הכאוס במועצה לצרכנות עולה מדרגה: העובדים יפסיקו ממחר את המענה הטלפוני

רק לאחרונה עזב מ"מ המנכ"ל מי שמונה כסמנכ"ל, ערן וולף • וולף עזב כחצי שנה אחרי עזיבת המנכ"ל האחרון, ג'וש גולדשמידט • דירקטוריון המועצה דולל משמעותית עם שורה של עזיבות • מי שעומד כיום בראש המועצה הוא יו"ר הדירקטוריון עופר מרום, שהחליף את היו"ר הקודמת אורנית רז שביקשה לפרוש מתפקידה

אין מענה לטלפונים במועצה לצרכנות / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
אין מענה לטלפונים במועצה לצרכנות / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

לצד הבלגן במועצה לצרכנות שנמצא בחוסר תפקוד, כ-50 עובדי המועצה יפתחו מחר (ג') בצעדים ארגוניים, בעקבות כישלון המשא-ומתן על הסכם קיבוצי ראשון. במסגרת הצעדים, עובדי הארגון שפועל להגנת הצרכנים יפסיקו ממחר את המענה הטלפוני, שירות שנכנס רק לאחרונה.

נזכיר כי במועצה הישראלית לצרכנות, שכפופה לרשות החברות הממשלתיות ומהווה יחידת סמך של משרד הכלכלה, הוכרז סכסוך עבודה לפני כחודש בעקבות התנהלות חסרת תום-לב (לטענתה) של המועצה כלפי העובדים ולאור המציאות שנוצרה בארגון אשר הביאה להפסקת המשא-ומתן על ההסכם הקיבוצי ולהמשך הפגיעה בעובדים.

ניסיונות ההידברות בין ההסתדרות והוועד לבין הנהלת המועצה נמשכים כבר כחצי שנה, אך עד כה ללא תוצאות. כל פניות העובדים וההסתדרות להנהלת המועצה ולרשות החברות הממשלתיות, הושבו ריקם, בין היתר לאור העזיבות רבות מצד בכירי הארגון, בהן מנכ"ל המועצה, סמנכ"ל המועצה, היועץ המשפטי וחברי דירקטוריון שסיימו את תפקידם במהלך התקופה הנדונה. 

רק לאחרונה עזב ממלא-מקום המנכ"ל ומי שמונה כסמנכ"ל, ערן וולף. וולף עזב כחצי שנה אחרי עזיבת המנכ"ל האחרון, ג'וש גולדשמידט. דירקטוריון המועצה דולל משמעותית עם שורה של עזיבות. מי שעומד כיום בראש המועצה הוא יו"ר הדירקטוריון עופר מרום, שהחליף את היו"ר הקודמת אורנית רז שביקשה לפרוש מתפקידה. 

"במקביל לגל העזיבות, ומשרשות החברות הממשלתיות לא דאגה לאייש את התפקידים, נותרה המועצה ללא שדרה ניהולית מקצועית תוך פגיעה בשגרת העבודה והפסקת המשא-ומתן מול העובדים", נמסר מההסתדרות.

"עוד יצוין כי בעבר המועצה הפעילה מוקד שירות חיצוני והפסיקה את פעילותו לטובת מתן מענה ישיר. על אף שהנושא נבחן תחילה כפיילוט, ולא גויס כוח-אדם מתאים, המציאות במועצה הובילה לעזיבתם של חלק מהעובדים, תוך שעומס העבודה ממשיך לגדול, ולא מתקיימים גיוסים של עובדים חדשים", כך הודעת ההסתדרות.

עדי בן עמי, מחזיק תיק המועצה הישראלית לצרכנות בהסתדרות, מסר כי "התנהלות המועצה הישראלית כלפי עובדיה אינה מכבדת אף מעסיק, ובוודאי שאינה הולמת יחסי עבודה קיבוציים בחברה ממשלתית. אני קורא להתערבות הממונים מטעם רשות החברות הממשלתיות, על-מנת להסדיר את התנהלות המועצה ולמנות את בעלי התפקידים המוסמכים להמשיך בניהול המשא-ומתן. העובדים גילו אחריות ואיפוק במשך תקופה ארוכה, אך המציאות שנוצרה במועצה והסחבת במשא-ומתן לא הותירו ברירה אחרת. מתוך הדאגה לציבור, העובדים ימשיכו להפעיל את שירותי המועצה ביתר הערוצים, אך אם לא תחול התקדמות בנושא, ולא תמונה בהקדם שדרת ניהול מקצועית והוגנת - הצעדים הארגוניים יוחרפו".

יצוין כי אחת הבעיות של המועצה לצרכנות נעוצה באופן שבו המועצה מאפשרת לצרכנים להעביר פניות ותלונות. השירות הטלפוני נשמע כמו משהו שמתבקש, אבל למעשה לא הייתה מערכת של מוקד שירות אמיתית, כשהמערכת שהייתה למעשה לא נתנה שירות אלא הפנתה את הצרכנים להעביר תלונתם דרך אתר האינטרנט (באמצעות הודעה אלקטרונית).

גורם לשעבר במועצה אומר ל"גלובס" כי "המערכת לא הייתה מוכנה לקבל תלונות מצרכנים ולא הייתה נותנת להם כלל מענה ו/או מעקב. הסידור הזה עלה עשרות אלפי שקלים בשנה ללא כל הצדקה". לדבריו, "הכעס הגדול שלנו היה שלמרות שההנהלה קיבלה הנחיה מפורשת להקים מערכת אמיתית - זה לא קרה. ההנהלה כל פעם באה עם תירוצים בתואנות שונות במטרה למרוח את הזמן. רבים מאתנו חשבו שנושא המענה הטלפוני הוא עניין קריטי כגוף שמקבל פניות מהצרכנים, בעיקר כאשר מדובר באוכלוסיות המוחלשות. רק לאחרונה החל הפיילוט סוף-סוף, אך לצערנו הוא נמשך רק שעות ספורות". 

למועצה לצרכנות יש תקציב שנתי של 10 מיליון שקל, אלא שלדברי אותו גורם, המועצה הפכה להיות זרוע של "הממסד", במקום שתהיה בלתי תלויה, לטובת הצרכנים. המאבקים להקים מענה טלפוני שנראה טריוויאלי בגוף כזה רק מוכיחים את האבסורד. עוד אומר אותו גורם כי "לפי נהלים מיושנים, חוזרים לצרכן עם תשובה לתלונה אחרי חצי שנה. זה פשוט לא רלוונטי. מה גם שהמועצה לא שמה את הפוקוס על הצרכן החלש, זה שזקוק למענה טלפוני, למשל כמו עולים חדשים, חרדים או קשישים".

מטעם יו"ר דירקטוריון המועצה לצרכנות, עופר מרום, נמסר בתגובה: "דירקטוריון המועצה הישראלית לצרכנות קיבל בהפתעה גמורה את ההכרזה החד-צדדית על השביתה. יו"ר הדירקטוריון, עופר מרום, נמצא בקשר רציף ויומיומי עם הממונה על השכר באוצר ועם רשות החברות הממשלתיות לשיפור תנאי העובדים ומנהל באופן אישי דיאלוג ענייני ומקצועי, מתוך מחויבות ואחריות לעובדים ולמקום העבודה, למרות שמדובר בטענות ישנות הקשורות להנהלה הקודמת. מרום מצר על החלטת ארגון העובדים לנקוט צעד כזה, וקורא להם להתעשת מיד ולמנוע פגיעה נוספת בציבור הצרכנים".