51.1% יצאו להצביע בפעם הקודמת - האם יום השבתון יביא עוד מצביעים לקלפי?

לראשונה מזה 30 שנה, יום הבחירות לרשויות המקומיות הוא "יום שבתון" בדומה לבחירות לכנסת • המטרה המוצהרת היא העלאת שיעורי ההצבעה • אלא שאת מחיר החופש נשלם כולנו, ובעיקר בעלי העסקים • מי מהח"כים יעז לבטל את החופש אם המהלך יתברר ככישלון?

כל הח"כים שנכחו במליאה, אפס מתנגדים, הצביעו בעד "שבתון" ביום הבחירות לרשויות המקומיות - שנכנס לתוקף היום, לראשונה מזה 30 שנה. רוב מוחץ כזה, בנוכחות מצומצמת של רבע מנבחרינו, מוצאים בהצבעות על חלוקת מתנות פוליטיות לעם ישראל. כשלא רואים את הלבן בעיניים של הנפגעים, כאשר המשלם הוא הנדיב מכל, המכונה מדינה, והטיעון להוצאה משתמש במילת המחץ: "דמוקרטיה" (לא סתם יש אינפלציה בשימוש שנעשה במילה).

נראה אותם מתקנים את החוק, אם וכאשר יתברר חד משמעית כישלון חרוץ ויקר מדי - וזה יקרה ממש היום בלילה. מקסימום מחר השכם בבוקר, כשיתפרסמו כל נתוני ההצבעה.

1.

ביוני 2014 התקבל התיקון ל-"חוק הרשויות המקומיות (בחירות) (תיקון מס 44)". התיקון קובע את יום הבחירות לרשויות המקומיות כ"יום שבתון". חופש. חופשה לעם. עבור מי שצריך לעבוד - נדרש המעסיק לשלם 200%. זה קרה אחרי שהתברר שבבחירות שהתקיימו ב-22 לאוקטובר 2013, בחרו חלק ניכר של הבוחרים המוניציפליים לעשות כל דבר אחר - רק לא לשים פתק בקלפי. שיעור ההשתתפות הארצי הממוצע עמד על 51.1%.

אחוזי ההצבעה ב-2013
 אחוזי ההצבעה ב-2013

הבעיה הגדולה בהרבה הייתה העובדה שבערים הגדולות עמד שיעור הצבעה הממוצע על הרבה פחות. לעומת זאת שיעור השתתפות גבוה מהממוצע נצפה בישובים אחרים, כאשר ככל שהישוב קטן יותר, כשמספר בעלי זכות הבחירה הוא בסביבות 5,000 - נמצא שיעור הצבעה גבוה יותר. ממוצע של סביבות 71%. הממצאים האלה הם שגרמו לחקיקת חוק השבתון כשהטענה היא, איך לא: "חשיבות זכות הבחירה החופשית כחלק בלתי נפרד מחברה דמוקרטית". המחיר - יהיה אשר יהיה, לא באמת עמד לדיון. התנגדות לא הייתה.

2.

חידה: מי המעסיק שהכי קל לו לשלם עוד 2,1 או אולי 3 מיליארדי שקלים? התשובה ברורה: הקופה נטולת התחתית של ממשלת ישראל, בעבור מאות אלפי עובדי המדינה והשירות הציבורי. לכל היתר - שהם הבסיס הרחב, משהו בסביבות שלושה מיליון המועסקות והמועסקים במשק במגזר העסקי - יש קושי ברור לשלם. מי יותר ומי פחות. מדובר בעסקים גדולים, עסקים בינוניים, עצמאיים קטנים ועצמאים זעירים. ככל שהעסק יותר קטן כך הקושי שלו לממן את יום השבתון - גדל.

"התאגדות העסקים הקטנים" מייצגת מעל חצי מיליון נשים וגברים המחזיקים עסק קטן וזעיר שיש בו לכל היותר חמישה עובדים. "כבר מעל חמש שנים שהחקיקה פוגעת בנו באופן אגרסיבי - וקולנו לא נשמע", אומרת דקלה אבוטבול, יו"ר ההתארגנות המהווה 90% ממספר העסקים בישראל.

לפי אבוטבול, "יום השבתון יעלה לעסקים והיצרנים הקטנים כ-200 מיליון שקלים. זה הרבה מאוד כסף לעסק זעיר. ואף אחד לא יפצה בעבור זה". פוליטיקאים שרצו להראות טוב, גם להעניק שבתון על חשבון הציבור וגם לא להראות כמי שפוגעים בעסקים קטנים טוענים: "ההפך, אתם רק תרוויחו, שכן שבתון מגדיל את נהירת הציבור ואת הרכישות והוצאות הכספים שלו". אבוטבול דוחה את הטענה הזו.

"בדקנו, וזה בהחלט לא נכון. מדובר לכל היותר בגידול של 3% בפדיון ליום הבחירות - לעומת חובת תשלום של 200% לעובדים. בכל חישוב פשוט עדיף לסגור את העסק. הרי לא מדובר בבית מלון שבו 3% זה מיליוני שקלים, אלא באנשים שמחזיקים עסק עם פדיון יומי של מאות שקלים בודדים", היא אומרת.

ולאלה שעוד מעט יבואו לבקש את קולות העצמאים, ולארגונים חברתיים גדולים אומרת אבוטבול: "מסתבר שזה תמיד בסדר גמור שעבור מגזר השכירים נעמדים עשרות גופים על הרגליים האחוריות, אבל שעצמאי או עצמאית יחוו אבדן הכנסה משמעותי - זה לא מעניין אותם". הצעתה: אתם, הח"כים, שמאוד רוצים שירוצו לקלפיות ומאמינים שיום העבודה הוא שמונע את זה - "בבקשה, תסתפקו בקיצור של שעתיים מיום העבודה."

3.

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, שותף לדעתה של אבוטבול. במכתב ששלח באחרונה לשר הפנים אריה דרעי טען כי הנזק המלא למשק מהשבתון הוא שני מיליארד שקל, ו-"המימון כולו מוטל ללא הצדקה על כתפי המעסיקים".

ברוש ואבוטבול מציעים פיתרון משלהם. מאחר ששיעור ההצבעה לרשויות המקומיות עמד בבחירות האחרונות, 2013, על ממוצע ארצי של 51.1%, הם מציעים לשנות את החוק באופן שרק מי שיצביע יקבל את יום החופש. אלו שיסתבר שבחרו לא להגיע לקלפי - לא יאושר להם יום החופש, זה יהיה יום עבודה רגיל בלי הטבות "ואז הנזק הכלכלי למשק יצטמצם בכ-48.9%".

4.

כך או כך, חוק השבתון בבחירות המוניציפליות יוכיח את עצמו או את כישלונו היום. זה יום המבחן. האם שיעור ההצבעה יעלה משמעותית בחסות החופש? אם לא - האם מישהו מהפוליטיקאים, ראש ממשלה, שר אוצר, שר פנים, שר כלכלה או אחרים והאם מישהו מהח"כים, לא חשוב מאיזו מפלגה, מסוגל להניח הצעת חוק לביטול השבתון? לתיקון תנאי השבתון?. נראה שלא.