חסרים קרונות ולא עומדים בלו"ז: פתיחת הקו המהיר החמירה את הצפיפות ברכבת

מאז ה-15 בספטמבר נכנס לתוקף לו"ז רכבות חדש שכולל קיצורים וביטול של קווים ישירים לאורך קו החוף • הסיבה לקיצוצים היא כפי שפורסם ב"גלובס" מחסור חמור בציוד בסיסי של כל רכבת – קרונות, שהוזמנו באיחור ניכר

בנימין נתניהו וישראל כ"ץ בטקס חנוכת קו הרכבת ת"א י-ם / צילום: ששון תירם
בנימין נתניהו וישראל כ"ץ בטקס חנוכת קו הרכבת ת"א י-ם / צילום: ששון תירם

החגים כבר מאחורינו והצפיפות ברכבת הגיעה השבוע לשיא: הנוסעים בקו המבוקש ביותר של הרכבת חיפה - תל-אביב הרגישו זאת היטב, הרכבות איחרו, חלק מהנוסעים נשארו ברציפים וחלק הורדו מהרכבת על ידי סדרנים. חלק מאלה שכבר הצליחו לעלות נאלצו לנסוע בעמידה במשך שעה ויותר או לנוסע בתנאי צפיפות קשים.

מאז ה-15 בספטמבר נכנס לתוקף לו"ז רכבות חדש שכולל קיצורים וביטול של קווים ישירים לאורך קו החוף. כך למשל, במקום ארבע רכבות בשעות העומס בין תל-אביב לצפון יש כעת שלוש. הסיבה לקיצוצים היא כפי שפורסם ב"גלובס" מחסור חמור בציוד בסיסי של כל רכבת - קרונות. בעקבות פתיחת הקו המהיר לא פחות מ-60 קרונות הועברו מקווים אחרים אל הקו החדש, זאת למרות שמועד הפעלתו היה ידוע מראש ואף נדחה מספר פעמים

בשל הוויכוחים בין משרד האוצר לרכבת הקרונות החסרים הוזמנו באיחור ניכר. זמן ייצור הקרון אורך כשנה, והקרונות הראשונים יגיעו במרץ של 2019. בכיר בענף התחבורה הסביר בעבר ל"גלובס" כי "כדי להשיק את הקו המהיר לירושלים היו חייבים להוריד מהקווים הקיימים. זו שמיכה קצרה מדי - מושך מעל הראש והרגליים חשופות".

את תופעת "השמיכה הקצרה" הנוסעים החלו להרגיש על בשרם בשבוע האחרון, עם חזרת המשק לפעילות מלאה מחופשות וחגים. אתמול הובאו לידי "גלובס" דיווחים, על פיהם הרכבת תל-אביב כרמיאל איחרה בקרוב לחצי שעה, והנוסעים לכרמיאל התבקשו לעלות על הרכבת לנהריה ולהחליף רכבת בקרית מוצקין. כלומר, הנוסעים של שתי הרכבות הן לנהריה והן לכרמיאל הועלו לאותה רכבת.

"הצפיפות הפכה לבלתי אפשרית, צמצום הרכבות מחד אל מול הגידול בהיקף הנוסעים, מייצרים חווית נסיעה מסויטת. אם נוסיף לכך את העובדה שהרכבות מאחרות, לא רק בשעות העומס, וקיבלתם כאוס תחבורתי במלוא תפארתו. אף אחד לא חושב על הנוסעים. רק על גזירת סרטים", אומר אייל טל, נוסע קבוע בקו ת"א חיפה ויו"ר הקבוצה החברתית "מנפלאות הרכבת".

בנוסף, מתלוננים הנוסעים על ביטול האופציה לשמירת מקומות הישיבה בתשלום נוסף. אופציה זו בוטלה בקווי החוף עם הכניסה לתוקף של הלו"ז החדש. המשמעות היא שגם הנוסעים שמוכנים לשלם יותר בכדי לחמוק מהצפיפות לא יכולים לעשות זאת יותר.

"עם כל קיצורי הרכבות והביטולים שלהן, למישהו יש איזה הסבר למה ביטלו את המקומות השמורים בבוקר? אני פשוט לא מצליח לחשוב על הסבר הגיוני כלשהו לכך", תוהה רן בן ארי, נוסע קבוע בקו חיפה-ת"א. "הרציף בחוף הכרמל חזר לימים המאוד לא מוצלחים שלפני המקומות השמורים, וזה פשוט בלתי נסבל".

לשאלת בן ארי ענו ברכבת ש"רכבת עם 150% תפוסה לא יכולה להיות עם קרון מקומות שמורים ריק".

כידוע הגודש בכבישי ישראל היא הגבוהה ביותר מבין כל המדינות המפותחות, ולמרות זאת פחות מ-10% ממשתמשי התחבורה הציבורית נוסעים ברכבת והדבר לא מפתיע - הצפיפות ברכבות גבוהה למדי המצב רק יחמיר בשנה הקרובה בשל העיכובים בהזמנת הציוד הנדרש. פתיחת הקו המהיר לירושלים רק החמירה את המצב הקיים. לא מין הנמנע שבתקופה הקרובה חלק מהנוסעים יחזרו לשימוש ברכבם הפרטי ובכך יוסיפו לגודש בכבישי ישראל.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "ההחלטה לקיצור מסלולה של רכבת אחת בקו נהריה התקבלה לצורך הפעלת הקו המהיר, לאחר הצגת כל החלופות האפשריות."