הסיבה האמיתית ש-IBM הסכימה לשלם 34 מיליארד דולר תמורת רד האט

רכישתה של רד האט בידי ענקית המחשבים IBM בסכום של 34 מיליארד דולר, מעידה על כך שחברות המחשוב המסורתי מזהות את המגמה בשוק: קוד פתוח שיתופי הוא מנוע הצמיחה של השנים הבאות

גיני רומטי, יו"ר ומנכ"לית IBM / צילום: ג'ושואה רוברטס, רויטרס
גיני רומטי, יו"ר ומנכ"לית IBM / צילום: ג'ושואה רוברטס, רויטרס

מארגני כנס רד האט ישראל 2018, שיתקיים בעוד כשבועיים במרכז הכנסים אווניו, תכננו לפאר את מערכת הקוד הפתוח השיתופית של החברה ולהתרגש ממנה, כמקובל בכנסים כאלה. אבל גם בחלומותיהם הם לא ניחשו שעד פתיחת הכנס החברה תהיה חלק מקונגלומרט המחשבים יב"מ, ששנים רבות נחשב לשם גנאי בקרב ה"האטרים", אוהדי ומשתמשי המערכת. רד האט, הספקית הבולטת בעולם התוכנה בקוד פתוח והלינוקס, נרכשה על ידי החברה שהובילה את העולם עם פתרונות סגורים, קנייניים, ויקרים.

יום לאחר ההודעה על הרכישה, ההאטרים עדיין מתבשמים מהסכומים: 34 מיליארד דולר, סכום שמהווה את רכישת חברת התוכנה הגדולה ביותר בתולדות עולם המחשבים ומהרכישות הגדולות ביותר בכלל. השיאנית עד כה היו לינקדאין, שנרכשה ב-2016 על ידי מיקרוסופט ב-26.2 מיליארד דולר ו-ווטסאפ, שנרכשה ב-2014 על ידי פייסבוק ב-22 מיליארד דולר. למי שסקרן אגב, שיא הרכישה היקרה ביותר אי פעם בעולם המחשבים משתייך לחברת EMC, שנרכשה על ידי דל תמורת 67 מיליארד דולר, ושיא הרכישה היקרה בעולם העסקים כולו אי פעם הוא של חברת התקשורת הגרמנית Mannesmann, שנרכשה על ידי וודאפון הבריטית בשנת 2000 בסכום של 202 מיליארד דולר.

מעבר לסכום הכסף מעורר ההתרגשות, רכישת רד האט מבשרת את ניצחונה של המגמה החמה ביותר בעולם מערכות המידע. אם היה צריך המחשה לכך שקוד פתוח הוא הדבר היפה והנכון של זמננו, באה עסקת הענק של יב"מ לרכישת רד האט והנחיתה מכת מוות לתפיסה המיושנת של מחשוב ארגוני מרכזי, מיינפריים, עם מרכזי נתונים בבעלות החברה. רק לפני מספר חודשים נעשה הצעד הקודם בכיוון הזה, כשמיקרוספט רכשה את פלטפורמת הקוד הפתוח גיטהאב. חברות המחשוב המסורתי מזהות את המגמה בשוק: קוד פתוח שיתופי הוא מנוע הצמיחה של השנים הבאות, והן אכן משתפות, בכל הכוח.

יב"מ השליכה את יהבה בשנים האחרונות על תחום הבינה המלאכותית, והשקיעה ממון רב במערכת הדגל "ווטסון", שנועדה להיות אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים שלה לשנים הקרובות. אלא שחכם ככל שיהיה, ווטסון בינתיים לא הושיע את יב"מ וגם שירותי הענן שלה משתרכים אחרי העננים המובילים של אמזון, מיקרוסופט וגוגל. בחברה הבינו ככל הנראה שהגיע הזמן לדחיפה משמעותית בשוק הזה ולחזרה לכור מחצבתה - שירותי עיבוד מידע.

רד האט מחזיקה בגיזת הזהב של עולם מערכות המידע - טכנולוגיה מתקדמת לניהול ענן היברידי (Open Hybrid Cloud Management), שיב"מ זקוקה לה כאוויר לנשימה. מחשוב ענן הוא המגמה השלטת כבר כמה שנים, אבל היכולת לשלב בין מערכות מידע קיימות של ארגונים לבין מערכות ענן, ולעשות את זה באופן שלקוחות ירצו לקנות את זה, זו הנדוניה של רד האט בנישואים האלה. יכולת ניהול ענן היברידי מאפשרת לחברות גדולות לעשות את הצעד הגדול לעולם הדיגיטלי, את "המעבר הדיגיטלי", שהפך להיות מבחן ההישרדות של העסקים הבינלאומיים. ארגון שלא ידע להכניס חדשנות ולעבור לעולם המידע הדיגיטלי המודרני לא ישרוד בתחרות מול ארגונים חדשניים, אג'יליים, שמפתחים פתרונות במהירות, מנהלים את המידע שלהם בענן ציבורי, בענן פרטי ובנקודות הקצה ומעבדים אותו עם כוח מחשוב אדיר כדי לקבל תובנות עסקיות מהירות באופן שוטף.

רד-האט פועלת גם בישראל, הן בתחום המו"פ והן בשיווק המערכות. ב-2008 החברה רכשה את קומראנט הישראלית, שהוקמה על ידי בני שניידר ורמי תמיר, בסכום של 107 מיליון דולר, והפכה את החברה למרכז הפיתוח שלה ברעננה. לצד פעילות הפיתוח החברה מנהלת בישראל את מערך השיווק והמכירות בישראל, יוון וקפריסין ובין לקוחותיה בישראל נמנים גופים בתחומי הביטחון, התקשורת, השירותים הפיננסיים וגם במגזר הממשלתי.

הצפי כרגע הוא שהמבנה הארגוני של רד האט בארץ לא ישתנה, למרות הבעלות החדשה.