אלקטרה בנייה – שיאנית הפרות הבטיחות של משרד העבודה

לאלקטרה בנייה יש מאות יחידות דיור בבנייה בפרויקטים שונים ברחבי הארץ • אולם במשרד העבודה מציינים כי גם חברות עם פעילות בסדר גודל דומה לא קיבלו צווי בטיחות רבים כל כך

אתר תאונת העבודה של אלקטרה בנייה / צילום: הפורום למניעת תאונות עבודה
אתר תאונת העבודה של אלקטרה בנייה / צילום: הפורום למניעת תאונות עבודה

על רקע גל של תאונות עבודה קטלניות בשבוע האחרון, שבהן נהרגו חמישה פועלים ועוד אחד נפצע הבוקר באורח קשה מאוד, מפרסם היום משרד העבודה (שקולו לא נשמע השבוע) את צווי הבטיחות שהוציא לחברות הקבלניות שבאתריהן נמצאו ליקויים, מתחילת 2018.

אלקטרה, שבאתר בנייה של החברה הבת שלה אלקטרה בנייה בבת ים נהרג השבוע אנטון מרצנקו, בן 26 מחולון, היא שיאנית הפרות הבטיחות על פי הרשימה של משרד העבודה. נזכיר כי בחודש יולי נהרג פועל בפרויקט אגירה שאובה המשותף לאלקטרה ולסולל בונה, ובאוגוסט נהרגו יחד שני פועלים של בפרויקט של אלקטרה בנייה בראש העין, כתוצאה מקריסת פיגום.

לאלקטרה בנייה יש מאות יחידות דיור בבנייה בפרויקטים שונים ברחבי הארץ, אולם במשרד העבודה מציינים כי גם חברות עם פעילות בסדר גודל דומה לא קיבלו צווים רבים כל כך.

במשרד העבודה והרווחה ציינו כי בשנת 2017 הוטלו למעלה מ-1,000 צווי בטיחות לקבלנים רשלנים, לעומת זאת, עד לחודש אוקטובר 2018 - חולקו כבר כ- 950 צווי בטיחות.

שר העבודה והרווחה חיים כץ אמר בהתייחס לרשימה: "לצערי האדישות של הקבלנים לרמת הבטיחות באתרי הבנייה לא מפסיקה להרוס משפחות. אני קורא להם להתעורר ולהפנים שהאחריות לשלום העובדים בידיים שלהם. נמשיך לפעול בנחישות נגד הרשלנות הפושעת וניעזר בכל האמצעים העומדים לרשותנו עד שנבלום את הקטל בענף הבנייה"

רשימת החברות המובילות בתשעת החודשים של השנה:
אלקטרה בנייה
יש לי אור
ח.י.י.מ ביתן
ארזי הנגב יזום ובנייה
א.א סעיד בניין ופיתוח
מרדכי אביב מפעלי בנייה
חב' אלקטרה סולל בונה אגירה שאובה

מחברת אלקטרה בניה נמסר בתגובה: "החברה רואה בתחום הבטיחות נושא בעל ערך עליון ודואגת לקיים באתריה את כל החוקים והתקנות הקיימים בנושא זה ואף מעבר לכך. כמו-כן, החברה משקיעה בנושא הבטיחות משאבים רבים ונוקטת צעדים מידיים להגברת הבטיחות בפרויקטים השונים, ביניהם מינוי צוות של יועצים חיצוניים מנוסים בתחומי הבנייה והבטיחות, אשר בוחנים באופן שוטף את הבטיחות באתרי החברה תוך שימת דגש על דרכים לשיפור מתמיד ומידי של הנושא ככל שניתן".

תגובת "קו לעובד": "לאחר שספרנו 36 מתים בתאונות בניין מתחילת השנה, יותר מסך ההרוגים במהלך כל שנת 2017, ולאחר שקראנו לממשלה להכריז על מצב חירום באתרי הבנייה - סוף סוף התבטא מנהל הבטיחות במשרד העבודה בנוגע למגיפת התאונות המטלטלת את המדינה. אנחנו רואים בהודעה אותה פרסם המשרד לעיתונאים, תחת הכותרת "ממשיכים להילחם בתאונות הבנייה: משרד העבודה והרווחה מפרסם את רשימת צווי הבטיחות לקבלנים מתחילת שנת 2018", זלזול בעובדים ובגורמים המנהלים את המאבק לשיפור תנאי הבטיחות באתרי הבנייה מזה שנים.

"בנקודת הזמן בה אנו נמצאים, נוכח הנתונים המזעזעים, לא ייתכן שהמשרד הראשי האחראי על הנושא מוציא הודעה שכולה הטחת האשמות בגורמים אחרים ויחסי ציבור - הודעה נטולת לוחות זמנים ובשורות מהותיות. מצב החירום הנוכחי מחייב סגירת אתרי בנייה לתקופות ממושכות בתגובה להפרת צווי בטיחות או עבירות בטיחות חמורות, מחייב שליחת עשרות מפקחים מקצועיים לשטח, מחייב איוש דרמטי של מערך הטלת הקנסות על קבלנים עבריינים (שנכשל כישלון חרוץ) ודורשת עבודה מאומצת שתוליד הגשת כתבי אישום.

"נכון להיום, כתב אישום אחד הוגש במהלך 3 שנים כנגד קבלן שהתרשל לספק לעובדיו את תנאי הבטיחות הנדרשים. פירסום המידע היום, בפורמט excel , מידע שאגב קיים מזה שנתיים באתר מינהל הבטיחות אם כי בפורמט פחות ידידותי לציבור, הוא סעד חשוב בקידום השקיפות הציבורית הנדרשת. אך הבעיות המהותיות, האחראיות להתרחשות התאונות מדי יום, לא זכו למענה מצד משרד העבודה באמצעות הפרסום: צווי בטיחות מתפרסמים באתר המנהל באיחור של 45 יום מרגע הטלתם, ואינם מונגשים לעובדים באתר, לדיירים, לשכנים ולעוברי אורח באמצעות שילוט ויידוע אודות הסכנות שאותרו. למרות שהסתרת המידע הזה ודחיית פרסומו יכולה לגרום למוות ולפציעות קשות - דרישתנו לשקיפות מיידית והתראה מפני סכנות נדחתה על ידי מנהל הבטיחות, בתשובתו לעתירה שהגשנו לבג"צ ושתידון בנובמבר הקרוב.

"מילה אחרונה בנושא: בהודעת מנהל הבטיחות הערב נכתב כי המשרד "החל בעבודת שינוי תקן הפיגומים הנהוג היום בישראל כדי לשפרו לתקן המחמיר הנהוג באירופה". פעולה אלמנטרית זו, שאמורה הייתה להיות מוגשת לאישור הכנסת בנובמבר, כפי שהובטח על ידי מנהל הבטיחות לפני כחודש, נמצאת עדיין בחיתוליה - כפי שמעיד הפרסום שהופץ הערב. משרד העבודה והעומד בראשו בזבזו זמן יקר בניסיונות סרק לזרוק את הדרישה על משרד הכלכלה, והיום, כשהאדמה בוערת, הוא עומד ומגמגם ססמאות ריקות מתוכן".