כשברקע טענות לממשל תאגידי קלוקל, אליעזר שקדי בדרך לתפקיד יו"ר פז

מנכ"ל אל-על לשעבר נבחר הערב לדירקטוריון החברה ביחד עם אריק שטיינברג ועודד גילת • ברקע, עזיבה של היו"ר הקודם יצחק עזר על רק טענות לממשל תאגידי קלוקל בחברה

אליעזר שקדי / צילום: איל יצהר
אליעזר שקדי / צילום: איל יצהר

בהתאם לציפיות המוקדמות, המועמדים שנבחרו הערב להצטרף לדירקטוריון חברת פז הם אלה שהומלצו על ידי הגופים המוסדיים אליעזר שקדי, שהומלץ לדירקטוריון על ידי ילין לפידות ושרץ מול איציק צאיג, אריק שטיינברג, שהומלץ על ידי מנורה מבטחים והתחרה על התפקיד מול חזי אופיר, ועודד גילת, שהומלץ על ידי מיטב דש (שרוצים להרחיב את הבורד בפז בעוד חבר) ושהועדף על פני שאול צמח.

היו"ר הקודם, יצחק עזר, התפטר לאחרונה תוך שהוא טוען לליקויים בממשל התאגידי בחברה

על פי הערכות, נראה שאלא אם היוזמה של מיטב דש תתקבל, הרי שנראה סביר שללא שינוי בנסיבות הבורד של פז יבחר כנראה בשקדי ליו"ר החברה, שבניהולו של יונה פוגל. על פי גורם המעורה בתהליך, שקדי זוכה לתמיכה של פוגל, המנכ"ל הוותיק, הדומיננטי והמוערך של החברה, ועל ידי ילין לפידות.

כיום כולל דירקטוריון פז 9 חברים, שיבחרו מתוכם את היו"ר. ואולם, כאמור, מיטב דש מנסה להביא להרחבת הדירקטוריון עם חבר נוסף, שיוכל לשמש אף הוא כיו"ר החברה. השם שהוזכר בהקשר זה הוא זה של אברהם ביגר. מיטב דש פנו בנושא זה לרשות להגבלים עסקיים, לרשות שוק ההון ולרשות ניירות ערך, בבקשה שייתאפשר למוסדיים לתאם עמדות בעניין זה. הגם שנראה שברגולציה יש נטיה לאפשר תיאום בין המוסדיים במקרה זה, הרי שככל הידוע אין תמימות דעים בנושא בין המוסדיים השונים.

פז ריכזה בימים האחרונים עניין רב בהליך הבחירה לדירקטוריון שלה, בשל מרכזיותה בבורסה המקומית ומשום שהיא מקרה בוחן של חברה שאינה בעלת גרעין שליטה. מאפיין זה הוביל את המוסדיים לראות במקרה כמסר וכאבן בוחן לגבי כוחם בשוק, בכל הקשור ליכולתם להשפיע על הממשל התאגידי בחברות שכאלה, שמתאפיינות בדומיננטיות של ההנהלה. פז הפכה לחברה ללא שליטה לאחר שצדיק בינו מכר את מניותיו בחברה.

*** גילוי מלא: אברהם ביגר הוא יועץ לדירקטוריון "גלובס".