מתקנים את התמונה: 70 נשים וגברים הגיעו להצטלם עם דמות קרטון של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל

ההתכנסות היא לשם תיקון לתמונה שצולמה באירוע החדשנות שכונס ביום ה' האחרון במוזיאון ישראל, שבו פרט למרקל עצמה נכחו גברים בלבד • "לא יכול להיות שיש מפגש של מנהיגי העתיד ואין בו נשים, ואין בו ערבים ואין בו חרדים, ויש בו רק 30 גברים ואנגלה מרקל"

באנו לתקן. נשים ישראליות עם בת דמותה של קנצלרית גרמניה / צילום: שלומי יוסף
באנו לתקן. נשים ישראליות עם בת דמותה של קנצלרית גרמניה / צילום: שלומי יוסף

בשעה האחרונה התאספו בכיכר רבין כ-70 נשים וגברים, שהגיעו להצטלם עם דמות קרטון בדמותה של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, תיקון לתמונה שצולמה באירוע החדשנות שכונס ביום ה' האחרון במוזיאון ישראל - שבו, פרט למרקל עצמה, נכחו גברים בלבד. בין הנוכחים בכיכר רבין היו מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר תאני, היזמת ומנכ"לית עמילטל, ד"ר אורנה ברי וראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי.

אירוע הצילום ההמוני הערב מתקיים תחת הכותרת "צילום מנהיגות ומנהיגי העתיד עם הקנצלרית הגב' אנגלה מרקל", ונערך כ"מחאה על הצילומים המביכים שהופצו", בלשון המארגנות. עוד מסרו מארגנות האירוע כי הצילום יכלול גברים ונשים, כדי לתקן את העיוות שנוצר בתמונה המקורית ולשקף את מנהיגות העתיד של ישראל. בנוסף, הן מבקשות להעלות מודעות למחסור בייצוג נשי בצמתי קבלת החלטות בישראל בכלל ובעולם היזמות וההיי-טק בפרט.

"התקבצנו כאן כיוון שבפגישה עם מרקל לא היו נשים. ובאנו להראות שיש נבחרת שפעם הבאה צריך לזכור אותה", אומרת ארנה ברי ל"גלובס". "כשראיתי את התמונה הרגשתי שאנשים נשארים בקומפורט זון שלהם וחבל. הם לא משתנים בהתאם לזמנים ולא מנסים לחשוב בצורה מכילה".

יש גם כמה גברים / צילום: שלומי יוסף
 יש גם כמה גברים / צילום: שלומי יוסף

"הנושא חשוב לא רק לי אלא למדינת ישראל", היא מוסיפה. "אם אנחנו רוצים פריון ושוויון וחברה דמוקרטית, אז זה חלק מזה. אותי יותר מעניינת העובדה שפחות נשים הולכות ללמוד מדעי המחשב מאשר לאירוע הספציפי, אבל צריך לעורר תשומת לב לכך שהכלה דורשת השקעה ושההכלה הזאת כדאית לכולנו".

"אני חושבת שמה שקרה שם זה טעות אנוש, אף אחד לא התכוון לא להזמין נשים, או חרדים או ערבים. אבל זה שזו הייתה טעות - זה מה שנורא, שבכלל מישהו היה יכול לעשות את הטעות הזאת", אומרת מירב אורן, מייסדת קהילת היזמיות WMN וממארגנות המחאה הערב, בשיחה עם "גלובס". "הכל התחיל בקבוצת הווטסאפ שלנו שחברות בה משהו כמו 200 יזמיות סטארט-אפיסטיות בארץ. ראיתי את התמונה בתוך הקבוצה, והתפתח דיון", אומרת אורן. לדבריה, בדיון הוסכם כי "לא יכול להיות שיש מפגש של מנהיגי העתיד ואין בו נשים, ואין בו ערבים ואין בו חרדים, ויש בו רק 30 גברים ואנגלה מרקל".

הדיון התגלגל בארבע קבוצות וואטסאפ שונות של יזמים ומנהיגי קהילות יזמיות, ובבוקר שלמחרת האירוע הופץ מכתב פומבי עליו חתמו מאות אנשים. באותו היום נפתח אירוע פייסבוק, אליו אישרו הגעה למעלה מ-600 מתעניינים. את האירוע יזמה דליה פוליבה, והשתתפו בארגונו ארגוני נשים יזמיות ונשים בהייטק: WMN, דירקטוריות מובילות שינוי, Supersonas, ICON, Weact , יזמיות, Parliament51, OkkaOkka Blogging Group ו- Internet of Sound. בנוסף, המארגנות מקוות לערוך פגישה נוספת עם הקנצלרית אנגלה מרקל, שתכלול גם נשים מובילות בתומי ההייטק והחדשנות בישראל, במטרה לקדם שוויון בתעשייה.

במקביל לאירוע הצילום בישראל מתקיימים אירועים מקבילים ברחבי העולם תחת הסלוגן withMerkel#, בהם מצטלמים יזמיות ויזמים עם דמותה של מרקל במחאה וסולידריות עם נשות ההייטק בישראל, ובדרישה לקהילת הייטק מכללה ומגוונת. בסיליקון ואלי בהשתתפות מייסדת ומנכ"לית Houzz עדי טרטקו; בברלין השתתף באירוע עורך טקרנץ' מייק בוצ'ר; וכן מתקיימים אירועי צילום בניו יורק, בלונדון ובטורנטו.

אנגלה מרקל, בנימין נתניהו ושרים מהממשלה הישראלית והגרמנית במפגש / צילום: הרשות לחדשנות
 אנגלה מרקל, בנימין נתניהו ושרים מהממשלה הישראלית והגרמנית במפגש / צילום: הרשות לחדשנות