האם טבע עוזבת את ישראל?

השתלטות הקרנות על החברה ותהליך ההבראה מעוררים שאלות לגבי הבעלות העתידית על החברה

טבע / צילום: רויטרס - Ammar Awad
טבע / צילום: רויטרס - Ammar Awad

הרכישות החוזרות ונשנות של מניות טבע ע"י וורן באפט, עשו כותרות בגין המוניטין ויוקרתו אולם האמת היא שהקדימו אותו ברכש מסיבי משמעותי יותר של מניות טבע חברות השקעה לא פחות גדולות ומפורסמות. מתקופתו של אלי הורביץ ועד היום לא נוצרו גרעיני שליטה בטבע, דבר שאיפשר לטוב ולרע את השליטה האבסולוטית של מנהליה בחברה. מניות החברה פוזרו לידי מאות חברות השקעה ומשקיעים מוסדיים ,שעד למשבר הגדול של 2017 החזיקו כ"א מהם שברירי אחוזים או אחוזים בודדים, שהגדולה ביניהן היה פידליטי, שבשיאה החזיקה כ-6% מהחברה.

המשבר בטבע נוצל ע"י בנקי השקעות ומשקיעים מוסדיים אשר החלו מאז מחצית 2017 לרכוש את מניותיה בכמויות הולכות וגדלות. הגדילו לעשות שתי חברות השקעה גדולות מקליפורניה "קפיטל ריסרץ", המחזיקה כ-13% ממניות טבע, ו"פרנקלין רסורסס" המחזיקה כ-8% מהחברה, כאשר טבע היא חברת הפארמה הגדולה ביותר בפורטפוליו שלה.

רוב הקרנות החלו במסע הרכש המסיבי לפני כשנה כאשר מחיר מניית טבע היה 11-19 דולר,והמשיכו במסע הרכש גם ברביע השני של 2018 כשהמניה טפסה ל-23 דולר, למרות הפיתוי הרב למכור את המניות שאספו ברווח של עשרות אחוזים בתקופה קצרה מאוד. אין ספק שהתנהגות כזו של המשקיעים הגדולים מצביעה כי לדעתם פוטנציאל ההשבחה של טבע עדיין לא מוצה.

הסיבה העיקרית שהמשקיעים הגדולים לא מימשו את רווחיהם הגדולים בחזקת "קח את הכסף וברח" היא לא רק המתנה למימוש פוטנציאל תהליך ההבראה של החברה, אלא הסיכוי כי טבע תהפוך לקראת סוף 2019 ליעד אטרקטיבי מאוד להשתלטות זרה עליה. חברות ההשקעה הגדולות ממתינות להשתלטות שכזו,כדי לממש את השקעותיהן ברווחים העולים בעשרות אחוזים על פני הרווח הבורסאי הנוכחי, וזאת משום שהמשתלט הזר יצטרך לשלם להן "פרמיית שליטה" מעל ומעבר למחיר השוק הבורסאי.

למרות הדיאטה החריפה שטבע עוברת מאז שלהי 2017 היא עדיין החברה הגנרית הגדולה בעולם השולטת בכ-9% מהשוק העולמי וכ-14% מהשוק האמריקאי ומוכרת לכ-60 מדינות - זהו יתרון שיווקי שלא יסולא בפז. המועמדים להשתלטות על טבע יגיעו כנראה משני כיוונים שונים באופיים. הראשון הוא אחת משמונה חברות הפארמה הבינלאומיות הגדולות, שעוסקות בעיקר בתרופות אתיות, שנכנסו אף הן לתחום הגנרי. הכיוון השני הוא אולי חברות פארמה הודיות או סיניות הלוטשות עיניים לפלחי השוק של טבע. להודים לפחות שתי חברות פארמה גנריות בינלאומיות גדולות, שמתחרות בטבע, ולסינים חברות פארמה גדולות הפועלות בשוק הסיני. השתלטות הודית או סינית אידיאלית כדי לפרוש כנפיים מהירות בפלחי השוק הרווחיים בארה"ב ואירופה.

המצב העכשווי שבו קרוב ל-40% ממניות טבע נמצאות בידי חצי תריסר חברות השקעה, הופך את אקט ההשתלטות לקל יחסית לביצוע. אמנם מנכ"ל טבע הצהיר עם כניסתו לתפקיד, כאשר המניה הייתה בשפל המדרגה, כי "לא נכניס משקיע אסטרטגי או ננפיק מניות", אבל בסוף 2019, כאשר תהליך ההבראה יסתיים, כנראה תהיה השתלטות אסטרטגית זרה בהליך מהיר יחסית.

האם זה טוב או רע לישראל? טבע תשתנה ממתכונתה הנוכחית-ההנהלה, המטה ומערך השווק והמכירות יעברו לחו"ל, ובארץ יישארו חלק מהמו"פ ומפעלי הייצור הרווחיים, כולל המכירות לשוק המקומי, שיספקו תעסוקה לכמה אלפי עובדים בודדים ותו לא, שלא לדבר על כך שגם המשך רישום מניות החברה בבורסה הישראלית יועמד בסימן שאלה גדול.

■ הכותב הוא לשעבר סמנכ"ל לכלכלה ותכנון במשרד הכלכלה.