אפיק השקעה לשוק תנודתי – איך ליהנות משני העולמות?

העלאות הריבית בארה"ב אמורות להעיב על כדאיות ההשקעה במניות דיבידנד, אך DGRO הציגה ביצועי יתר

ג'רום פאואל, ראש הפדל ריזרב / צילום: Al Drago - רויטרס
ג'רום פאואל, ראש הפדל ריזרב / צילום: Al Drago - רויטרס

הירידות האחרונות בשווקים, במקביל לזינוק במדד הפחד VIX, גרמו להערכה מחודשת של אפיקי סיכון בקרב המשקיעים, והזכירו פעם נוספת את חשיבות ניהול הסיכונים בשוק המניות. הנפילות האחרונות אינן נובעות מגורמים ספציפיים של חולשה בכלכלה האמריקאית, אלא באות על רקע חששות מצמיחה גלובלית, כאשר עונת הדוחות הנוכחית בוול סטריט מצטיינת בינתיים במידה רבה של הפתעות. יחד עם זאת, ככל שכלכלת ארה"ב מפגינה עוצמה - בשוקי העבודה, האשראי הצרכני והנדל"ן, כך מתחילים לגבור החששות מלחצי האינפלציה וממדיניות מחמירה יותר מצד הפד, שממשיך ללא היסוס במדיניות העלאת הריבית שמטרתה היא למנוע התחממות יתר של המשק האמריקאי.

סימנים ראשונים של חוסר ודאות בשוק המניות האמריקאי והגלובלי מובילים את המשקיעים לחפש אפיקי השקעה שיכולים להוות מקלט בטוח במצב של תנודתיות בשווקים. אפיקי ההשקעה המסורתיים שעונים להגדרה זו הם שוקי האג"ח ואפיקים דפנסיביים בשוק המניות, בראש ובראשונה - חברות שנוהגות במדיניות דיבידנד נדיבה. ואולם, המשך תהליך העלאת הריבית בארה"ב עלול להוות גורם שלילי משמעותי עבור אפיקי השקעה אלה, כאשר עליית תשואות איגרות החוב הארוכות בארה"ב מעבר ל-3% אמורה להעיב על כדאיות השקעה במניות הדיבידנד.

עובדה זו באה לידי ביטוי בביצועי חסר של מניות חברות הדיבידנד לעומת מדד S&P 500 הרחב. בשנתיים האחרונות, תקופה בה העלה הפד את הריבית שמונה פעמים ברציפות, הציגו קרנות סל פופולריות על מניות הדיבידנד בארה"ב - קרן iShares Core Dividend ETF (סימול: DVY), קרן SPDR S&P Vididend (סימול: SDY) וקרן Vanguard Dividend Appreciation ETF (סימול: VIG) - תשואה שנתית ממוצעת של כ-11%, זאת לעומת תשואה שנתית ממוצע של כ-15.7% במדד S&P 500 הרחב. בהסתמכות על ביצועי אפיקי השקעה מוטי תשואות דיבידנד גבוהות, התמונה מאכזבת עוד יותר: קרנות iShares Core High Dividend ETF (סימול: HDV) ו- SPDR Portfolio S&P500 High Dividend ETF (סימול: SPYD) הציגו באותה תקופה תשואות שנתיות של פחות מ-10%. גם מתחילת השנה הנוכחית ניתן לראות מגמה דומה, כאשר קרנות סל רגילות של מניות הדיבידנד (המנהלות יחד היקף נכסים של עשרות מיליארדי דולרים) הציגו תשואות של כ-2%, ואף נמוכות מזה, זאת בהשוואה לתשואה של כ-6% במדד S&P 500. 

קרן הסל iShares Core Dividend Growth
 קרן הסל iShares Core Dividend Growth

האם בכל זאת ניתן ליהנות משני העולמות - להקטין את תנודתיות תיק ההשקעות באמצעות חברות מניבות דיבידנדים, ויחד עם זאת גם לא להיפגע מתהליך העלאת הריבית בארה"ב? מסתבר שקיימת אלטרנטיבה המאפשרת ליהנות מתזרים הדיבידנד בלי לפגוע בביצועי הקרן. מדובר בחברות המציגות צמיחה בתשלומי הדיבידנד - חברות Dividend Growth. מדובר בקרן סל iShares Core Dividend Growth ETF (סימול: DGRO), בניהול חברת בלקרוק, בעלת היקף נכסים של כ-4.4 מיליארד דולר ודמי ניהול נמוכים של 0.08% (למעשה, מדובר בדמי ניהול נמוכים בהשוואה לקרנות הדיבידנד המסורתיות). קרן סל DGRO הציגה בשנתיים האחרונות תשואה מצרפית של כ-37% (תשואה שנתית ממוצעת של כ-17%), ביצועי יתר לא רק לקרנות הדיבידנד המתחרות, אלא גם למדד S&P 500 הרחב, שהשיג באותה תקופה תשואה כוללת מצרפית של 34%. גם מתחילת השנה, שהתאפיינה בביצועי יתר משמעותיים של חברות צמיחה נטולות דיבידנד, רשמה קרן DGRO תשואה חיובית של כ-5%, בדומה לביצועי מדד S&P 500.

חברות עם מדיניות העלאת דיבידנד

קרן DGRO מחזיקה בתיק מפוזר של 449 מניות, אך המשקולות ביניהן מוטות מדיניות דיבידנד, עם העדפת החברות בעלות מדיניות עקבית של העלאת חלוקת דיבידנד לבעלי מניות. הסקטורים המובילים בהרכב הקרן הם הפיננסים (19%) והבריאות (18%), המוחזקים מעבר למשקלם במדד S&P 500, כאשר נתח סקטור הטכנולוגיה, הסקטור הגדול במדד האמריקאי, עומד על 16%. סקטורים בולטים נוספים בהרכב הקרן הם התעשייה (14% מהקרן), הצריכה הבסיסית (12%) וצריכת המותרות (7% מהקרן), כאשר הסקטורים הדפנסיביים כמו שירותי תקשורת, נדל"ן ואנרגיה ותשתיות, מוחזקים במשקל נמוך. כתוצאה מכך, ביצועי קרן DGRO מושפעים במידה פחותה מהעלאת הריבית בארה"ב, תהליך בעל השפעה שלילית במיוחד על אפיקי ההשקעה הדפנסיביים, המתאפיינים אמנם בתשלומי דיבידנד גבוהים, אך ללא גמישות להעלותם.

התמקדות במניות בלו-צ'יפ

מבחינת החשיפה למניות, ההחזקות הבולטות של קרן DGRO הן מניות בלו-צ'יפ, כגון ענקיות הטכנולוגיה אפל (3.1% מהקרן) ומיקרוסופט (3%), מובילות ענף הפארמה פייזר (3% מהקרן) וג'ונסון אנד ג'ונסון (3%), הבנקים המובילים ג'יי.פי מורגן (2.6%) וולס-פארגו (2.6%), חברות מוצרי הצריכה פרוקטר אנד גמבל (2.5%) וקוקה קולה (2.2%), חברת הטכנולוגיה סיסקו (2.1% מהקרן) ועוד. מרבית החברות המרכיבות את קרן DGRO נהנות מגורמי צמיחה ארוכי טווח וממובילות שוק, ובכך ממוצבות היטב על מנת לעבור בהצלחה את התקופה התנודתית בשווקים ואת המהלך של העלאת הריבית בארה"ב.

■ הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.