חיות: חלק מנבחרי הציבור מסיתים נגד השופטים, אך אף גורם לא מגנה זאת

נשיאת ביהמ"ש העליון נאמה בכנס שנערך בבית הנשיא וביקרה בחריפות את שתיקתם של הגורמים הממלכתיים נוכח מה שהיא מכנה "הסתה ממש" נגד מערכת המשפט • ח"כ רויטל סויד: "הפוליטיקאים, ובראשם שרת המשפטים, משסים את הציבור ומסמנים את השופטים כבוגדים"

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות / צילום: יונתן זינדל
נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות / צילום: יונתן זינדל

בכנס שנערך היום (ג') בבית הנשיא, התייחסה נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, למה שהיא מפרשת כהסתה של נבחרי ציבור כלפי בית המשפט העליון ולניסיונות לפגוע בעצמאותה של מערכת המשפט.

בכנס שנערך תחת הכותרת "70 שנות עצמאות למערכת המשפט" ובסימן פרישתה לגמלאות של נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, השופטת בדימוס מרים נאור, ציינה הנשיאה חיות כי היא עדה להשתלחות לא לגיטימית במערכת המשפט, וביקרה את העובדה כי אין מי שיוצא נגדה: "כאשר מושמעות כלפינו השופטים התבטאויות הרחוקות מלהיות ענייניות ומכבדות, ניתן לצפות כי יהיה מי שיטרח לגנותן בשם הממלכתיות, על מנת לתבוע את עלבונה וקלונה לנוכח התבטאויות כאלה. למרבה הצער גינוי כזה מאחר לבוא".

חיות לא הסתפקה בדברים ברורים אלה, והאשימה חלק מנבחרי הציבור בהסתה נגד מערכת המשפט, כשציינה כי לצערה לא נשמע גינוי להתבטאויות נגד בית המשפט העליון, על אף ש"לעתים גובלות ההתבטאויות בהסתה ממש וזאת בין היתר מפי נבחרי ציבור. לא ייפלא אפוא כי חלק מן הציבור רואה בכך היתר ואישור לנקוט באותה לשון משתלחת ובוטה."

חיות התייחסה גם לסוגיית עצמאותה של מערכת המשפט. "למרבה הצער, בעת האחרונה אנו עדים לכך שיש מי שהתנהלותה של המערכת כמערכת עצמאית ובלתי תלויה ברשויות האחרות היא לצנינים בעיניהם", אמרה הנשיאה. "אותם אלה אף הרחיקו לכת ותיארו אותה כאנטי-דמוקרטית, אנטי-ציונית ואפילו כדיקטטורה שיפוטית שיש לרסק - כך ממש", ציינה חיות.

כמענה לטענות נוקבות אלה, אמרה חיות: "אני מבקשת לומר כי מי ששם לו למטרה לפגוע בעצמאותה ובאי-תלותה של הרשות השופטת ימצא עצמו פוגע אנושות במשטר הדמוקרטי בישראל."

לדברי חיות, כדי להבטיח כי הדמוקרטיה במדינת ישראל תיוותר יציבה יש להבטיח את עצמאותן ונפרדותן של כל אחת מהרשויות - המחוקקת, המבצעת והשופטת. "מערכת משפט עצמאית המקיימת ביקורת שיפוטית היא, כאמור, מרכיב מרכזי וחשוב במערך האיזונים והבלמים של שיטת המשטר הישראלית", אמרה.

חיות לא הסתפקה בדברים אלה, והתייחסה גם לנתונים המלמדים על כך שבית המשפט העליון זוכה לרמת האמון הגבוהה ביותר מבין מוסדות השלטון, אחרי הצבא ונשיא המדינה, ולפני הכנסת והממשלה.

בנוסף, חיות התייחסה לטענות לפיהן פסיקותיו של בית המשפט העליון משקפות את עמדותיו הפוליטיות של שופטיו, וציינה כי "הדי.אן.איי השיפוטי הוא א-פוליטי בהגדרה". ההוכחה הכי טובה לכך, אמרה חיות, היא כי פסיקות בית המשפט העליון זוכות לביקורת הן מימין והן משמאל.

בתגובה לדבריה הקשים של הנשיאה חיות, מסרה ח"כ רויטל סויד, סגנית יו"ר הכנסת: "כשנשיאת בית המשפט העליון צריכה להתגונן שהשופטים לא אויבי העם - זו אזעקת צבע אדום למדינת ישראל. מה שהנשיאה חיות לא אומרת וחייב להיאמר זה שהפוליטיקאים, ובראשם שרת המשפטים, משסים את הציבור ומסמנים את השופטים כבוגדים. לאן זה יכול להגיע - כבר ראינו בנובמבר 1995".

בלשכת שרת המשפטים, איילת שקד, בחרו שלא להגיב לדברים.