בנק הפועלים צפוי למכור לאי.די.בי 9.5% ממניות כלל ביטוח ב-325 מיליון שקל

אי.די.בי תבקש להשלים את הרכישה באמצעות עסקאות החלף עד 10 בנובמבר, אחרת תבוטל המכירה • אם תושלם העסקה ירשום בנק הפועלים רווח לפני מס של 119 מיליון שקל • מניית כלל זינקה בעקבות הדיווח

אריק פינטו, מנכ"ל בנק הפועלים / צילום ארכיון: איל יצהר
אריק פינטו, מנכ"ל בנק הפועלים / צילום ארכיון: איל יצהר

הפרידה של בנק הפועלים מהחזקותיו ארוכות-השנים בכלל ביטוח  יוצאת לדרך. אמש, כפי שפורסם באתר "גלובס", דיווח בנק הפועלים, שמחזיק ב-9.47% ממניות חברת הביטוח, הנמצאת בשליטת קבוצת אי.די.בי של אדוארדו אלשטיין, כי בהתאם להסכם בעלי המניות שקיים בינו לבין אי.די.בי מאז 1998, סיכמו הצדדים, כי לאי.די.בי יינתנו כמעט ארבעה שבועות על מנת למצוא קונה להחזקות הבנק בחברת הביטוח; אם לא יעשה כן, הרי שמ-11 בנובמבר יוכל הבנק למצוא כל רוכש שבו יחפוץ, ללא שתהיה לאי.די.בי זכות סירוב ראשונה.

מניית כלל ביטוח ב-3 השנים האחרונות
 מניית כלל ביטוח ב-3 השנים האחרונות

על פי דיווח הבנק אמש, סיכמו הצדדים כי עד ל-10 בנובמבר תינתן לאי.די.בי האפשרות למצוא קונים למניות כלל ביטוח שבידי בנק הפועלים במחיר של 62 שקל למניה, המשקף הנחה של 4.6% ביחס למחיר הסגירה אמש בבורסה. אם תושלם העסקה, יזכה בנק הפועלים לתמורה של 325 מיליון שקל עבור מכירת מניות כלל ביטוח, וירשום בגין העסקה רווח של 119 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2018.

בפועל מדובר ככל הנראה על עסקת מכירה סגורה עבור הבנק, הגם שאי.די.בי, שבשליטת אדוארדו אלשטיין, איננה רשאית לרכוש מניות נוספות של כלל ביטוח. על פי הדיווח שפרסמה הבוקר אי.די.בי, היא בוחנת התקשרות למכירת המניות המדוברות בעסקאות החלף (SWAP) עם מוסדות בנקאיים. עסקאות אלו, אם יבוצעו, יהיו בהתאם לאותם עקרונות שנקבעו בעסקאות החלף קודמות שביצעה אי.די.בי בשנתיים האחרונות, למכירת 25% ממניות כלל ביטוח שבידיה.

עקרונות אלו קובעים כי בתום תקופה של 24 חודשים ממועד כל עסקת מכירה, תבוצע התחשבנות בין אי.די.בי לבין המוסד הבנקאי (שמולו בוצע ה-SWAP) ביחס להפרש בין מחיר המכירה של המניות הנמכרות לבין ערכן במועד ההתחשבנות. הערך במועד ההתחשבנות ייקבע על פי המחיר שבו יימכרו המניות בידי המשקיעים הפיננסיים שמולם ביצע הבנק את ה-SWAP. התחשבנויות אלו פותחות חשיפה לאי.די.בי על מניות כלל ביטוח, ומשום כך מחזיק הבנק שעבוד על פיקדונות שהעמידה אי.די.בי לטובת העסקאות. נכון לסוף אוגוסט, החזיקה אי.די.בי 303 מיליון שקל בפיקדונות משועבדים אלו, כאשר סכום זה אמור לגדול במקרה של ירידה בערכן הבורסאי של מניות כלל ביטוח.

אי.די.בי פתוח מחזיקה כיום בכ-29.8% ממניות כלל ביטוח, לאחר שמכרה כאמור מאז מאי 2017 כ-25% ממניות כלל ביטוח, בהתאם למתווה שקבע הפיקוח על והביטוח במשרד האוצר. מתווה זה קובע כי מדי ארבעה חודשים מחויבת אי.די.בי למכור 5% ממניות השליטה בכלל ביטוח, וזאת לאחר שהחברה נכשלה בקבלת היתר שליטה מחודש בכלל ביטוח. מכירת המנה האחרונה, שהתבצעה בתחילת ספטמבר, הורידה את שיעור ההחזקה של אי.די.בי אל מתחת ל-30%, המהווה את שיעור ההחזקה המינימלי בחברת ביטוח לצורך הגדרת המניות כמניות שליטה.

עד כה החזיקה אי.די.בי בזכות סירוב למניות כלל ביטוח שבידי בנק הפועלים, אולם לנוכח הוראות הפיקוח על הביטוח היא אינה רשאית כאמור לרכוש מניות אלו בפועל. משום כך, תנסה אי.די.בי להשלים בשבועות הקרובות את מכירת המניות בעסקאות החלף למשקיעים פיננסיים, ובכך להתגבר על הוראות הפיקוח. יש לציין כי כל החזקה של 5% ומעלה ממניות כלל ביטוח, או כל גוף מוסדי אחר, דורשת קבלת אישור רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

ההחזקות של בנק הפועלים, שבניהול אריק פינטו, בכלל ביטוח, שבניהול יורם נוה ושבראשות היו"ר דני נוה, הן החזקות היסטוריות. בעבר החזיק הבנק בשיעור דו-ספרתי ממניות כלל ביטוח, אך בעקבות רפורמת בכר שהתרחשה באמצע העשור הקודם הוא היה חייב לרדת להחזקה של מתחת ל-10%.

בתגובה להודעה היום זינקה מניית כלל ביטוח בכ-4%, למחיר המשקף לחברה שווי של 3.76 מיליארד שקל.