בכיר במשרד התחבורה החשוד בקבלת שוחד שוחרר למעצר-בית

שחרורו של דרור גנון למעצר-בית עוכב ביום כדי לאפשר למשטרה להגיש ערר • בין התנאים המגבילים שהוטלו עליו: הרחקה מכל סניפי משרד התחבורה בארץ וממשרדי חברת הייעוץ עדליא • תפקידו של גנון במשרד התחבורה הוא מנהל אגף וגם סגן יו"ר רשות התחבורה הציבורית

דרור גנון / צילום: אלון רון
דרור גנון / צילום: אלון רון

למרות טענות מצד המשטרה להתפתחות משמעותית בחקירת השחיתות במשרד התחבורה, בית משפט השלום בראשון-לציון (השופט גיא אבנון) הורה היום (א') על שחרורו למעצר-בית של דרור גנון, החשוד בקבלת שוחד במסגרת הפרשה.

גנון, בכיר במשרד התחבורה, נעצר לפני כ-10 ימים בחשד לקבלת טובות הנאה לכאורה, בין היתר מבני משפחת סלע, בעלי חברת התחבורה הציבורית אפיקים; ומאיש העסקים סעיד עפיפי, מבעלי חברת התחבורה הציבורית נתיב אקספרס. תפקידו של גנון במשרד התחבורה הוא מנהל אגף וגם סגן של יו"ר רשות התחבורה הציבורית.

בדיון שהתקיים היום בפניו של השופט אבנון, ביקשה המשטרה להאריך את מעצרו של גנון ב-5 ימים נוספים. השופט אבנון ציין כי היחידה החוקרת המשיכה לבצע באופן יעיל את פעולות החקירה בעניינו של גנון, ש"חלקן העצימו והרחיבו את החשדות נגד החשוד".

בית המשפט דחה כאמור את בקשת המשטרה להאריך את מעצרו של גנון, והורה על שחרורו למעצר-בית בתנאים מגבילים. השופט אבנון ציין כי "מבלי להקל ראש בחומרת העבירות המיוחסות לחשוד (גנון - מ' ש'), אשר ככל ויוגש כתב אישום ויורשע בהם ניכר כי יישא בעונש מאסר משמעותי - בשלב הנוכחי מצאתי כי בשלה העת לאפשר שחרורו לחלופת מעצר".

את חלופת המעצר יבצע גנון בבית חברו למשרד התחבורה, שרון חסיד, הכהן כממונה על אגף הפיקוח וחקירות של המשרד.

מלבד מעצר-בית מלא ומוחלט שהוטל על גנון, הוספו עליו מספר תנאים מגבילים, ובהם איסור יצירת קשר עם כל המעורבים, הרחקה מכל סניפי משרד התחבורה בארץ וכן הרחבה ממשרדי חברת הייעוץ עדליא. לפי מידע המצוי בידי "גלובס", נראה כי גנון נהג לקיים במשרדי החברה פגישות עבודה מקצועיות. מקורבים לחברת עדליא מסרו ל"גלובס" כי הם מהווים ספקים של משרד התחבורה ועובדים עם נציגים רבים של המשרד, לרבות עם גנון. 

כמו כן,  לצורך שחרורו של גנון ייאלץ האחרון להפקיד עירבון במזומן בסך 50 אלף שקל. בנוסף הוא יצטרך להמציא לבית המשפט התחייבות על סך 150 אלף שקל וכן שתי ערבויות צד ג' על סך 100 אלף שקל, שיחולטו אם וככל יפר גנון את תנאי שחרורו.

שחרורו של גנון נדחה למחר (ב'), על-מנת לאפשר לחוקרי המשטרה להגיש ערר על השחרור לבית המשפט המחוזי.

בדיון שהתקיים עם פרוץ הפרשה, ציינו גורמים במשטרה כי גנון אמון במסגרת תפקידו על תקציבים של מיליארדים בכל שנה, וכי הוא חשוד במספר אירועי שוחד מגורמים שונים. במסגרת הפרשה נעצר (והספיקו להשתחרר) איש העסקים הערבי סעיד עפיפי, המחזיק ב-75% בחברת סיטי לודר, העוסקת בעיקר בתחום הבנייה. עפיפי, המוכר בעיקר בחברה הערבית, חשוד במתן טובות הנאה לגנון בסך של כ-100 אלף שקל לפחות, וזאת בתמורה לכך שגנון קידם לכאורה את ענייניו של עפיפי ומקורבים לו במשרד התחבורה, לרבות חברות איתן יש לעפיפי קשרים עסקיים.

קבוצת עפיפי פועלת מנצרת משנת 1927, ובבעלותה חברת הנסיעות והתיירות נצרת וכן חברת נתיב אקספרס. החברות שבבעלות הקבוצה עוסקות, בין היתר, גם במלונאות, בנדל"ן, בתיירות ובטכנולוגיה.

במסגרת הפרשה נעצרו גם בני משפחת סלע, ובהם אם המשפחה, שושנה סלע, ששוחררה בתחילת השבוע; ושני בניה, ערן סלע ואיתמר סלע, ששוחררו ביום שני. משפחת סלע היא משפחה מוכרת מאוד מצפון הארץ, ומי שעומד בראשה הוא אמנון סלע, בעל המניות והבעלים של חברת אמנון מסילות מקבוצת סלע אחזקות (הכוללת גם את סלע בינוי ואת חברת אפיקים), הפועלת בעיקר בתחום ההסעות בצפון הארץ ונחשבת לאחת החברות הגדולות בתחומה (לחברה מעל 250 כלי רכב שונים). בנוסף היא מפעילה את קווי התחבורה הציבורית בשומרון, בדרום הארץ ובמרכזה באמצעות חברת אפיקים.

נזכיר כי לפי החשדות, הבכיר במשרד התחבורה קיבל לכאורה טובות הנאה מחלק מבני משפחת סלע, ובתמורה קידם לכאורה את מטרות המשפחה ובין היתר וידא לכאורה כי מכרזים בהם השתתפה חברת אפיקים משנת 2014 ועד היום יוטו.

רשות התחבורה הציבורית: תקציבי-עתק של כ-7 מיליארד שקל

דרור גנון, החשוד בקבלת שוחד, משמש כאמור כסגן יו"ר רשות התחבורה הציבורית, שהוקמה לפני 4 שנים כגוף עצמאי בתוך משרד התחבורה. הרשות הוקמה במטרה לתכנן ולשפר את רמת התחבורה הציבורית בישראל, שכידוע סובלת משירות לקוי בשל שלל סיבות.

התפקיד של הרשות הוא בעל חשיבות לאומית למשק, ומי שאמון על ניהולה אחראי על ניתוב תקציבי-עתק של למעלה מ-7 מיליארד שקל, כשליש מהתקציב השנתי של משרד התחבורה. ישראל, נזכיר, הוגדרה השנה כמדינה הפקוקה ביותר ב-OECD, כאשר אחת הסיבות העיקריות שהובילו אותה למיקום המפוקפק היא היעדר תחבורה ציבורית יעילה ונוחה, אשר רק 20% מסך האוכלוסייה בישראל משתמשים בה.

מי שהקים את רשות התחבורה הציבורית הוא מאיר חן, שהודיע על עזיבתו כבר לפני יותר משנה, אך טרם נמצא מחליפו. גנון, ששימש בתפקיד סגנו של חן, ביצע בפועל את תפקיד יושב-הראש מאז שחן עזב, ומידת האחריות שהוטלה על כתפיו היא עצומה: החל מהפיקוח על חברות האוטובוסים, ייזום וקידום פרויקטים בתחום התחבורה הציבורית ועד לתכנון ברמת הקו הבודד וטיפול בפניות הציבור.

*** גילוי נאות: דרור גנון, שושנה סלע, ערן סלע, איתמר סלע וסעיד אפיפי לא הורשעו בכל עבירה במסגרת פרשת השחיתות לכאורה במשרד התחבורה שנחקרת. ההליך הפלילי מצוי בשלב מקדמי, ולכן לבני משפחת סלע, לדרור גנון ולסעיד עפיפי עומדת חזקת החפות, כל עוד לא הורשעו בדין.