הבנקים לכבל: העבר מראש השאלות לוועדת החקירה למתן אשראי לטייקונים

לקראת הופעת הבנקאים בפני הוועדה, איגוד הבנקים שלח מכתב ובו מספר בקשות ובהן שינוי סדרי הישיבה • הערכות: סיכוי קלוש שהבנקים יקבלו מראש את השאלות מהוועדה

איתן כבל / שלומי יוסף
איתן כבל / שלומי יוסף

הבנקים מבקשים מח"כ איתן כבל לקבל מראש את השאלות שיישאלו בוועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האשראי ללווים הגדולים, כך נודע ל"גלובס". בעוד כ-10 ימים ייפתחו דיוני הועדה שבראשות ח"כ כבל, כאשר מדי יום ראשון יופיע בפני הוועדה יושבי הראש והמנכ"לים של הבנקים (ראשונים להופיע יהיו ראשי בנק הפועלים ושבוע אחריהם בנק לאומי).

בבנקים נערכים למפגש המתוח עם חברי הכנסת בנושא הרגיש של האשראי ללווים הגדולים. במסגרת ההכנות שלח בשבוע שעבר איגוד הבנקים מכתב לכבל לקראת הישיבות הצפויות. במכתב אותו כתב עו"ד אברמי וול ממשרד פישר בכר חן וול אוריון ושות' הוא מבקש מכבל בשם איגוד הבנקים מספר דברים. ראשית, כאמור, מבקשים הבנקים לקבל מראש את השאלות שיופנו לבכיריהם בישיבה. בבנקים טוענים כי העברת השאלות מראש תאפשר להם להיערך טוב יותר ולבוא עם העובדות הרלוונטיות. נימוק נוסף לבקשה הוא שחלק לא מבוטל מהאירועים אותם הועדה מבקשת לחקור קשורים באשראי שניתן לפני יותר מעשור, כאשר הבכירים הנוכחיים לא כיהנו התפקידים הרלוונטיים, ולכן לדבריהם עליהם לאתר מראש את המידע הרלוונטי אותו מבקשת הועדה להעלות בדיוניה.

בנוסף הבנקים מזכירים את סוגיית "הסודיות הבנקאית"- מנימוק זה הבנקים מסרבים להעביר לועדה חומרים על לווים ספציפיים. גם במכתב הנוכחי מזכירים באיגוד שוב את הנושא הזה, ואומרים כי הבכירים יתקשו לענות על שאלות על לווים ספציפיים לאור המגבלה בחוק לגבי הסודיות הבנקאית. לכן הם מבקשים מראש לקבל את השאלות על מנת לבדוק משפטית על אילו נושאים יוכלו לענות. למרות הנימוקים הרבים לבקשה להעברת השאלות, הערכות הן כי סיכוי אפסי שבועדה ייעתרו לבקשה הזו.

בנוסף לנושא קבלת השאלות, מבקשים הבנקים כי סידורי הישיבה המתוכננים ישתנו כך שבזמן הישיבה ראשי הבנקים יוכלו להיעזר בתשובותיהם באנשים נוספים מהבנק. נזכיר כי כבל מתכנן את סידור הישיבה בדומה למקובל בשימועים בסנאט- קרי שולחן במרכז החדר בו יושב הנשאל המרכזי. נושא סידור הישיבה כבר גרם לתקרית, במסגרתה הממונה על שוק ההון לשעבר דורית סלינגר, סרבה להופיע בפני הועדה לאחר שהתברר לה סדרי הישיבה, במעמד שלטענתה מדמה מעמד של נאשם.

הבנקאים שאינם נמצאים במעמד כמו הרגולטורים, ולא יכולים להרשות לעצמם לסרב להופיע, מבקשים במכתבם בצורה עדינה שסידור הישיבה יהיה כזה שיאפשר לראשי הבנקים להיעזר בעוזריהם ובחברי הנהלה נוספים. הבנקים מנמקים את הבקשה בכך, שהמערכת הבנקאית גדולה ומבוזרת ולכן חלק מהמידע אצל מנהלים אחרים. בנושא סידור הישיבה, קיים סיכוי שבועדה יתגמשו. בראיון שהעניק כבל ל"גלובס" בחודש שעבר הוא אמר בנושא זה: "עוד לא קיבלתי החלטה חלוטה, ואני חושב על זה".

בקשה נוספת של הבנקים היא לאפשר לכל בנק להציג בפתח הישיבה מצגת עם עיקרי הנושאים. באיגוד הבנקים מציינים כי הם מבקשים זאת לאור העובדה שלסלינגר ניתנה האפשרות הזו, והיא הכינה מצגת לקראת הישיבה.

מטעמו של כבל נמסר היום בתגובה למכתב: "פניית של איגוד הבנקים התקבלה והודענו להם שיקבלו תשובה מסודרת".