משקיעים זרים מימשו מניות סעודיות בכמיליארד דולר בשבוע שעבר

זו הייתה אחת המכירות הגדולות ביותר של משקיעים לא סעודים מאז שהבורסה נפתחה להשקעות זרות ישירות ב-2015

נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמן. /צילום: רויטרס Amir Levy ,
נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמן. /צילום: רויטרס Amir Levy ,

משקיעים זרים מימשו מניות סעודיות בשווי 4.01 מיליארד ריאל (1.07 מיליארד דולר) בשבוע שהסתיים ביום ה' שעבר, לפי נתונים של הבורסה הסעודית. זו הייתה אחת המכירות הגדולות ביותר של משקיעים לא סעודים מאז שהבורסה נפתחה להשקעות זרות ישירות ב-2015.

המימושים הללו באים בעקבות ההרעה ביחסי סעודיה וממשלות זרות אחרי היעלמותו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. ריאד הודיעה בשבת שחאשוקג'י, מתנגד משטר, נהרג בשוגג בקטטה בקונסוליה, אחרי שבועיים שבהם היא הכחישה כל קשר להיעלמותו.

לפי נתוני הבורסה בריאד, הזרים מכרו בשבוע שעבר מניות בשווי 5 מיליארד ריאל וקנו מניות בשווי 991.3 מיליון ריאל.

"השוק התחיל לתמחר יחסים שונים מהיסוד בין סעודיה לארה"ב", אמר ראש יחידת מחקר המניות בחברת ניירות הערך ארקאם קפיטל בריאד.

הוא העריך שארה"ב תשמור על בעלת בריתה הקרובה סעודיה, על רקע חשיבות הממלכה במזרח התיכון, והיותה המפיקה של 10% מהיצע הנפט העולמי.

שר האוצר האמריקאי סטיבן מנוצ'ין אמר אתמול שההסבר הסעודי להריגת חאשוקג'י היה "צעד ראשון טוב אך לא מספיק". הוא הוסיף שמוקדם מדי לדבר על עיצומים כלשהם נגד ריאד בפרשה זו.

זו ההתבטאות האחרונה של בכיר בממשל הנשיא טראמפ שמגנה חיסול פוליטי שעורר זעם בינלאומי, אך שומר על היחסים עם יצואנית הנפט הגולמי הגדולה בעולם.

נתוני הבורסה הסעודית הראו גם שמשקיעים מקומיים פרטיים מימשו מניות בשווי 3.4 מיליארד ריאל בשבוע שעבר, אך מוסדות סעודיים רכשו מניות בשווי נקי (אחרי מכירות) של 7.8 מיליארד ריאל. גם משקיעים ממדינות המפרץ האחרות מימשו מניות סעודיות.

אנליסטים בשוק מסרו ל"רויטרס" בשבוע שעבר שקרנות שקשורות למדינה ניהלו כנראה מבצע מתואם לתמיכה בשוק המניות בעקבת המימושים הזרים הגדולים. 

שוק המניות ירד בכ-4% מאז שחאשוקג'י נעלם ב-2 באוקטובר. השוק החל לרדת כבר לפני כן, כאשר קרנות זרות האטו את הקנייה שלהן לאחר הודעת חברת מדדי MSCI ביוני שמניות סעודיות יוכנסו למדד המניות העולמי הבסיסי שלה בשנה הבאה.

גם החוב החיצוני הסעודי מצוי תחת לחץ, כאשר תשואות האג"ח הדולריות של הממלכה עולות לאורך כל עקום התשואות. תשואת האג"ח ב-5.5 מיליארד דולר לפדיון ב-2026 ותשואת האג"ח בסך 6.5 מיליארד דולר לפדיון ב-2046 עלו לשיא חדש בשבוע שעבר.