סבב גיוס סיד מוצלח ל-Wasteless הישראלית: 2 מיליון דולר

סטארט-אפ התמחור הדינמי ווייסטלס (Wasteless) סגר סבב גיוס סיד בהיקף 2 מיליון דולר • החברה פיתחה טכנולוגיית תמחור שמפחיתה אוטומטית את מחירי המוצרים על המדף ככל שתאריך התפוגה שלהם מתקרב

מימין: יוסי רגב, בן בירון, עודד עומר / צילום: SOSV
מימין: יוסי רגב, בן בירון, עודד עומר / צילום: SOSV

סטארט-אפ התמחור הדינמי ווייסטלס (Wasteless) סגר סבב גיוס סיד בהיקף 2 מיליון דולר, שהובל על ידי קרן ההון סיכון ההולנדית Slingshot Ventures. עד כה גייסה החברה 400 אלף דולר ממשקיעים פרטיים. כספי הגיוס ישמשו להמשך פיתוח המוצר, לגיוס עובדי מו"פ נוספים ולהרחבת אמצעי השיווק והחדירה לשוק.

ווייסטלס פיתחה טכנולוגיית תמחור דינמי, שמפחיתה אוטומטית את מחירי המוצרים על המדף ככל שתאריך התפוגה שלהם מתקרב. מחיר המוצר נקבע באמצעות מערכת למידת מכונה, שצוברת מידע בהיקף רב מכל המרכולים ברשתות המשתתפות. מלבד הערך הצרכני של הטכנולוגיה, המערכת מגדילה את היקפי המכירות של הרשתות ובו בזמן מצמצמת משמעותית את היקף השלכת המזון לאשפה.

בימים אלה עומדת החברה להתחיל בפרוייקט הטמעה של המערכת ב-900 סניפי רשת המרכולים הבריטית Island . לאחרונה סיימה החברה פרוייקט פיילוט ברשת מרכולים בספרד. נתוני הפרויקט מעלים כי המערכת הצליחה להגדיל את הכנסות הרשת ב-6.3% ולהפחית את כמות האשפה שהפיקה הרשת בשליש. הפיילוט היווה חלק במחקר מדעי שהובל ע"י פרופ׳ רוברט איבן סנדרס מאוניברסיטת סן דייגו בארה"ב.

נתונים של האיחוד האירופי מעלים כי כשליש מהמזון המיוצר נזרק לאשפה, בעלות של 65 מיליארד אירו בשנה באירופה בלבד, ותוך השפעה שלילית על התחממות גלובלית ונגישות למזון ומשאבים.

מנכ"ל ווייסטלס, עודד עומר, אומר בשיחה עם "גלובס" כי הטכנולוגיה שפותחה מעוררת עניין רב באירופה בשל המודעות הגבוהה להגנת הסביבה ומניעת השלכת מזון, שמתבטאת ברגולציה תומכת: "אנחנו עומדים להגיש מועמדות לכמה גרנטים עולמיים בהיקף עשרות מיליוני דולרים, כמו למשל תקציב של פרוייקט הורייזן 2020 בהיקף 15 מיליון דולר, שאליו אנחנו ניגשים בקונסורציום של חמש חברות".

לדברי עומר, המאבק בבזבוז מזון הוא ענף שהולך ומתרחב, שהטכנולוגיה של ווייסטלס עונה בדיוק על צרכיו: "אנחנו מודדים את הבזבוז ויכולים להגיד שכל מה שידוע היום על בזבוז מזון אינו נכון. הנתונים הם הרבה יותר גדולים. אנחנו זורקים המון אשפה, ברמה של סקנדל. אז אנחנו מאפשרים לקחת את האשפה שמזיקה לסביבה, ולהפוך אותה לכסף עבור המשקיעים, ליתרון בכוח הקנייה לצרכנים, ולהפחתת המאמץ בטיפול באשפה עבור המרכולים."

אלגוריתם התמחור הדינמי של ווייסטלס קובע את מחירי המוצרים בהתבסס על משתנים כמו מלאי נותר, חוזק המותג, היקפי הזמנות ומכירות, מיקום החנות, רמה סוציואקונומית של הלקוחות ועוד. המחירים מוצגים על גבי צגים אלקטרוניים על המדפים ובאתרי הסחר האלקטרוני של הרשתות, ומתעדכנים אוטומטית. תמחור דינמי הוא הליך מקובל בענפים כמו טיסות ומלונאות ואולם המגבלות הטכניות מנעו עד כה את יישומו בתחום הקמעונאות.

בן בירון, סמנכ"ל השיווק בווייסטלס, אומר: "ללא ספק, החוויה המהנה ביותר במשך הפיילוט הייתה לצפות בצרכנים מגיעים לסופר ומקבלים החלטות קניה יותר מודעות ושקולות בעקבות התמחור של וויסטלס, בייבי בומרס ומילניאלס באותה מידה. אנחנו מעודדים צרכנים להיות אזרחים יותר טובים של העולם ולקחת חלק במלחמה נגד בזבוז מזון, ובו בזמן ליהנות ממחירים אטרקטיביים יותר".

החברה הוקמה בשנת 2016 על ידי עודד עומר, המשמש כמנכ"ל החברה, בן בירון המשמש כסמנכ"ל שיווק ויוסי רגב, סמנכ"ל הטכנולוגיה. השלושה הם יוצאי וויסבירגר, חברת ביג דאטה בתחום המשקאות, אשר נרכשה ב-2017 על ידי Anheuser-Busch InBev. החברה מעסיקה 15 עובדים במשרדים באמסטרדם ותל אביב ובקרוב תפתח משרדים נוספים בניו יורק.