סקטור תעשיית התעופה, החלל והביטחון: למי שמחפש ביטחון בהשקעה

מדיניותו של נשיא ארה"ב מובילה לתהליכים גיאופוליטיים הכרוכים בלא מעט מתיחות, ומחייבים הגדלה של תקציבי הביטחון • בהתאם לכך, התעשיות הביטחוניות בעידן טראמפ הן בעלות פוטנציאל צמיחה משמעותי, ונראה כי הצעדים שהוא נוקט תומכים בהמשך המגמה הזו

מסוק קרב של איירבוס/ רויטרס - Fabian Bimmer
מסוק קרב של איירבוס/ רויטרס - Fabian Bimmer

הצורך של מדינות בהגנה על עצמן הוא בסיסי ביותר והחל בהיסטוריה הרחוקה. החשש מאיומים ומהתגרות של מדינות במדינות אחרות היה מאז ומתמיד - וככל הנראה ימשיך להוות - מנוע צמיחה מרכזי לתעשייה. משרעת האיומים נעה מפגיעה קונבנציונלית עד כיבוש שטח, דרך איומים מעולם הרשת והסייבר להשתלטות על מערכות, ועד לתקיפת סייבר של מדינה.

כוחה הכלכלי של המדינה נשען לא מעט על כוחה הביטחוני, או על עוצמתה הצבאית, והחברות היצרניות בתחום נדרשות ליתרון איכותי וטכנולוגי על פני האויב, מה שמצריך תקציבי ענק למחקר ופיתוח - המוזרמים בהיקפים הולכים וגדלים על-ידי המדינות.

תעשיית התעופה, החלל והביטחון היא תת-סקטור של סקטור כלל התעשייה במשק, והיא מורכבת משני תחומים עיקריים: תעופה וחלל, המהווים בעיקר ייצור, מכירה ושירות של מטוסים מסחריים, מטוסים לשימוש עסקי, כלי רכב חלליים, לוויינים ועוד - לשימוש צבאי ומסחרי; ותעשייה ביטחונית, המורכבת מייצור, ממכירה ומתחזוקה של נשק צבאי ומערכות הגנה, שנועדו לפעול על הקרקע, באוויר ובים. 

תקציב הביטחון של מדינות נאט"ו
 תקציב הביטחון של מדינות נאט"ו

התעשייה הביטחונית בארצות הברית

צבא ארה"ב נחשב לצבא החזק ביותר בעולם. התעשייה הביטחונית בארה"ב היא ללא ספק השוק הגדול ביותר למערכות נשק, לציוד, לתחזוקה ולשירותים. החברות המובילות בתחום מספקות בראש ובראשונה את הצרכים של שוק ההגנה המקומי, ובמקביל מייצאות ומספקות צורכי ביטחון של מדינות רבות אחרות, בעלות בריתה של ארה"ב. כדי לספק את כל הצרכים הללו, תקציב הביטחון האמריקאי - 640 מיליארד דולר - הינו הגדול ביותר בעולם, ושווה ערך כמעט לתקציבן הביטחוני של שבע המעצמות הבאות אחריה ביחד.

תקציב הביטחון האמריקאי ל-2018
 תקציב הביטחון האמריקאי ל-2018

המצב הגיאופוליטי שנוצר בעולם, מאז עלייתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב, מביא עימו מספר תהליכים, כגון א-גלובליזציה, מלחמת הסחר, התבדלות המעצמות, פתיחת הסטטוס-קוו של ארה"ב עם צפון קוריאה ושל ההסכם עם איראן; כל אלה מביאים את המדינות - ובראשן ארה"ב - לחיזוק היכולת הביטחונית, ולהגדלת תקציבי הביטחון.

התעשייה נמצאת בתקופה שבה היא עוברת מייצור של נשק מסורתי קונבנציונלי לשילוב של הטכנולוגיה המתקדמת ביותר, רמות דיוק שהולכות ועולות, גידול בטווחים, חמקנות ובמבט אל העתיד - גם שימוש בחלל. כל אלו מביאים לגידול ניכר בתקציבי הביטחון של מדינות רבות בעולם.

בשנת 2014 קבעו מדינות נאט"ו יעד משותף - להגיע לתקציב ביטחון של 2% מהתוצר. תאריך היעד להגעה לרף התקציב הינו 2024. לאחרונה דחק הנשיא טראמפ במדינות להגביר את הקצב, ולנסות להקדים את העמידה ביעד.

במונחים כספיים נראה שנדרשת הוצאה של כ-120 מיליארד דולר כדי להגיע ליעד, או גידול של עשרות אחוזים בהוצאה השנתית על ביטחון. בגרף הרלוונטי ניתן לראות את הוצאת הביטחון של המדינות באחוזים מתוך התל"ג. חלק מהמדינות הגדולות בנאט"ו, כמו קנדה, גרמניה, איטליה וכו', רחוקות עדיין מהיעד.

החברות המובילות בסקטור כוללות תאגידי ענק, אשר חולשים על ‎חלק ניכר מהתעשייה הביטחונית בארצות הברית ובעולם כולו. מדובר בחברות כמו לוקהיד מרטין, ג'נרל דיינמיק, יונייטד טכנולוג'יס ורוקוול. אלו הן חברות שניזונות מתקציבי הביטחון הגדולים בעולם, ובראשם זה של ארצות הברית, ומגובות על-ידי הממשל האמריקאי.

תעשיית התעופה והחלל 

תחום התעופה והחלל עוסק בעיקר בייצור, במכירה ובשירות של מטוסים מסחריים, מטוסים לשימוש עסקי, כלי רכב חלליים, לוויינים ועוד, לשימוש צבאי ומסחרי. התחום נחשב לאחת מהתעשיות הגדולות והחזקות ביותר בארצות הברית. תעופה היא אחת התעשיות בעלות הצמיחה המהירה ביותר בארצות הברית, והיא גדלה בשיעור גבוה של כ-12%-14% בשנה.

שוק התעופה והחלל העולמי עתיד להגיע ב-2018 לשיעור צמיחה של 4.8%, עם ביקושים עתידיים הולכים וגדלים, תקציבים ביטחוניים מתרחבים וביקוש עולה מצד רוב מדינות העולם.

אחד התחומים החזקים בסקטור הינו ייצור מטוסים מסחריים לחברות התעופה השונות. הצורך בתעופה אזרחית, בטיסות פנים ובטיסות טרנסאטלנטיות בעולם הולך וגדל, ויחד עימו צפוי להימשך תהליך הגידול בכמות הנוסעים בעולם בשנים הקרובות, בקצב ממוצע של 5% לשנה.

שחקנים וחברות מרכזיות בסקטור

שוק המטוסים נחשב לדואופול של שתי ענקיות - חברת בואינג האמריקאית וחברת איירבוס האירופית, החולקות ביניהן נתח דומה, ויחד חולשות על כ-90% משוק המטוסים העולמי. אליהן מצטרפות חברות נוספות קטנות יותר, כמו אמבראייר, בומברדייר, איי.טי.אר וכו'.

חברת בואינג היא אחת היצרניות הגדולות ביותר של מטוסים מסחריים ושל כלי טיס צבאיים. היא מעצבת ומייצרת מערכות הגנה, טילים, לוויינים, רכבי שיגור ומערכות מידע ותקשורת מתקדמות, ומפעילה את מעבורת החלל ותחנת החלל הבינלאומית עבור נאס"א. היא פועלת ביותר מ-90 מדינות ברחבי העולם, והיא אחת היצואניות הגדולות ביותר בארה"ב במונחים של מכירות. החברה מעסיקה יותר מ-160 אלף איש ברחבי ארצות הברית, וב-70 מדינות.

חברת איירבוס היא יצרנית מטוסים מובילה, המספקת קווי מוצרים החל ממטוסי A318 jetliner עם 100 מושבי יחיד, ועד ל-A380, המטוס האזרחי הגדול ביותר בשירות, עם 530 מושבים.

איירבוס התרחבה לתחום מטוסי ההובלה הצבאית, עם מטוס אוויר צבאי רב-תכליתי, A400M, המיוצר תחת ניהול של חברת איירבוס הצבאית, המחליפה את ציי ההזדקנות של C-130 הרקולס ו-C-160 Transalls, החל משנת 2009. נוסף על כך, ישנם מטוסי תדלוק ומשימות הובלה, עם מטוסי A310 ו-A330.

דרכים מומלצות להשקעה

השקעה בהחזקה ישירה בחברה זו או אחרת בסקטור עשויה להיות קשה לניתוח, שכן תמהיל המוצרים של החברות מורכב מאוד, בשילוב העובדה שהלקוחות הן בעיקר מדינות וממשלות, עם תקציב משתנה ושיקולים פוליטיים שעשויים לפגוע בחברה זו או אחרת, על אף היותה חברה מצוינת.

על כן, השקעה וחשיפה לסקטור עדיפה באמצעות שתי אפשרויות עיקריות: השקעה בתעודת סל המאגדת מספר חברות תחתיה במשקלים משתנים; החזקה של מספר חברות מהסקטור תוך התמקדות במובילות שבהן.

אופציה אחת היא תעודת סל הנסחרת בבורסה המקומית, חשופה לדולר אמריקאי, של חברת תכלית, העוקבת אחר מדד S&P Aerospace & Defense Select Industry. התעודה מחזיקה במספר גדול של חברות, במשקלים קרובים זה לזה, ומבלי לתת עדיפות לחברה זו או אחרת.

אפשרות שנייה היא השקעה דרך תעודה הנסחרת בחו"ל (דולר אמריקאי), בשם ITA iShares U.S Aerospace & Defense ETF. תעודה זו מורכבת גם היא ממספר רב של חברות, כך שהמובילות והגדולות שבהן הן בעלות משקל יתר על פני האחרות. ביצועי התעודה דומים.

לסיכום, התעשייה הביטחונית בארצות הברית בעידן טראמפ היא בעלת פוטנציאל צמיחה משמעותי, ונראה כי צעדי הממשל בארה"ב תומכים בהמשך גידול וצמיחה בסקטור. חברות החלל, התעופה והביטחון בארה"ב מהוות נדבך משמעותי בתעשייה כולה, ונהנות במיוחד מהתהליכים הגיאופוליטיים והפיננסיים העולמיים.

ארה"ב בונה עצמה מחדש וגוררת את העולם כולו לתהליכי היבדלות, היפרדות וא-גלובליזציה, תהליכים שמביאים את המדינות להשקעה ולגידול בביטחון. בה בעת, מפלס המתיחות עולה, ואירוע מלחמתי כזה או אחר יכול לתרום ולהוסיף עוד דלק למדורה. נראה כי בשנים הקרובות, תהליכים אלו יימשכו ויביאו עימם הגדלה של תקציבי הביטחון, גידול הביקוש והצורך בפיתוח וייצור של מערכות נשק, דבר שייטיב עם התעשייה הביטחונית. כל אלו מהווים להערכתנו כר פורה להשקעה. 

הכותב הוא אנליסט תחום ביטחון ותעופה, וטייס קרב במילואים, בקבוצת ההשקעות אינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם