סגן יו"ר סופטבנק בכנס Journey: "יזמים מישראל לא יוצאים מאזור הנוחות ומפספסים הזדמנויות"

מול יותר מ-2,000 משתתפים בכנס Journey של EY ישראל ו"גלובס", רונלד פישר שפך מים קרים על ההייטקיסטים המקומיים • "הם מקיפים עצמם בישראלים שיצאו מאותן יחידות צבאיות במקום לפנות לשוק הגלובלי", אמר סגן יו"ר תאגיד הענק היפני סופטבנק, שעשוי להשתלט על WeWork • "הדור הבא של הטכנולוגיה יהיה בעל השפעה עצומה על האנושות כולה"

רונלד פישר בכנס Journey \ צילום: איל יצהר
רונלד פישר בכנס Journey \ צילום: איל יצהר

סגן יו"ר קבוצת סופטבנק, התאגיד היפני המשקיע מאות מיליארדי דולרים בענפי טכנולוגיה שונים, מותח ביקורת על המנטליות של היזמים הישראלים. "גם כשהם יוצאים מישראל, רבים מהם לא יוצאים מאזור הנוחות שלהם", אמר רונלד  ד. פישר בכנס Journey של EY ישראל ו"גלובס". "הם מקיפים עצמם בישראלים שיצאו מאותן יחידות צבאיות, ולא מנצלים את האפשרויות וההזדמנויות בשוק".

סופטבנק, שלאחרונה פורסם כי נמצאת במגעים לרכישת השליטה ב-WeWork, נוהגת להשקיע סכומים גדולים בחברות כדי לאפשר להן לצמוח במהירות ולשלוט בשוק שבו הן פועלות. האסטרטגיה הזאת מנחה גם את השקעותיה בישראל, אשר ידועה דווקא באקזיטים מהירים ובחברות שנמכרות ולא צומחות. פישר סבור כי הדבר נובע בין היתר מגודל השוק בישראל: "יזמים ישראלים חייבים להסתכל על השוק הגלובלי", הוא אומר. "זה קל לומר אבל קשה לעשות. הרבה חברות ישראליות שואלות 'איזה בעיה טכנולוגית אני אפתור?', ולא 'איזה שוק אני ארצה לשרת?'.

"ב-1999 סופטבנק הייתה חברה יפנית לא גדולה, והבנו שכדי להיות כוח גלובלי גדול אנחנו חייבים להיות בארה"ב, אז עשינו שורה של השקעות שהזיזו את המשקל של החברה מיפן לשוק הגלובלי. אתה חייב להתאים את עצמך להזדמנויות בשוק. יש כמה יוצאי דופן בישראל, אבל באופן כללי אני עדיין לא רואה כאן יזמים שעושים את זה".

להיערך לעולם שבו הכל מחובר

מאז השנה שעברה משקיעה סופטבנק סכומים גדולים, לעתים מאות מיליוני דולרים בחברה אחת, באמצעות קרן ויז'ן שגובהה 100 מיליארד דולר. הקרן השקיעה בין היתר בחברות ישראליות כמו למנייד ו-Heed. כעת היא מגייסת קרן נוספת בהיקף דומה.

"אנחנו עם נקודת מבט שונה מהמקובל לגבי בניית חברות ארוכות טווח, כי אנחנו לא מאמינים שיישות אחת שקיימת היום תשרוד לאורך עשורים. ראינו שלאורך השנים האחרונות 10 החברות המובילות בעולם הוחלפו על ידי חברות אחרות", אומר פישר, שלו ניסיון של יותר מ-30 שנה בעבודה מול חברות הטכנולוגיה. לכן, לדבריו, סופטבנק משקיעה ביזמים ולא בטכנולוגיה זו או אחרת: "אנחנו מזהים את השינויים העצומים בתעשייה, ואת היזמים הטובים ביותר שינצלו את השינויים האלה. אנחנו ונותנים להם הון שיאפשר להם לממש את החלומות והשאיפות שלהם, ועוזרים להם אסטרטגית. אבל הם מנהלים את החברה, ואנחנו רק שותפים לדרך".

למרות האמירה שלא ניתן לצפות אילו טכנולוגיות יהיו דומיננטיות בעתיד, סופטבנק מתמקדת בטכנולוגיות מסויימות שהיא מאמינה שיהיו דומיננטיות מאחרות. "אחת השאלות שאנחנו שואלים את עצמנו היא מה קורה בעולם שבו הכל מחובר. המניעים של שינוי כזה הם קודם כל רשתות דור חמישי, והמועמדות המובילות כיום לפריסתן הן סין וארה"ב, וזה יהיה מאוד משמעותי מי תשיג זאת ראשונה. הדבר השני הוא כוח חישוב, וצרך כוח חישוב אדיר, כי יש כל כך הרבה דאטה. חייבים למצוא דרך להשתמש בדאטה בדרך הנכונה. מה שברור לנו כשאנחנו משקיעים, הוא שהדור הבא של טכנולוגיה יהיה בעל השפעה עצומה על האנושות כולה.

"אני תמיד חוזר לאמונה הבסיסית שאם ייעשה שימוש נכון בטכנולוגיה, היא תוכל לחולל שינוי בכלכלת העולם. אנחנו רואים את זה במחזורים: עם הטכנולוגיה המוקדמת, ואז עם האינטרנט, ואנחנו רואים את זה עכשיו. אנחנו תמיד שואלים את עצמנו איך הטכנולוגיה יכולה לשפר את חייהם של אנשים מסביב לעולם, זו משימה מאוד חשובה עבורנו".

הדרך לאסיה עוברת בארה"ב

בעוד שבשנות ה-90 סופטבנק יצאה לארה"ב, פישר סבור שכיום ההתמקדות בה לא מספיקה, וצריך להסתכל גם על אסיה. עם זאת, הוא אומר, הדרך לאסיה עוברת בארצות הברית: "ארה"ב היא שוק שקל יותר לפצח מאשר אסיה. באסיה, אם לא תמצא את השותף הנכון, זה יהיה מאוד קשה. אני חושב שהתבססות בשוק האמריקאי חשובה בשביל צמיחתה של חברה, והיא שלב מהותי בדרך לאסיה".

לגבי כניסה לשווקים האסייתים, פישר סבור כי "יש כמה דרכים לעשות את זה, אבל המפתח הוא למצוא את החברות שאפשר לסמוך עליהן, ולהשתמש בהן כדי למצוא את השותפים המתאימים לך. הערך שאנחנו יכולים לתת ליזמים הוא הגישה ליבשת. אנחנו כמובן מביאים משאבים פיננסיים, אבל חשוב מכך - עוזרים לחברה לבנות את עצמה באזורים האלה, ויש לנו צוותים מקומיים שזהו תפקידם".