מועמד הימין הקיצוני שתומך בעינויים הוא נשיא ברזיל הבא?

ג'איר בולסונרו הוביל אתמול בפער גדול על פני יריביו בסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות ברזיל • בולסונרו זכה ב-46% מקולות הבוחרים, מועמד השמאל פרננדו חדד זכה ב-29% בלבד וג'רלדו אלקמין ממפלגת המרכז הגדלה לשעבר SPDN קיבל פחות מ-5% מהקולות • ולסונרו תומך בהכאת ילדים "כדי למנוע מהם להפוך לגאים", וטוען שנשים צריכות להשתכר פחות מגברים ושמיעוטים "צריכים להתכופף בפני הרוב, או להיעלם"

ג'איר בולסונרו, ברזיל / רויטרס
ג'איר בולסונרו, ברזיל / רויטרס

ג'איר בולסונרו, סרן לשעבר בצבא, הוביל אתמול (א') בפער גדול על פני יריביו בסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות ברזיל, ובכך הפך לבעל הסיכויים הטובים ביותר לכהן כמנהיג הדמוקרטיה הרביעית בגודלה בעולם בסיבוב השני של ההצבעה, בעוד כשלושה שבועות.

בולסונרו, בן 63, תומך מושבע בדיקטטורה הצבאית לשעבר במדינה, שהרחיק מעליו בוחרים רבים בהערותיו הפוגעניות כלפי נשים והומוסקסואלים, זכה ב-46% מקולות הבוחרים, כמעט הרוב לו היה זקוק כדי לזכות כבר בסיבוב הראשון של ההצבעה, על פי מניין 99% מהקולות.

הפער בינו ובין מועמד השמאל פרננדו חדד, שזכה ב-29% בלבד, הוא גבוה. מפלגת הפועלים הברזילאית, שהייתה כוח פוליטי גדול במשך רוב המאה ה-21, נפגעה קשות משערוריית השוחד והמיתון העמוק ששרר בשנות שלטונה. המייסד שלה, הנשיא לשעבר לואיז איגנסיו לולה דה סילבה, מרצה כעת עונש מאסר.

התוצאות אתמול העלו את מפלס המתח במה שהיה כבר קמפיין בחירות שהתאפיין במחאות אלימות, וקרע בין חברים ובני משפחה בשאלה מיהו המועמד הפחות גרוע להנהיג את המדינה הגדולה ביותר באמריקה הלטינית.

המאבק הזה נתפס כעימות בין החופש והסדר. תומכיו של חדד אומרים שהוא היחיד שיגן על הדמוקרטיה הצעירה במדינה ויבטיח את כיבוד זכויות האדם הבסיסיות. תומכי בולסונרו אומרים שהוא ישליט חוק וסדר במדינה שהפשיעה והשחיתות הנרחבות בה מרחיקות את האזרחים ממוסדות השלטון.

"המדינה שלנו על סף כאוס, ואסור לנו לקחת עוד צעד לשמאל", אמר בלסונרו אחרי פרסום התוצאות, בווידאו שפורסם בפייסבוק. "יש לנו את כל מה שנחוץ להיות אומה גדולה".

לדבריו, הוא יכול היה לזכות בבחירות כבר אתמול, אלמלא סדרת בעיות בקלפיות, כולל תורים ארוכים שגרמו לקשישים לוותר על ההצבעה ולחזור הביתה. חדד קרא ליתר המפלגות במדינה להצטרף אליו בסיבוב השני "להגנת הדמוקרטיה" כדי להביס את בולסונרו. "אנחנו לא נושאים נשק - אנחנו נשתמש בכוח הטיעונים שלנו כדי הגן על ברזיל ואנשיה", הוא אמר כשלצידו חברי מפלגת פועלים.

אבל הרושם שנוצר בריו דה ז'נירו הוא שהבוחרים החליטו לתמוך בבולסונרו.

בולסונרו מתכנן לרופף את חוקי אחזקת הנשק כדי לאפשר לתושבים להגן על עצמם, ולהעניק למשטרה אור ירוק לחסל עבריינים. נציין כי מדובר במדינה עם שיעור מקרי הרצח הגבוה בעולם, 175 מקרים ביום. אפילו על חוף התיירים הידוע קופוקבאנה, הפשיעה רווחת. חלקי גוף נשטפו לאחרונה על החופים הלבנים, תזכורת למלחמות הכנופיות בשכונות העוני הסמוכות.

אנליסטים אומרים שניצחונו של בולסונרו בסוף החודש עדיין איננו מובטח, אך דבר אחד ברור מהתוצאות אתמול: המרכז הפוליטי בברזיל נמחק. ג'רלדו אלקמין ממפלגת המרכז הגדלה לשעבר SPDN קיבל פחות מ-5% מהקולות. זו תהיה הפעם הראשונה מאז 1989 שמפלגתו לא תהיה בסיבוב ההצבעה השני. עד כדי כך הבוחרים כמהים לשינוי.

למרות התוצאה הברורה לטובת בולסונרו אתמול, תומכי מפלגת הפועלים ויתר מבקריו נשארו חדורי רוח לחימה, ומרוצים שהוא לא זכה ברוב המוחלט שהיה מעניק לו אתה ניצחון, כפי שהיו כאלו שחששו יקרה.

הצנחן לשעבר שהפך לחבר קונגרס הגן על עינויים, תומך בהכאת ילדים "כדי למנוע מהם להפוך לגאים", וטוען שנשים צריכות להשתכר פחות מגברים ושמיעוטים "צריכים להתכופף בפני הרוב, או להיעלם".

חדד, לשעבר ראש עיריית סאו פאולו, החליף את דה סילבה כמועמד המפלגה בדקה ה-90, אחרי שעל מייסד המפלגה הפופולרי נאסר להתמודד בבחירות מתאו בכלא, היכן שהוא מרצה 12 שנות מאסר באשמת שחיתות. חדד הוא פרופסור באוניברסיטה וגם עורך דין וכלכלן, שהבטיח לבטל את אמצעי הצנע האחרונים של הממשלה ולסייע לעניים.

אולם בוחרים רבים חוששים שמפלגת הפועלים תחזיר את המדינה למיתון. כלכלנים תולים במדיניות ההתערבות וההוצאה של המפלגה את האחריות לגירעון התקציבי הגבוה ולמיתון הקשה בשנים 2014-2016.

בולסונרו מצהיר בגאווה שהוא לא יודע כלום על כלכלה. הוא שם את מבטחו בכלכלן פאולו גואדס, חניך אוניברסיטת שיקאגו, שהקסים את שוקי ההון במדינה בהבטחות להפריט נכסי מדינה ולצמצם את ההוצאה הציבורית.

בשלושת הבועות הבאים, בולסונרו וחדד יצטרכו למצוא דרך למשוך אליהם את הבוחרים מהמרכז הפוליטי. האנליסטים מטילים ספק בכך ששניהם ימתנו את מסריהם, בייחוד בולסונרו. הוא נושא את הקיצוניות שלו כתג כבוד, ומסרב להשיג בריתות פוליטיות, ולהוציא מהצבא גנרלים על מנת שישלטו בכמה משרדי ממשל אם הוא ינצח. לבולסונרו היה מעט מאד מימון בחירות וגם זמן התשדירים שלו היה קצר יחסית ליריביו, והוא הסתמך על הטוויטר והפייסבוק כדי להעביר את מסריו. רוב הקמפיין שלו הוא שהה בבית חולים, בו החלים מדקירה של מתנקש שבוצעה במהלך עצרת פוליטית.