הכל בכלל התחיל מבדיחות גסות: הסטארט-אפ הסיני שאתם לא מכירים - והגיע לשווי הגבוה בעולם

אובר כבר לא בראש: ענקית המדיה הסינית Bytedance הפכה לסטארט-אפ בעל השווי הגדול בעולם: 75 מיליארד דולר • במערב היא מוכרת בעיקר בזכות רכישת אפליקציית הליפסינק מיוזיק.לי ומיזוגה בשירות TikTok, שבו פייסבוק צפויה להתחרות בקרוב • והכול בכלל התחיל מבדיחות גסות

הסטארט-אפ בייטדאנס / רויטרס
הסטארט-אפ בייטדאנס / רויטרס

הסטארט-אפ הסיני Bytedance הוא כעת הסטארט-אפ בעל השווי הגבוה בעולם - 75 מיליארד דולר. שוויו הוערך במסגרת סבב גיוס של שלושה מיליארד דולר מסופטבנק וממשקיעות נוספות, כמו ג'נרל אטלנטיק ו-KKR & Co, לפי דיווח של בלומברג מסוף השבוע. בנוסף, החברה נמצאת במגעים עם משקיעים נוספים שעשויים להצטרףבעתיד. עוד דווח כי החברה מתכננת להשתמש בכספי הגיוס כדי להביס מתחרות מערביות.

בייטדאנס הדיחה את אובר, שהחזיקה בתואר הסטארט-אפ בעל השווי הגבוה בעולם, עם הערכת שווי של 72 מיליארד דולר. אובר מתכננת הנפקה בשנה הבאה, ולפי דיווחים שוויה יוערך בהנפקה ב-120 מיליארד דולר.

אך בעוד שאובר היא שם שגור, בייטדאנס היא חברה פחות מוכרת במערב. מדובר בענקית מדיה סינית שהוקמה לפני שש שנים והמוצרים העיקריים שהיא מפעילה הם אגריגטור החדשות Jinri Toutiao (שם שפירושו "כותרות היום") ופלטפורמת הוידאו והקריוקי Douyin, שנקרא מחוץ לסין טיק טוק וזוכה להצלחה גדולה במערב. לפי דיווחים, בייטדאנס הכניסה 2.5 מיליארד דולר בשנה שעברה, וחזתה כי תכניס 7.2 מיליארד דולר ב-2018, אך עדיין אינה רווחית.

בעיות עם הענקיות והצנזורה

בייטדאנס התחילה כיצרנית אפליקציות לשיתוף בדיחות גסות, ולאחר מכן יצרה את שירות אגרגטור החדשות שלה. בהמשך היא בנתה את בסיס המשתמשים שלה במשך שנים ושיפרה את מערכות ההמלצות של השירות. היום היא משתמשת בבינה מלאכותית כדי להמליץ למשתמשים על סיפורים חדשותיים, ומייצרת הכנסות באמצעות פרסום בפיד. לפי בלומברג, משתמשים סיניים מבלים בשירות כמעט את אותו זמן שהם מבלים בוויצ'ט, הרשת החברתית הפופולרית שמשמשת גם כארנק דיגיטלי, של חברת טנסנט, לה יש היום מעל מיליארד משתמשים.

בשנת 2016 בייטדאנס השיקה את Douyin בעקבות הפופולריות של אפליקציות לשיתוף סרטונים קצרים וקליפים של קריוקי, ולאחר שנה רכשה תמורת מיליארד דולר את מיוזיק.לי, שמוכרת גם בארץ, בה משתמשים מפרסמים סרטונים באורך 15 שניות, ומיזגה אותה עם השירות הקיים. למיוזיק.לי היו 60 מיליון משתמשים חודשיים בזמן הרכישה, וגם לאחר הרכישה היא משמרת פופולרית גבוהה בקרב נוער וילדים במערב. היום יש לבייטדאנס מאות מיליוני משתמשים, והיא אחת מענקיות האינטרנט הסיניות בעלות הצמיחה המהירה, כמו מייטואן ואפליקציית שיתוף הנסיעות דידי.

אך הצמיחה המהירה של בייטדאנס ידעה קשיים: מייסד החברה, זנג יימינג, הרגיש את נחת זרועה של הצנזורה הסינית, ובאפריל נאלץ לסגור את אפליקציית שיתוף הבדיחות הפופולרית שלו Neihan Duanzi, שהתמקדה במימים סאטיריים, והייתה מהשירותים הראשונים של החברה. בנוסף, הוא נאלץ להסיר באופן זמני את Toutiao מחנויות האפליקציות הסיניות. זנג אף פרסם מכתב פתוח שבו התנצל על "פרסום מוצר שמתנגש עם ערכי ליבה סוציאליסטיים". למרות זאת, ייתכן שיחסיו עם הרשויות השתפרו מאז - בשבוע שעבר, פדרציית התעשייה והמסחר של סין הכתירה את זנג לאחד ממאה היזמים הסינים המובילים בארבעים השנים האחרונות.

בנוסף, זנג לא קיבל מעולם גיבוי מעליבאבא או טנסנט, חברות האינטרנט המובילות בסין, ואלה ניסו להקשות עליו. שתיהן תבעו את בייטדנאס באשמת הפרת זכויות יוצרים, וטנסנט אף ניסתה להשיק שירותים שיתחרו בשירותי בייטדאנס, אך אלו לא התרוממו.

גם פייסבוק מעתיקה פיצ'רים

כעת נראה שגם ענקית טכנולוגיה אמריקאית, עם היסטוריה של העתקת פיצ'רים קיימים של שירותים מצליחים, מתחילה להרים את ראשה ולפעול נגד בייטדאנס. לפי דיווח של טק-קראנץ', פייסבוק מפתחת אפליקציה חדשה בשם לאסו, שתתחרה בטיק טוק ותפנה לנוער, בה משתמשים יוכלו לצלם את עצמם רוקדים ועושים ליפסינק. לפי אחד המקורות של טק קראנץ', האפליקציה החדשה תהיה דומה מאוד לטיק טוק, ותציג מסך מלא, מיקוד ביצירה ותהיה "כיפית ומצחיקה". לדבריו, "הרבה ממה שהם עושים זה פשוט לנסות להיות מגניבים". באפליקציית פייסבוק כבר יש פיצ'ר ליפסינק לייב, שמשמש עבור קריוקי בלייב, והאפליקציה החדשה ככל הנראה תרחיב את הפיצ'ר הקיים לאפליקציה בפני עצמה.

את האפליקציה בונה צוות הוידאו של פייסבוק, בהובלת מעצב המוצר הראשי של פייסבוק, בריידי ווס. "בריידי הוא מעולה עם דברים חדשים וכיפיים הנוגעים למצלמה ווידאו" אמר אחד המקורות לטק קראנץ'.

פייסבוק חתמה על הסכמי שימוש במוזיקה עם חברות מוזיקה מובילות. בתחילה ההסכמים שימשו רק כדי למנוע מסרטונים של משתמשים, כולל כאלה עם ליפסינק, להיות מוסרים מהרשת החברתית בשל הפרת זכויות יוצרים. כעת, נראה שבזכות ההסכמים פייסבוק תוכל לספק באפליקציה החדשה גישה לקטעים ארוכים יותר לעומת 15 השניות של טיק טוק.

פייסבוק עושה שימושים נוספים ברשיונות המוזיקה שלה: בשבוע שעבר, היא הודיעה על הוספת סטיקרים מוזיקליים לסטוריז, שמאפשרים להוסיף מוזיקת רקע, פתחה את האפשרות של עמודים להשתמש בפיצ'ר הליפסינק לייב, והחלה להראות מילים לחלק מהשירים על גבי המסך בשימוש בפיצ'ר. בקרוב היא גם מתכננת לאפשר למשתמשים להצמיד את השירים האהובים עליהם לפרופיל שלהם, כך שחברים יוכלו להקשיב לקטעים מתוכם.