"בקרוב נראה בתעשייה רובוטים עובדים עם אנשים"

הפאנל "Industrial IOT 4.0", שנערך היום בכנס Journey של EY ישראל ו"גלובס", דן בשילוב IoT בתעשייה • מארק יומנס: "בעוד אולי עשר או שלושים שנה יהיה מפעל אוטונומי. יהיו בו אולי חמישה אנשים בחדר הבקרה, אבל כל קו הייצור והלוגיסטיקה יופעלו על ידי רחפנים ורובוטים"

פאנל תעשייה בכנס Journey \ צילום: איל יצהר
פאנל תעשייה בכנס Journey \ צילום: איל יצהר

"צריך לחשוב איך אנחנו הופכים את הדאטה והקישוריות לנכסים. זה הזמן לשלב אותם בעולם התעשייתי. משם מגיע רוב ה-GDP. זה הזמן למהפכה תעשייתית נוספת", אמר היום ג'ונתן פוליצר, מנהל עסקים בתחום האנרגיה בחברת GE Ventures ונציג החברה הראשי בישראל ואירופה. הדברים נאמרו בכנס Journey של EY ישראל ו"גלובס" בפאנל "Industrial IOT 4.0" שדן בשילוב IoT בתעשייה. את הפאנל הנחה המשקיע לוטן לבקוביץ, והשתתפו בו גם גרנט אלן, מנהל עסקים בחברת ABB Group, מירב וינרב, מנהלת עסקים ב-Qualcomm Ventures ישראל, רביב מלמד, מנכ"ל ומייסד שותף בחברת Vayyar Imaging ומארק יומנס, שותף במרכז שרשרת האבטחה האירופאי למצוינות של Ernst & Young.

וינרב אמרה כי "קוואלקום מתמקדת בקישוריות. יש ב-IoT הזדמנות ענקית בתחום. צריך קישוריות בכל הטכנולוגיות שמתפתחות. אם מסתכלים על ה-IoT התעשייתי בצורה נרחבת יותר, מדובר על מכשירים אוטונומיים, רובוטים, מצלמות מחוברות ועוד. אנחנו מסתכלים על זה כהזדמנות ענקית". וינרב הוסיפה בהמשך כי "מיקוד נוסף שלנו הוא אסטרטגיית ה5G והשימוש שלה בתעשייה, שמאפשרת רשת פרטית בתוך המפעל שתיתן איכות מסוימת ורמת אבטחה גבוהה".

מלמד הסביר כי "צריך לדעת מה קורה במפעל בכל רגע, ויש סנסורים חדשים שיכולים לנתח את המידע הזה". אלן הוסיף כי "ההבטחה של אינטרנט תעשייתי היא לחבר את כל המכשירים ולהציג רווח. יש המון דאטה שמגיע בחזרה מהמכשירים, וניתן להשתמש בו כדי לקבל החלטות. אנחנו עדיין בשלב מוקדם".

יומנס: "בעוד אולי עשר או שלושים שנה יהיה מפעל אוטונומי. יהיו בו אולי חמישה אנשים בחדר הבקרה, אבל כל קו הייצור והלוגיסטיקה יופעלו על ידי רחפנים, רובוטים וכו'. זה יהיה סוף התהליך. היום אנחנו לא שם, והשאלה היא איך לתקשר את זה לאנשים שעובדים במפעל. מה צריך לקרות במעבר בו יצטרכו להעסיק אנשים עם כישורים שונים". יומנס הוסיף כי "שולי הרווח במפעלים היום הם לא מה שצפינו ויש סטגנציה. לכן צריך למצוא דרך לייצר את אותם המוצרים בפחות עובדים, פחות אנרגיה ויותר רובוטים. החברות התעשייתיות מתמקדות יותר בצרכנים. הן מחפשות כלים ואפליקציות שיוכלו לשלב בקווי הייצור בכל העולם. לכן סטרטאפ שפונה אליהן צריך להיות עם מוצר שניתן להחיל בקנה מידה גדול".

לבקוביץ: "איפה הערך הגדול ביותר יווצר?".

וינרב: "במצב הנוכחי של התעשייה רווח ייווצר בכל מקום. כשאני מסתכלת על הזדמנויות להשקעה זה גם בסנסורים, גם ברובוטיקה, באוטומציה, ועוד. אני מסתכלת על זה באופן רחב".

פוליצר: "אם חברות לא יתעוררו ויבינו שערך יגיע מדאטה וחיבוריות, הן יעלמו. לכן חברות רבות ניסו לעבור טרנספורמציה ולהפוך לדיגיטליות יותר. קוואלקום זה איום גדול בתחום".

לבקוביץ: "איך הסקטור התעשייתי בהשוואה לסקטורים אחרים?".

מלמד: "הסקטור התעשייתי אוהב פתרונות אבל תמיד ייקח לו זמן לשלב אותם. אני חושב שנראה בקרוב שהוא יתפתח. אנחנו נראה רובוטים עובדים עם אנשים. סנסורים בתעשייה יאפשרו לדברים לפעול הרבה יותר מהר ולהשיג דאטה".