הגשר הימי הארוך בעולם נפתח בסין: יחבר יחד 11 ערים למגה-עיר אחת

הגשר יחבר בין דרום סין להונג-קונג ומקאו • האזור מיועד להתפתח כ"עמק הסיליקון", והנושא נמצא בעדיפות עליונה רקע מתחי הסחר עם ארה"ב והירידה בצמיחת כלכלת סין ברבעון השלישי השנה

הגשר הימי הארוך בעולם בסין / צילום: רויטרס
הגשר הימי הארוך בעולם בסין / צילום: רויטרס

הגשר הימי הארוך ביותר בעולם נחנך אתמול (ג'), והוא מתפתל לאורך 54 ק"מ לרוחב שפך נהר הפנינים בסין, ומהווה את החוליה החשובה בתוכנית מיזוג של 11 ערים במחוז הדרומי שגובל בהונג-קונג למגה-עיר אחת.

הגשר החדש. תוכנית לייצור אזור משולב צילום: רויטרס, Bobby Yip
 הגשר החדש. תוכנית לייצור אזור משולב צילום: רויטרס, Bobby Yip

באורך של פי 20 מאורכו של גשר הזהב במפרץ סאן פרנסיסקו, הגשר הסיני החדש ברוחב שישה נתיבי תנועה יחבר אזור כלכלי אזורי של 70 מיליון תושבים, עם תוצר שנתי משולב של 1.51 טריליון דולר - כמעט כפול מהתוצר של אזור מפרץ סאן פרנסיסקו, ויותר מהכלכלות של אוסטרליה, ספרד או מקסיקו. הגשר החדש, שנבנה במשך תשע שנים, מצטרף לרכבת מהירה חדשה בין ערי הייצור בדרום סין, המוקד הפיננסי של הונג-קונג ומובלעת ההימורים של מקאו.

החיבורים התחבורתיים הללו הם חלק מתוכנית לייצור אזור משולב שפקידים סינים מכנים "אזור המפרץ רבתי". הגשר יצמצם לשעה את משך הנסיעה מהונג-קונג, למקאו ולעיר הסינית ז'והאי. הנשיא שי ג'ינפינג הדגים את חשיבות פרויקט כשהוא היה אורח הכבוד בטקס החנוכה היום. הוא הכריז על פתיחת הגשר אחרי נאומי הברכה של בכירים מהערים הנוגעות בדבר, שדיברו על ציון דרך חדש בברית ביניהן.

התוכנית של שי להקים עמק סיליקון סיני תזדקק ליותר מאשר תשתית כדי לצאת לפועל. הונג-קונג ומקאו הן מושבות מערביות לשעבר, שקיבלו מידה גדולה של אוטונומיה עד מחצית המאה הנוכחית. יש להן המערכות המשפטיות והפוליטיות שלהן, והאזרחים שלהן זכאים ליותר חירויות בהשוואה לאזרחי סין. בהונג-קונג במיוחד שורר חשש שהזכויות הללו יישחקו בעקבות השילוב התחבורתי החדש, ושהמטרה הסופית של בייג'ין היא לבלוע את העיר ולשלב אותה למעשה בסין, הרבה לפני מחצית המאה.

אבל הצעדים לקראת שילוב כלכלי ניצבים בפני המכשולים של מערכות המשפט והמיסוי השונות, וגם בפני דרגת חופש האינטרנט השונה. סין עדיין מפעילה פיקוח די הדוק על ההון, בעוד שהונג-קונג ומקאו הן נמלים חופשיים עם מטבעות משלהם וללא פיקוח על ההון.

השאלה מי יוכל להשתמש בגשר שצורתו כצורת האות Y, שייפתח לתנועה היום (ד'), מדגימה את הקושי שבשילוב שלוש מערכות שונות. בהונג-קונג ובמקאו, התנועה היא בצד שמאל של הכביש (כמו בבריטניה). בסין נוהגים בצד ימין. הפתרון? המכוניות מחליפות את הצדדים בנקודה מיוחדת, בתחילת החיבור העילי של הגשר להונג-קונג. בעלים של כלי רכב פרטיים צריכים גם להשיג רישיונות נהיגה נפרדים לכל עיר, ובכל עיר יש מגבלת עומס נהגים, מה שהופך את הרישיון הזה לבלתי ניתן להשגה עבור רוב הנהגים.

במהלך הבנייה התרחשו כמה מקרי מוות של עובדים, והייתה גם חקירה פלילית של תוצאות מבחני בטון שזויפו.

הגשר בנוי למעשה משלושה גשרים תלויים, עם כבישי חיבור ומנהרה תת ימית בין איים מלאכותיים. הממשלות (הונג-קונג וסין) אומרות שהוא מתוכנן להחזיק מעמד מאה שנים, ולעמוד ברעידות אדמה ובסערות מזג אוויר. הגשר נותר ללא פגע אחר שטייפון חזק ניפץ חלונות משרדים ועקר מאות עצים בהונג-קונג ב-14 בספטמבר.

הנשיא שי הבהיר שפיתוח דרום סין לאזור של היי טק הוא נושא שנמצא בעדיפות גבוהה, שרק עולה על רקע מתחי הסחר עם ארה"ב ועל רקע הירידה בצמיחת כלכלת סין ל-6.5% ברבעון השלישי השנה, הקצב האיטי ביותר מאז המשבר הפיננסי העולמי לפני עשר שנים.

מבחינה טריטוריאלית, אזור המפרץ רבתי מהווה רק 1% משטחה של סין (למרות שהוא גדול פי שניים משטח מפרץ סאן פרנסיסקו), אך האזור הזה מייצר 37% מסך היצוא של סין ו-12% מהתמ"ג הסיני, לפי סקירה מאוגוסט של בנק HSBC. הבנק הזה צופה שכ-45% מחברות הטק של סין ימוקמו במחוז הזה בשנת 2025.