דממת המדבר תופרע בוודסטוק השנתי של פסטיבל יוגה ערבה

פעם בשנה פושט על מרחבי הערבה נחיל של מתרגלי יוגה, מאז שפסטיבל "יוגה ערבה" הטיל במקום עוגן לפני תשע שנים • סקירה

יוגה בין הצוקים/  צילום: ניר חיים שכרוף
יוגה בין הצוקים/ צילום: ניר חיים שכרוף

כל ימות השנה נהנה היישוב הקהילתי צוקים שבערבה התיכונה משלוות המדבר הנחה על נופיו היפים של נחל עשוש הסמוך, אבל פעם בשנה תוסס האזור כולו, כשעל מרחבי הערבה השקטה פושט נחיל של מתרגלי יוגה, מאז שפסטיבל "יוגה ערבה" הטיל במקום עוגן לפני תשע שנים.

היישוב צוקים הפך לאחד האתרים המבוקשים בפסטיבל ולא רק בו. בשנים האחרונות התפתח מאוד, עם מבחר מתחמי אירוח, מסעדה שהתחדשה ורובע אמנים קטן. צוקים הוקם כיישוב קהילתי בשנת 2007, ומיומו הראשון נבנה כשהוא מכוון לתיירות מדברית עם אופי ייחודי לו, שונה מהמצוי בערבה עד אז. תושביו, שמרביתם הגיעו מקצווי הארץ, עשו מהפך בחיים - גיאוגרפי ותודעתי, וחלקם גם מקצועי. היישוב מונה כיום כמאה משפחות, ובקרוב יתרחב לכ-160 בגל התיישבות נוסף. מרבית התושבים עוסקים באופן כזה או אחר בתיירות.

חוות אנטילופות/ צילומים: יוני הלר מאיר קלדרון
 חוות אנטילופות/ צילומים: יוני הלר מאיר קלדרון

זה התחיל באמנים שאירחו בביתם לסדנאות, המשיך בהקמת מתחמי אירוח מדבריים שהתכתבו עם הטבע והנופים הבראשיתיים, והתקדם עם שירותי הסעדה, טיולים מודרכים וכמובן - פסטיבל היוגה. בהתחלה פעלו האמנים מבתיהם, אך לפני שנים אחדות הוסבו מבנים ממחנה הנח"ל לשעבר למיני-כפר אמנים, שאוכלס בכעשרים גלריות.

כשביקרנו שם ביום שישי לקראת צהריים, שקק המקום חיים. בבר שהקים דורון בנציוני, אמן ברזל, כבר זרמה הבירה בברזים, ולנו נותר לדלג בין החללים ולהתרשם מההיצע.

מחנה הנחל לשעבר שהפך למיני כפר אונים/  צילום: אורלי גינוסר
 מחנה הנחל לשעבר שהפך למיני כפר אונים/ צילום: אורלי גינוסר

אנדריי חונטר, למשל, אוסף אבנים מעניינות בשטח. את חלקן הוא הופך לכלי קיבול לסוקולנטים, ואחרות הוא מחבר ויוצר פסלים בדמויות מקסימות. גם לומינה מתחברת לאבני המדבר ומציירת עליהן מנדלות ססגוניות. באחדות מהגלריות מציעים גם סדנאות כמו קרמיקה, פיות, הכנת סבונים ועוד.

אבל הבסיס לכפר התיירות שהתפתח בצוקים הם שמונת מתחמי האירוח שהוקמו עם השנים בשלל סגנונות. ב"ימי מדבר" מציעים בקתות אקולוגיות, ב"ארץ ערבה" סוויטות לזוגות, ב"נוף צוקים" יש בקתת שביליסטים מדליקה ולאלה נוסף החודש מתחם חדש, "זמן ערבה", עם חמש סוויטות יפות. לכל יחידה יש מרפסת דק קדמית עם בריכה פרטית, והן מתאימות לזוגות ולמשפחות קטנות (עד שני ילדים). (טל' 050-9804545). בסך הכול מציעים בצוקים כמאה חדרי אירוח, כמות מרשימה ביחס לגודל היישוב והאוכלוסייה.

בנוסף, נפתחה לאחרונה מחדש מסעדת "מה פרם אורסולה", שנותנת מענה למקומיים, לאורחים וגם לחולפים בכביש 90. התפריט מורכב ממזטים למנה ראשונה, כמו צ'רצ'י (ממרח דלעת) עם לבנה, מנגולד מוקפץ, קפרזה סלק, מסבחה של סביח ועוד. לעיקריות יש פסטה, ניוקי, כרובית על פריקה ונקניקיות - זכר לתפריט הגרמני של מסעדת אורסולה - קודמתה, וכך גם ה"קוכן" (עוגה בגרמנית), שהיא למעשה פאי וקינוח שטרודל תפוחים (www.ursula.co.il).

ובחזרה לפסטיבל היוגה, שעתיד להתרחש כאן בעוד שבועות מעטים. הפסטיבל הפך לאייקון של ממש - הכרטיסים נחטפים שבועות מראש, והביקוש, מתברר, עולה על ההיצע, בין היתר כי היישובים קטנים והיצע הצימרים מוגבל. "לו היה לי מספר כפול של חדרים", אמר לי אחד הבעלים בחוות אירוח, "הייתי ממלא את כולם בלי קושי".

מראות מפסטיבל היוגה/  צילום: אורלי גינוסר
 מראות מפסטיבל היוגה/ צילום: אורלי גינוסר

ההצלחה הביאה למחשבה שלא להסתפק בפסטיבל אחד לשנה אלא להוסיף עוד אחד בסוף החורף, שמיועד גם לקהל מחו"ל. בינתיים, מתוכננים בפסטיבל הסתיו הקרוב שבע סדנאות במתחמים שונים בצוקים. ב"ימי מדבר" יתקיימו סדנה של ויג'ננה יוגה וסדנת איינגר עם רחל וילוז'ני. ב"לב המדבר" תהיה סדנת אשטנגה, ב"אחוונא" תארח רוני פרידמן, מיוצרי יוגה ערבה, סדנת יוגה והתעוררות תשוקה וב"זמן ערבה" תהיה סדנת ויניאסה אנרגטית. בסך הכול יתקיימו 46 סדנאות ב-15 יישובים, למתחילים ולמתקדמים, ובהן גם שילובים בין מורי יוגה למוזיקאים, מטפלים, רקדנים ועוד. אחת הסדנאות החדשות נוגעת לזרם חדש בארץ, סדנת רוקט, שמאתגרת את הגוף מול חוקי הגרביטציה ומתמקדת בהרבה עמידות ידיים.

בפארן תערוך רותי פריש יוגה טנטרה לנשים ובחצבה תהיה גם סדנת יוגה לגמילה מהתמכרויות.

באירועים צפויים להשתתף כאלף איש. מספר המקומות כאמור מוגבל ומומלץ לשריין כרטיסים מבעוד מועד: www.yogaarava.co.il