אובר גייסה 2 מיליארד דולר בסתר: מכרה אג"ח בהנפקה פרטית

מדובר בדרך גיוס הון שאינה פתוחה לציבור הרחב • גישה זו אפשרה לאובר, שמפסידה כספים במקביל להתרחבותה הגלובלית, להסגיר רק מידע פיננסי מוגבל לקבוצת קונים קטנה שנבחרה מראש

אפליקציית אובר / צילום: רויטרס
אפליקציית אובר / צילום: רויטרס

חברת אובר גייסה השבוע 2 מיליארד דולר בסתר, על-ידי מכירת איגרות חוב במסגרת הנפקה פרטית - דרך גיוס הון שאינה פתוחה לציבור הרחב, כך לפי דיווח בבלומברג.

גישה זו אפשרה לאובר, שמפסידה כספים במקביל להתרחבותה הגלובלית, להסגיר רק מידע פיננסי מוגבל לקבוצת קונים קטנה שנבחרה מראש. הגישה עבדה עבור אובר, שתכננה בתחילה לגייס רק 1.5 מיליארד דולר בדרך זו, אך גייסה יותר בעקבות הצעות רבות שזרמו אליה.

על ביצוע העסקה פיקחו בנקאים לשעבר בגולדמן סאקס, לפי הדיווח. אובר אישרה כי נערכה מכירת איגרות חוב. 

ככל הנראה, משקיעים היו מוכנים להתעלם מחוסר השקיפות תמורת נתח מחברת הטכנולוגיה בעלת אחת מהערכות השווי הגבוהות בעולם. השבוע פורסם כי לפי הערכות גולדמן סאקס ומורגן סטנלי, אובר עשויה לצאת להנפקה בשנה הבאה בשווי של 120 מיליארד דולר. לפי הדיווח, הקונים הפוטנציאליים נדרשו לחתום על הסכם סודיות, וניתנה להם גישה לנתונים הפיננסיים החלקיים אך ורק דרך אתר שהוגן בסיסמה.

פרט לגיוס המרשים, אובר מתמודדת עם קנסות בעקבות המיזוג שערכה השנה עם יריבתה האסייתית גראב. אובר מכרה את עסקיה בדרום-מזרח אסיה לגראב, וכעת רשות ההגבלים העסקיים הפיליפינית קונסת את השתיים בעקבות המיזוג המקומי. לדברי הרשות הפיליפינית, השתיים השלימו את המיזוג מוקדם מדי, ואיכות השירות עבור הצרכנים ירדה בעקבותיו. הגוף אמנם אישר את הרכישה, אך בתנאים מסוימים שהחברות הפרו - אחד מהם הופר כשאובר קיבלה מקום בדירקטוריון של גראב, בזמן שהעסקה עדיין נבחנה על-ידי הרגולטור. הקנס המשותף של שתי החברות הוא כ-300 אלף דולר, ובחודש שעבר השתיים נקנסו גם על-ידי רשות ההגבלים של סינגפור ב-9.5 מיליון דולר, בטענה כי המיזוג הביא לעליית מחירים.

במקביל אובר הודיעה גם על פיצ'רים חדשים הנוגעים לבטיחות עבור נהגים ונוסעים שמשתמשים באפליקציה במזרח התיכון, באפריקה ובאירופה. הפיצ'רים כבר קיימים בארה"ב, וביניהם שיתוף פרטי נסיעה עם עד 5אנשים, התראות לנהגים על הגבלות מהירות בזמן הנסיעה והסתרת מספר הטלפון של הנהג והנוסע זה מזה.