ממשלת טורקיה חושפת תוכניות לריסון האינפלציה הדו-ספרתית

האינפלציה בטורקיה העפילה בספטמבר לשיא של יותר מ-15 שנים - כ-25% • בין הצעדים לריסון האינפלציה: הממשלה תקפיא את תעריפי הגז הטבעי והחשמל בסוף השנה

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן

ממשלת טורקיה חשפה אתמול (ג') תוכניות לריסון האינפלציה הדו-ספרתית במחירים לצרכן, שהייתה בין הגורמים לשחיקת אמון המשקיעים במדינה ותרמה לפיחות החד בלירה הטורקית השנה.

שר האוצר בראט אלבייראק הציג אתמול סדרת אמצעים שהממשלה מקווה שיורידו את האינפלציה, שהייתה כמעט 25% בספטמבר, מול 18% באוגוסט. הנתון של ספטמבר היה הגבוה ביותר ב-15 השנים האחרונות.

החששות מהאינפלציה ומכך שההשקעות הזרות במדינה ייפסקו הורידו את הלירה הטורקית בכ-40% מול הדולר האמריקאי מתחילת השנה.

אלבייראק אמר כי עסקים רבים נעו לקריאת הממשלה להוריד לפחות ב-10% את מחירי מוצרי הצריכה שכלולים בסל המוצרים לחישוב האינפלציה. העסקים יבצעו את ההוזלות הללו באופן וולונטרי, הוא אמר.

שר האוצר, שהוא חתנו (בעל בתו) של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, הוסיף כי הממשלה תקפיא את תעריפי הגז הטבעי והחשמל בסוף השנה. השילוב של חולשת הלירה ועליית מחירי הנפט בעולם מכאיב במיוחד לטורקיה, שמייבאת את רוב האנרגיה שלה.

בנוסף, הבנקים יציעו הנחה של 10% על ריבית הלוואות גבוהה, כשמדובר על הלוואות שנלקחו אחרי 1 באוגוסט. לא נמסרו עוד פרטים על אופן היישום של הצעד הזה.

הממשלה מעריכה כעת שהאינפלציה תרד ל-20.8% בסוף 2018 ול-15.9% בשנה הבאה, במסגרת התוכנית הכלכלית לטווח הבינוני שפורסמה על-ידי אלבייראק בחודש שעבר. באופן כללי, הממשלה מנסה לצנן את הכלכלה הטורקית, שעברה בשנים האחרונות צמיחה בגיבוי חובות, בלי להכניס את המדינה למשבר.

קרן המטבע הבינלאומית צופה צמיחה של 0.4% בלבד בטורקיה בשנה הבאה, ירידה חדה מ-7.4% בשנה שעברה. טורקיה הייתה בעלת צמיחה המהירה ביותר במועדון 20 הכלכלות הגדולות בעולם ב-2017. ברבעון השני השנה הכלכלה צמחה ב-5.2%, והממשלה מקווה ל-3.8% בסיכום השנה.

המשקיעים חוששים עדיין שארדואן מתנגד להעלאות ריבית, כדי להמשיך את תנופת האשראי והצמיחה, למרות האינפלציה וחולשת הלירה.