חולדאי: "בג"ץ חשף את הבלוף של כ"ץ; גשר יהודית קום יקום"

בג"ץ נעתר היום לבקשת משרד התחבורה ונתן פרק זמן של 3 שבועות להגשת עדכון בנוגע לבחינת חלופות לסגירת נתיבי איילון לצורך הקמת גשר יהודית בת"א

ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי / צילום: איל יצהר
ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי / צילום: איל יצהר

"בג"ץ חשף היום את הבלוף. שר התחבורה החליט לעצור את בניית גשר יהודית בניגוד לדרג המקצועי מסיבות פוליטיות. גשר יהודית קום יקום" - כך התייחס היום (ה') ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי, לדיון בבג"ץ בעתירה שהוגשה על-ידי העירייה. העתירה הוגשה בתחילת החודש נגד החלטת שר התחבורה ישראל כ"ץ לעצור לאלתר את עבודות הקמת גשר יהודית, שהיו אמורות להתקיים בסופי שבוע. בג"ץ נעתר היום לבקשת משרד התחבורה ונתן פרק זמן של 3 שבועות להגשת עדכון בנוגע לבחינת חלופות לסגירת נתיבי איילון לצורך הקמת גשר יהודית.

נזכיר כי בעבר שר התחבורה כ"ץ נימק את עצירת העבודות בסופי שבוע בשלל סיבות - חשמול הרכבת, חוסר האפשרות לסגור את נתיבי איילון לתנועה וכו' - אך לתפיסת חולדאי, הסיבה האמיתית לעצירת העבודות על-ידי כ"ץ היא פוליטית, כדי לא לפגוע בציבור החרדי.

בג"ץ מתח ביקורת על המדינה לאור הפער בין הצהרות שר התחבורה בתקשורת, לפיהן הוא הורה לנתיבי איילון לעצור את הקמת גשר יהודית - לבין הודעת הפרקליטות לבית המשפט, לפיה השר ביקש מנתיבי איילון לבחון חלופות לביצוע הגשר. השופט עוזי פוגלמן אמר כי לצורך הבהרת הסתירה בין דברי השר להודעת הפרקליטות, שר התחבורה כ"ץ יידרש לתת תצהיר אישי. בג"ץ כינה את הודעות המדינה לבית המשפט "אמורפיות" וביקש להציג תוך 3 שבועות הבהרות לגבי מועד ביצוע עבודות הקמת הגשר.

השופט פוגלמן אמר: "הסיפור הזה משונה שנראה כמו נשף מסכות, יש שר תחבורה שנותן הנחיות, אני רואה את ההודעה שלכם , לאחר מכן יש כל מיני רעיונות שזה חד משמעי שהשר נותן הוראות ואז באים לבית משפט ואומרים זה לא נכון, אני לא מכיר שהדובר מוציא פקודות בלי שהשר רואה אותם... בינתיים  חלפו חודשיים לא קרה שום דבר, זה פרויקט שתוכנן על ידי כולם, שר התחבורה היה שותף לזה..  אנו רואים את התמונות שצורפו למסמכים זה פרויקט שנמצא בעיצומו, יש חסימות של נתיבי תנועה, אם אין ברירה אז אין, מה שעושים אז מאיצים את ההליך ככל שניתן ופה זה נפסק, יש אמירה כללית של שר התחבורה. איך אפשר לפרוע את השטר הזה?".

סאגת גשר יהודית התחילה לפני חודשיים, כאשר עיריית תל-אביב פרסמה באמצעות חברת נתיבי איילון הודעה על סגירת נתיבי איילון לתנועה במהלך 6 סופי שבוע, ל-24 שעות בכל פעם, לצורך הקמת גשר להולכי רגל. לאור התנגדות המגזר החרדי בשל ביצוע עבודות בשבת, שר התחבורה כ"ץ הורה לבטל את תחילת העבודות, שהיו אמורות להתחיל כבר בסוף אוגוסט.

במשרד התחבורה אמרו היום בשיחה עם "גלובס" כי "החלופות החדשות שנבחנות על-ידי מומחים נועדו למזער עד כמה שניתן את הפגיעה בציבור הנהגים והנוסעים באיילון וברחובות הסמוכים לו. לאחר הצגת החלופות יוחלט המשך הטיפול בעתירה".

בעיריית תל-אביב טענו בזמנו כי הקמת הגשר מחייבת סגירת נתיבי איילון לפרק זמן של 24 שעות לצורך הצבת קורות ענק, ולכן, מטעמי בטיחות, הוחלט כי סגירות אלה יתבצעו בסופי שבוע, ולא בלילות למשל.

בין הנימוקים שמנתה העירייה בעתירה, הטענה כי החלטת שר התחבורה אינה חוקית, שכן השר אינו מוסמך לתת הוראות לחברת נתיבי איילון, ובפרט חסר סמכות לתת לה הוראות ביחס לעבודה בשבת. העירייה טענה עוד כי הדבר אף נקבע בחוות-דעת מפורשת של היועצת המשפטית של משרד התחבורה, שאושרה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה רק לפני כשנה.

הקמת גשר יהודית-ביצרון היא חיונית על-מנת לחזק את הקשר בין מזרח ודרום תל-אביב, המצויים מזרחית לנתיבי איילון - לבין מרכז העיר, המצוי מערבית לכביש. בנוסף, הקמת הגשר אמורה לעודד הליכה ברגל ושימוש באופניים ככלי רכיבה יום-יומי, מאחר שהגשר מתוכנן עבור הולכי רגל ורוכבי אופניים, ולא לכלי רכב ממונעים. כמו כן, הדבר צפוי לאפשר לתושבי רמת-גן וגבעתיים להגיע ללא רכב למרכז תל-אביב ובכך להפחית את מספר כלי הרכב בתוך גוש דן.