באב"ד לרשות המסים: אם המחלוקת על רפורמת החשמל לא תיפתר, נלך לחקיקה

מנכ”ל האוצר שי באב"ד הציב אולטימטום לרשות המסים - פתרון בסוגיית ההפרשים לפנסיה של העובדים עד יום חמישי הקרוב, אחרת יפנה לחקיקה בכנסת • גורמים המעורבים במו"מ מעריכים כי שינוי חקיקה כזה עשוי לשנות את כללי המיסוי בפנסיה בהסכמים קיבוציים בכלל

שי באב"ד / צילום: תמר מצפי
שי באב"ד / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, מתערב במו"מ על ההסכם הקיבוצי בחברת החשמל בניסיון לחלץ אותו מהמבוי הסתום שאליו נקלע. ל"גלובס" נודע, כי בפגישה שנערכה בחמישי באוצר בהשתתפות בכירים במשרד וברשות המסים אמר באב"ד כי במידה והרשות לא תגיע בתוך שבוע להחלטה (פרה-רולינג) שתאפשר אי הכרה בהפרשות לפנסיה כאירוע מס - תיזום המדינה חקיקה בנושא. באב"ד, על פי נוכחים בפגישה, אמר כי הוא אינו רואה אפשרות שהמדינה לא תעמוד בהתחייבות שלה לשלם לעובדים את התוספות לפנסיה שסוכמו.


האפשרות של חקיקה לא נשקלה עד היום ברצינות, לאור החשש שחוק מיוחד שיעניק פטור ממס לעובדי חברת החשמל יעורר ביקורת ציבורית רבה והסיכויים להעבירו בכנסת - שגם כך עוינת יוזמות חקיקה של האוצר - נראים קלושים.

ואולם, ההצעה שאותה בוחנים כרגע באוצר שונה מהפתרון המקורי: מדובר בהצעת חוק רוחבית, שתשנה את כללי המיסוי של הפרשות לפנסיה בהסכמים קיבוציים בכלל. היועץ המשפטי של האוצר, עו"ד אסי מסינג, שעומד מאחורי הדרישה לעגן הסדר כזה בחקיקה, סבור כי ניתן להעניק פטור ממס לעובדים על הפרשות לפנסיה ובתנאי שלא ימשכו את הכספים עד ליציאתם לגמלאות. המשמעות היא שבמידה והעובדים ימשכו את הכספים לפני הזמן, הם יחויבו רטרואקטיבית במס בשיעור המס שהיה חל עליהם בעת ההפרשה.

גורמים המעורבים במשא ומתן העריכו כי ניתן יהיה לגייס להצעה את תמיכת ההסתדרות, ואז יהיה סיכוי סביר להעביר אותה כבר במושב הקרוב.

הכנסה גבוהה שנחתכת בפנסיה

ביום רביעי נחשף ב"גלובס" כי קיים חשש ממשי לקריסת הרפורמה בחברת החשמל, לאור המבוי הסתום אליו נקלע המו"מ בנושא הטבות המס לעובדים על התוספות לפנסיה שהובטחו להם.

כזכור, דרישתם המרכזית של העובדים בחברת החשמל כתנאי להסכמתם לרפורמה הייתה הגדלה משמעותית של קצבת הפנסיה שלהם. חברת החשמל ממוקמת בצמרת השכר של החברות הממשלתיות: שכר הברוטו של עובדיה הגיע ב-2016 ל-27,600 שקל לחודש בממוצע, אולם רק חלק קטן מהשכר מבוטח לפנסיה, כך שבעת הפרישה סופגים עובדי החברה ירידה של כ-60% בהכנסתם.

בהסכם הקיבוצי שנחתם בין העובדים למדינה במאי השנה, התחייבה המדינה להגדיל את הפנסיה החודשית של העובדים הפעילים שהיו בחברה במועד חתימת ההסכם ב-1,700 שקל לחודש, עם פרישתם. ל-2,200 העובדים הקבועים שצפויים לפרוש מהחברה או לעבור לחברות חדשות שיוקמו הובטחה תוספת לפנסיה של 1,200 שקל לחודש. העלות התקציבית של התוספות האלה הוערכה בכ-5 מיליארד שקל, סכום שהחברה אמורה להפריש בתשלומים על-פני מספר שנים לביטוח הפנסיוני של העובדים הפעילים. המימון לסכום הזה אמור להגיע מהחיסכון שיושג כתוצאה מהקטנת מצבת העובדים הקבועים בחברה ב-1,800 תקנים עד שנת 2025.


ואולם זמן קצר לפני חתימת ההסכם התעורר קושי שאיים לפוצץ את ההסכם. רשות המסים, שאנשיה הצטרפו למו"מ בשלב מאוחר, הודיעה כי על הסכומים שיפורשו לטובת החיסכון הפנסיוני לעובדים יוטל מס בעת ההפקדה. יו"ר המזכירות הארצית של עובדי חברת החשמל דוד (מיקו) צרפתי הודיע כי להסכם הקיבוצי לא יהיה תוקף במקרה של הטלת מס בעת ההפקדה שמשמעותה מס שולי של כ-46%, שיחתוך ככמעט מחצית מהתוספת לפנסיה העתידית שהובטחה לעובדים. מאידך היועץ המשפטי של האוצר, עו"ד אסי מסינג, אמר כי כל הסדר הקובע שהפרשת הסכומים לטובת הביטוח הפנסיוני של העובדים לא תיחשב אירוע מס, חייב להיות מעוגן בחוק, בהיותו מנוגד לעיקרון השוויון.


על-מנת לאפשר את חתימת ההסכם סוכם להכניס לתוך ההסכם תנאי מתלה, הקובע כי תוקפו יהיה מותנה בפרה-רולינג של רשות המסים הקובע כי הפרשת הסכומים לפנסיה לא תיחשב אירוע מס. מאז החתימה ועד היום מנסים ברשות המיסים ובוועד העובדים למצוא פתרון שיאפשר את מילוי התנאי המתלה ללא צורך בחקיקה, ואולם נראה כי הניסיונות נקלעו למבוי סתום ומכל מקום הפרה-רולינג לא פורסם.

שתי חלופות שהמדינה לא רוצה

במידה שלא יימצא פתרון לבעיה, תעמוד המדינה בפני שתי ברירות גרועות: ביטול ההסכם הקיבוצי, כפי שמאיים צרפתי, יביא לקריסת הרפורמה כולה מכיוון שגם החלקים האחרים בה, ובראשם הקמת חברת ניהול המערכת החדשה, מותנים בשיתוף פעולה של עובדי החברה. האפשרות השנייה שעומדת בפני המדינה היא להציל את ההסכם באמצעות הגדלת התוספת לפנסיה לעובדים באופן שיגלם את המס. את הגדלת התשלומים יידרשו לממן צרכני החשמל באמצעות העלאת תעריף החשמל.
מהאוצר נמסר: "ככל שלא יסתיים תהליך הפה-רולינג ברשות המסים, יקודם תזכיר חקיקה כך שבכל מקרה המדינה תעמוד בכל התחייבויותיה".