ומה עם הצנזורה? מנכ"ל גוגל רוצה לחזור להפעיל מנוע חיפוש בסין

"אנחנו לא יודעים אם נוכל או אם נעשה את זה בסין אבל הרגשנו שחשוב לנו לחקור את האפשרות" אמר סונדאר פיצ'אי בכנס לכבוד מגזין הטכנולוגיה וויירד • דבריו של פיצ'אי הם תגובה לביקורת הרבה שנשמעה נגד חזרתה של גוגל לסין, לצורך הפעלת מה שלפי דיווחים יהיה מנוע חיפוש מצונזר בהתאם לכללי הצנזורה הסיניים הנוקשים • על פי דיווחים המוצר עלול לקשור בין שאילתות החיפוש של המשתמשים הסיניים למספרי הטלפון האישיים שלהם, דבר שיקל על המעקב אחרי ביטויי החיפוש של אינדיבידואלים

סונדאר פיצ'איי./ צילום:רויטרס
סונדאר פיצ'איי./ צילום:רויטרס

מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי התייחס לראשונה באופן פומבי לאפשרות שגוגל תחזור להפעיל מנוע חיפוש בסין ואמר כי מוצר כזה יוכל לתת מענה ל-99% מהחיפושים. הדברים נאמרו בכנס שנערך לכבוד ציון 25 שנים למגזין הטכנולוגיה וויירד.

פיצ'אי אמר כי "רצינו ללמוד איך זה יראה אם גוגל תפעל בסין. עדיין מאוד מוקדם, אנחנו לא יודעים אם נוכל או אם נעשה את זה בסין אבל הרגשנו שחשוב לנו לחקור את האפשרות. אני חושב שזה חשוב לנו בגלל חשיבות השוק ומספר המשתמשים שבו". עוד אמר פיצ'אי כי "באיזורים רבים נספק מידע טוב יותר ממה שזמין היום", וטען כי אחד התחומים האלה הוא טיפולים בסרטן, וטען כי "המשימה שלנו היא לספק מידע לכולם, וסין מהווה 20% מאוכלוסיית העולם". דבריו של פיצ'אי הם תגובה לביקורת הרבה שנשמעה נגד חזרתה של גוגל לסין, לצורך הפעלת מה שלפי דיווחים יהיה מנוע חיפוש מצונזר בהתאם לכללי הצנזורה הסיניים הנוקשים.

גוגל מתמודדת גם עם מחאה פנימית של עובדיה לגבי חזרה לשוק הסיני. בנוסף, גוגל הודיעה לאחרונה כי לא תתמודד על חוזה מחשוב הענן JEDI עבור הפנטגון, ולפני כן נסוגה מפרויקט נוסף עם הפנטגון שזכה לשם הקוד מייבן, שהייתה מחאה נרחבת של עובדים לגביו בשל שימוש בבינה מלאכותית לצורכים צבאיים. אך פיצ'אי טען בכנס של וויירד כי מחאות העובדים לא היוו סיבה מרכזית לכך שגוגל נסוגה מהפרויקטים עם הפנטגון. "לכל אורך ההיסטוריה של גוגל נתנו לעובדים שלנו הרבה אפשרויות ביטוי, אבל אנחנו לא מנהלים את החברה ע"י עריכת משאלי עם" טען פיצ'אי.

לפי דיווחים, מנוע החיפוש שגוגל מפתחת עבור השוק הסיני יצנזר בין היתר אתרי חדשות אמריקאים, את אתר ויקיפדיה, מידע על יריבים פוליטיים של המפלגה השלטת בסין, על מין, מחקרים אקדמיים, זכויות אדם ועוד. דווח כי המוצר אף יקשור בין שאילתות החיפוש של המשתמשים הסיניים למספרי הטלפון האישיים שלהם, דבר שיקל על המעקב אחרי ביטויי החיפוש של אינדיבידואלים. נוסף למחאה מצד העובדים, גם ארגוני זכויות אדם ומחוקקים הביעו ביקורת על המוצר.

סגן נשיא ארה"ב מייק פנס אמר כי מוצר כזה "יחזק את הצנזורה של המפלגה הקומוניסטית ויסכן את הפרטיות של צרכנים סיניים" וקבוצה של 16 נציגים רפובליקאים ודמוקרטים מבית הנבחרים שלחו לגוגל מכתב בו כתבו כי "בתור קובעי מדיניות, יש לנו אחריות לוודא שחברות אמריקאיות לא מקבעות הפרות של זכויות אדם בחו"ל". לפי דיווחים, המוצר אף הוצג לבכירים בסין וכעת גוגל מחכה לאישורם כדי להשיק אותו, בניגוד להצהרות החברה לפיה הפיתוח נמצא בשלב ראשוני וניסיוני בלבד.