקפת את רוח הדברים בהם דנה המועצה, ולכן תיערך בדיקה מי הפיץ את ההודעה ועל דעת מי היא יצאה.

בשיחה עם חודורוב, שהופצה לעיתונות והוגדרה כשיחה לציטוט ולייחוס, מסכים וולף עם טענתו של חודורוב כי אין קשר בין ההודעה לעיתונות ובין רוח הדברים בדיון. "אנחנו בתהליך של בירור כדי להבין על סמך מה ההודעה נכתבה", צוטט וולף, "כי היא אינה משקפת את רוח הדברים - לא בישיבה עם העובדים ולא בישיבה שהמשכנו בלעדיכם. לא זו הייתה רוח הדברים. לכן יצאה הודעה רשמית, והיא המחייבת. אנחנו בודקים מי הפיץ את ההודעה".

על-פי ועד חדשות 10, חודורוב טען בשיחה כי ההודעה הופצה על-ידי דוברות הרשות השנייה. "זו נראית ממש כמו החלטה לפסול את הסכם המיזוג בכפוף לשימוע, שמשמעותה סגירת ערוץ 10. מי שנתן את הכותרת הזו רצה שהנרטיב יהדהד באופן שונה מכפי שחברי המועצה ביקשו לנסח את דבריהם. אם לא משנה מה החברים מחליטים, המועצה מוציאה כותרות שלא תואמות את ההחלטה - זה כבר לא כל-כך משנה מה היא מחליטה".

וולף אמר בתגובה כי הוא לא יודע אם ההודעה היא טעות או שנכתבה בכוונה, ולכן הוא איננו מתייחס למסקנות בגינה.

כאמור, מוקדם יותר אתמול שחררה הדוברות של מועצת הרשות הודעה לעיתונות על הישיבה שנערכה אתמול. "על פניה", נכתב בהודעה, "הבקשה חורגת מדרישות המחוקק כי הרשות תעודד תחרות השידורים, תשקוד על פלורליזם בשוק הרעיונות והדעות הטלוויזיוני, תבטיח את מגוון החדשות בטלוויזיה המסחרית, תמנע חיבור של קבע בין צמתי השליטה החולשים על זרימתו של מידע חדשותי לציבור הרחב בישראל ותשמור על שוק בריא ואיתן של הפקות מקומיות ועיתונות חדשותית".

"מנגד", נכתב בהודעה, "שמעה הרשות את טענות עובדי חדשות 10 ואת נציגי הציבור בדירקטוריון ערוץ 10, לפיהן המיזוג הוא הדרך היחידה לטענתם לשמור על התחרות והפלורליזם, וזאת בשל סכנת הקריסה של ערוץ 10".

בהודעה נטען כי הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, בחרה שלא לתת את הנימוקים המלאים להחלטתה כי אפשר לאשר את המיזוג תחת דוקטרינת הפירמה הכושלת, ולא הייתה נכונה לחשוף את החומרים העובדתיים ואת חוות-הדעת הכלכליות שנמסרו לה על-ידי הערוצים. בהודעה נטען כי גם הערוצים עצמם מיאנו ספק לרשות השנייה את החומרים והנתונים שהוצגו לממונה על ההגבלים. 

על-פי ההודעה, לרשות השנייה יש חובה וסמכות על-פי חוק לבחון את התשתית העובדתית, לרבות לגבי השיקולים שעמדו בפני רשות ההגבלים העסקיים באישורה את המיזוג, וחובה לבדוק את ההנחה כי המיזוג הוא בגדר הכרח.

אמנם עד עתה נטען על-ידי הרשות השנייה כי מחוות-דעת של יועמ"ש הרשות עולה כי המיזוג איננו עולה בקנה אחד עם החוק, אך על-פי ההודעה "אין צורך לקבוע מסמרות בשאלות המשפטיות בשלב זה, שכן רישיונו של ערוץ 10 לא בוטל ולא פקע. לכן שיקוליה וסמכויותיה של הרשות רחבים ומצריכים תשתית עובדתית רחבה ומעמיקה, שאינה ניצבת בשלב זה בפני הרשות".

לכן מתעתדת מועצת הרשות השנייה לקיים שימוע מלא בנושא המיזוג, כדי להכריע מתוך תשתית עובדתית שתכלול גם את כל המסמכים שהגישו ערוץ 10 ורשת לממונה על ההגבלים העסקיים וכן את המסמכים שהתבקשו ערוץ 10 ורשת לספק וכאלה שיתבקשו לספק במסגרת השימוע שייערך בנוגע לבקשת המיזוג.