גישה חדשה לקנאביס: באוניברסיטה העברית הוקמה מעבדת קנאביס שתיתן תיקוף למחקרים בתעשייה

חברת האחזקות הישראלית Asana Bio Group השקיעה 2.3 מיליון דולר להקמת מעבדת מחקר ופיתוח המתמחה בקנבינואידים - החומרים הפעילים בצמח הקנאביס • המעבדה תמוקם בקמפוס הביוטק באוניברסיטה העברית, אך היא חברה פרטית ללא שייכות לאוניברסיטה

קנאביס רפואי \ צילום: שאטרסטוק
קנאביס רפואי \ צילום: שאטרסטוק

חברת האחזקות הישראלית Asana Bio Group, אשר עושה בימים אלה צעדים ראשונים בפעילות בגידול קנאביס במלטה, השקיעה 2.3 מיליון דולר להקמת מעבדת Lumir Lab, מעבדת מחקר ופיתוח המתמחה בקנבינואידים - החומרים הפעילים בצמח הקנאביס.

המעבדה נועדה להעניק שירותי ניתוח הרכב החומרים הפעילים בצמח הקנאביס והתאמת הזנים למחלות מסויימות. המעבדה תתבסס על היכולות של פרופ' לומיר הנוש מהאוניברסיטה העברית, חוקר קנאביס שעבד במשך עשרות שנים עם האורים והתומים של תחום הקנאביס הרפואי, פרופ' רפאל משולם. לאורך 50 שנותיו כחוקר בתחום, פרופ' הנוש זיהה ובודד מעל אלף חומרים פעילים בצמח, כך לדברי החברה. כמו כן יצטרפו לצוות אנשי פיתוח תרופות.

המעבדה תמוקם בקמפוס הביוטק באוניברסיטה העברית, אך היא חברה פרטית ללא שייכות לאוניברסיטה.

מנכ"ל החברה הוא יותם הוד, אשר אינו מגיע מתחום הקאנביס או פיתוח התרופות, אך הוא שותף בחברת אסאנה, בעלת המעבדה, אשר פועלת לשם גידול קנאביס במלטה.

למעבדת לומיר שיתוף פעולה ראשון עם חברת Gynica, חברת מחקר ופיתוח בתחום הטיפול באנדומטריוזיס (מחלת כאב המאופיינת בגידול רירית רחם מחוץ למקומה הטבעי במערכת הרביה של נשים), שהקים פרופ' משה הוד, אביו של יותם הוד מנכ"ל המעבדה. במסגרת השת"פ, מעבדת לומיר תעזור לגיניקה לזהות מהו הרכב החומרים הפעילים בקנאביס המועדף לטיפול באנדומטריוזיס ואילו זנים של הצמח מכילים הרב חומרים כזה. המעבדה עוסקת רק במחקר בצמחים ובתאים, אולם היא תוכל לתווך בין Gynica לבין בית החולים הדסה לשם ביצוע מחקרים בבעלי חיים ובבני אדם, אם המוצר יגיע לכך.

לדברי יותם הוד, קיימים מחקרים המראים קשר ישיר בין השפעת קנאביס על סימפטומים שונים של מחלת האנדומטריאוזיס.

שיתוף פעולה זה הוא דוגמא לסוגי שיתופי הפעולה בהם מעוניינת החברה, והיא נמצאת היום במו"מ עם שני גורמים, בישראל ובחו"ל, לשיתופי פעולה דומים.