מיני האקתון הפך לגיוס המונים: מנסים להילחם בטרור העפיפונים

יזמים ותושבי עוטף עזה הקימו חברה בשם "יאלללה" לפתרונות לטרור העפיפונים • תגייס מהציבור עד 4 מיליון שקל

יזמים תושבי עוטף עזה ואזרחים נוספים הקימו חברה בשם "יאלללה" למציאת פתרונות לטרור העפיפונים - והחברה פונה בימים אלה לגיוס המונים. "יאלללה" הוקמה בעקבות מיני האקתון שנערך בשלהי יוני השנה ביוזמת היזם אלון אלשיך, סטארטאפיסט מהחממה הטכנולוגית SouthUp בשער הנגב, תחת השם "זה סופו של כל בלון". אלשיך עצמו מתגורר בקיבוץ ניר עם, בין שדרות לעזה, קיבוץ שהפך קורבן לחלק גדול מטרור העפיפונים. החממה הטכנולוגית הזמינה אז מומחים מתחומי המטאורולוגיה, הלייזרים, המכ"מים, העפיפונאים, כדורים פורחים, אמצעי ראייה וזיהוי, כיבוי אש וצפרים, כדי להציע פתרונות לבעיה, כמו גם גורמים צבאיים ומשטרתיים. באירוע השתתפו מאות אנשים.

בעקבות הצלחת הכנס נוצרה קהילה של חברות ואזרחים שיקדמו פתרונות לנושא - והוקמה, כאמור, חברה. לדברי אלשיך, "יאלללה" מתכוונת לגייס מהציבור בימים אלה סכום של בין 400 אלף שקל ל-4 מיליון שקל תמורת מניות בחברה כדי להשקיע ב-5 חברות סטארט-אפ בתחום הביטחון, על מנת לייצר פתרונות אזרחיים למלחמה בטרור.

"טרור הוא ניסיון להלך אימים ולגרום לתחושת חוסר אונים", אומר אלשיך, "אנחנו מנסים להפר את המשוואה ומתכוונים לשפר את תחושת הביטחון, למגר את הטרור וגם לעשות מזה רווח לשימושים אחרים. אין ניצחון גדול יותר מזה על הטרור". אגב, תושבי הדרום מכנים את מה שמתרחש לאחרונה בגבול עם עזה כ"חצי אינתיפאדה" ואפילו מלחמה לכל עניין ודבר.

אלשיך מציין שתי חברות סטארט-אפ ש"יאלללה" תשתף איתן פעולה. האחת, SayVU, שנרתמה לנושא, בילתה מעל לשבוע בעוטף עזה, והכינה מערכת התראה מיוחדת לאזור. הפלטפורמה של SayVU היא פלטפורמת דיווח בזמן אמת (לא רק למצוקה) מבוססת מובייל. היא כוללת אפליקציות שמתאימות לכל טווח הגילאים ולמגיבים ראשונים (שוטרים, כבאים, כוחות הצלחה וכד'), שמדווחים לעמדות שליטה ובקרה מתקדמות, תוך דיוק היקום של המשתמש בזמן אמת. החברה מפתחת יחד עם חברה אמריקאית במימון המשרד לביטחון פנים האמריקאי טכנולוגיה לניווט ואיתור מגיבים ראשונים בתוך מבנה.

חברת הסטארט-אפ השנייה היא D.O Drone מכרמיאל, המייצרת רחפנים מתקדמים למשימות מיוחדת. החברה הסבה רחפן ריסוס ל"מפלצת" שיכולה לסחוב כ-50 קילו ולהטיל כדורי חנקן שמכבים את ליבת השריפה כאשר גילוי השריפה מתרחש בעזרת מצלמה טרמית.