אלוף במיל' עמוס ידלין: "תשאלו מי מנפח את איום הסייבר"

ראש אמ"ן לשעבר ניסה להפחית מחשיבות איומי הסייבר ואמר כי מיש שאחראים לניפוח הם "חברות הסייבר ואולי גם מערכי הסייבר" • עוד אמר: אם סייבר כזה כלי עוצמתי אז איך זה שהרוסים נלחמים שלוש שנים בסוריה ולא הכריעו את המלחמה?" • לדבריו, האיום האמיתי הוא התערבות של גורמים זרים בתהליך הדמוקרטי

האלוף עמוס ידלין / צילום:איל יצהר
האלוף עמוס ידלין / צילום:איל יצהר

"עם כל הכבוד לסייבר, בסוף צריך חיילים על ההרים שיסגרו עניינים", כך אמר הערב ראש אמ"ן לשעבר האלוף (במיל') עמוס ידלין בערב עיון לרגל היציאה לאור של הספר "רגולציה במרחב הסייבר", שמתקיים במרכז האקדמי לשערי משפט ומדע בהוד השרון. ידלין ציטט את שר ההגנה לשעבר של ארה"ב ליאון פאנטה שהזהיר מפני "פרל הארבור של סייבר", ואמר: " כמו שגרעין זה עוד מימד גם וממשיכים להילחם בקלצ'ניקוב ובמטוסים, כך גם הסייבר הוא עוד מימד. יש מספיק אנשים שמתים לעשות פרל הארבור אבל לא מצליחים, ולכן צריך תמיד לשאול מה נכון ומה לא, ואיפה באמת פרץ מימד חדש ואיפה עדיין לא".

ידלין עקץ בדבריו את יגאל אונא, ראש מערך הסייבר במשרד ראש הממשלה, שהשתתף גם הוא בכנס והזהיר שמבחינת איומי סייבר "Winter Is coming", וטען כי "יכול להיות שבעתיד הסייבר יהיה Winter Is coming או פרל הארבור, אבל אנחנו עדיין לא שם".

ידלין אמר במפורש כי איום הסייבר מנופח והפנה אצבע מאשימה לחברות הסייבר כמו גם למערך הסייבר. "תשאלו מי רוצה לנפח", שאל ידלין ומיד ענה - "חברות האבטחה, אולי גם המערכים הלאומיים. תמיד תשאלו אם זה כל כך טוב אז למה זה לא מכריע שום דבר. כשמישהו בא אליי עם המצאה, אני עוצר ואומר רגע יש דברים שהוא עדיין לא משנה, כי אם זה כזה עוצמתי אז איך זה שהרוסים נלחמים כבר שלוש שנים בסוריה ועוד לא הכריעו? איך האמריקנים נלחמים 17 שנה באפגניסטן?".

לדברי ידלין האיום האמיתי מגיע מגורמים המנסים להתערב בהליך הדמוקרטי כפי שנטען שנעשה בבחירות לנשיאות ארה"ב, בהקשר של פרשת קיימברידג' אנליטיקה שבמסגרתה מידע שזלג מפייסבוק שימש להטיית דעת הקהל בארה"ב לקראת הבחירות.

"תראו מה עשו הרוסים, ועם זה אני שולח אתכם הביתה: במשך שבעים שנה הם ניסו למוטט את ארה"ב כלכלית באמצעות האיום הגרעיני, במטוסים צוללות או טנקים, ויום אחד בנובמבר 2016 הם הנדסו את מערכת הבחירות של אמריקה. לא בצורה חשאית. הם פשוט נתנו מידע לוויקיליקס וכך השפיעו על דעת הקהל והזיזו בוחרים ממקום למקום. אבל לא רק זה, בכך הם גם גרמו לכך שארה"ב מפולגת כמו שלא הייתה מאז מלחמת האזרחים ופגעה באמון של האמריקני בנשיא שלהם, בקונגרס, במערכת המשפט ובחברות שלהם".

ידלין נקב במפורש בשמה של פייסבוק ואמר כי "בכך שבאותו זמן פייסבוק נותנת לרוסים שירות ומרגלת והרוסים משתמשים בזה, יש סכנה לשיבוש האיזון העדין שיצרנו בחברה המודרנית, שיש לה ערכים ויכולת להבחין בין רע לטוב, בין עובדה נכונה או לא, וזה מהווה יותר סכנה מאשר שהאקר ייכנס לתחנת חשמל ויפיל אותה. זה לא כל כך קל, וזה גם לא כל כך קריטי".