מתכוננים ל-2019: הבחירות ברשויות המקומיות הן חזרה גנרלית לקראת הבחירות הכלליות

כחלון ניצל את הבחירות המוניציפליות כדי לרדת בפעם הראשונה לשטח ולחזק את הקשר עם הבוחרים • לפיד, שב-2013 השקיע זמן וכסף רב כדי לבסס את מעמדו, צמצם נוכחות ונראה כי הוא שומר על משאביו לבחירות הכלליות • פרשנות

אבי גבאי בראש העין
אבי גבאי בראש העין

יום שני הוא לרוב 'יום השוק' בכנסת - המליאה שוקקת, המסדרונות מלאים. המרחב שבין דלתות היציאה מן המליאה ועד לכניסה למזנון הח"כים מלא בפעילים, סקרנים, עיתונאים ויועצים. אך ביום שני לפני שבוע, כמו גם אתמול, שקט דק אופף את המקום. הכנסת ריקה ודוממת. זה לא נובע מנימוס פתאומי שנפל על בית המחוקקים שלנו. הסיבה לכך היא שראשי המפלגות וחברי הכנסת הפשילו שרוולים ויצאו לתור את רחבי הארץ אחרי קול הבוחר בבחירות לרשויות המקומיות.

התזמון הנוכחי של הבחירות לרשויות המקומיות - כ-6-8 חודשים לפני הבחירות הכלליות - הן הזדמנות אדירה עבור הפוליטיקאים לגבש תמיכה מקומית וליצור קשרים עם פעילים ועסקנים מקומיים, כך שביום הבחירות הכלליות ב-2019 הם יחזירו למפלגות - עם תשואה כפולה - את יכולת הארגון המקומית, הנעת הבוחרים והמחויבות האישית.

כך, ראינו בשבועות האחרונים את שר האוצר משה כחלון חורש את הארץ במפגשים וחוגי בית של מועמדים מטעם מפלגתו לרשויות המקומיות. אתמול בבוקר פרסם כחלון מודעת בחירות בתשלום בכלי התקשורת תחת הכותרת 'בהצלחה לכולנו' וציין שם רשימה ארוכה של שמות מועמדים לראשי הערים ולחברות במועצה מטעם מפלגת כולנו בכל המדינה.

משה כחלון בכנס בחירות בקריית שמונה / צילום: דוברות כולנו
 משה כחלון בכנס בחירות בקריית שמונה / צילום: דוברות כולנו

בערים רבות מועמדים מטעם מפלגת כולנו מתמודדים מול אנשי ליכוד. בירוחם, נילי אהרון זכתה לקבל את פניו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס בחירות גדול. היא מתמודדת אל מול טל אוחנה, הנתמכת על ידי כחלון וגם על ידי ראש העיר היוצא מיכאל ביטון, בעצמו איש מפלגת העבודה בעבר. גם עמרם מצנע, איש מפלגת העבודה וראש העיר בתקופת היותה תחת ניהול משרד הפנים תומך באוחנה, והגיע לעיר לסייע לה.

בבית שאן, ראש העיר רפי בן שטרית - איש ליכוד בעברו - נתמך על ידי שר האוצר. מולו מתמודד סגן שר השיכון והבינוי וראש העיר לשעבר ז'קי לוי. משפחת לוי היא המשפחה המפורסמת ביותר של בית שאן והקרב הפוליטי בין בן שטרית ללוי ותיק ומוכר. ב-2013 היה לוי ראש העיר והפסיד לבן שטרית בפחות מ-100 קולות. אם יבחר לוי הפעם הוא יפרוש מן הכנסת, שכן החוק לא מתיר כיום לכהן כחבר כנסת במקביל לתפקיד ראש עיר.

גם בקריית שמונה, גדרה ורמלה מתמודדים אנשי ליכוד נגד אנשי כולנו. מפלגת כולנו היא בשר מבשרו של הליכוד ורבים מן האנשים עמם הקים כחלון את המפלגה לפני 4 שנים, באו אליו מן הליכוד.

ביום שישי האחרון יצא כחלון לסיבוב בחירות בשוק של רמלה עם המועמד שלו עדי שטרנברג. במקביל מיכאל וידל, ראש העיר המתמודד מטעם הליכוד, העלה בעמוד הפייסבוק שלו הצהרות תמיכה נלהבות מנתניהו, שר התחבורה ישראל כ"ץ, שרת התרבות והספורט מירי רגב ויצא לסיור בעיר עם השר לביטחון פנים גלעד ארדן.

בכולנו השקיעו כסף וזמן רב בבחירות לרשויות המקומיות. במהלך הקיץ העלה כחלון גם קמפיין שילוט חוצות גדול תחת הסיסמה 'כחלון הביטחון שלך' ופרסם בעיתונות מודעות המונות את הישגי מפלגתו בקדנציה החולפת. משה כחלון ערוך לבחירות הכלליות ומבחינתו עדיף שהן יתקיימו קרוב ככל האפשר, שכן הוא הוציא בשנה האחרונה תקציבי פרסום גדולים.

יש עתיד: הקרב מול ליצמן על ערד

דווקא יאיר לפיד, אשר בבחירות 2013 חרש את הארץ ועבד עם מועמדים מוניציפליים במקומות רבים,  ב-2018 נראה כמי שחוסך את כספי המפלגה שלו למערכת הבחירות הכללית. בחדרה, ראש העיר צביקה גנדלמן היה איש מפלגת יש עתיד, אך כאשר נודע בראשית 2018 שגנדלמן חשוד ונחקר על ידי המשטרה, מיהר לפיד להתנער ממנו. גנדלמן המשיך הלאה והוא מתמודד לראשות העיר ללא תמיכת המפלגה.

יש עתיד מריצה רשימות למועצות במקומות רבים בישראל, אך מועמדים לראשות ערים המזוהים עם המפלגה, אינם רבים. בהוד השרון מתמודדת על ראשות העיר חברת הכנסת לשעבר מטעם יש עתיד יפעת קריב, אך הקשר בינה לבין המפלגה ניתק לפני כמה שנים. אמיר כוכבי, איש מרצ בהוד השרון, זוכה שם גם לתמיכת יש עתיד. ח"כ עופר שלח התייצב לאירוע בחירות של כוכבי, אולם יאיר לפיד לא התייצב אישית. מדובר בעיר בה יש עתיד זוכה לתמיכה משמעותית בבחירות הכלליות לכנסת. אם כוכבי יצליח, יש להניח שנראה את לפיד מצטרף לחגיגה.

אחד המקומות הבודדים בהם יש עתיד שמה משקל משמעותי, היא העיר הדרומית ערד. ראש העיר נסים בן-חמו זוכה לתמיכת המפלגה, כאשר במקום מתחולל קרב של ממש בין תומכי יש עתיד לאנשי חסידות גור, המזוהים עם סגן השר יעקב ליצמן. על הפרק ויכוח מר בנוגע לאופיה העתידי של העיר: חילונית או דתית. הליכוד בערד חבר אל ליצמן והם מריצים את סגן ראש העיר לשעבר, משה אדרי. מדובר בעיר קטנה המונה 22 אלף בעלי זכות בחירה, אך המאבק אכזר.

ישראל ביתנו: מחכים לליאון

שר הביטחון אביגדור ליברמן נראה גם הוא כמי שיוצא לשטח, אך לא מעלה מידע רב לרשתות החברתיות בנוגע לכנסים. ב-2013 ליברמן התרוצץ בין דימונה, צפת, אשדוד וערד אך במערכת הבחירות הנוכחית, ליברמן מגיע רק בערבים ולא מייחצן את המידע ברשתות החברתיות.

עבודת עיצוב התדמית של ליברמן בכלי התקשורת מפוקסת על תמונותיו עם ראשי מערכת הביטחון, ספון בישיבות סגורות עם הרמטכ"ל וקציני צה"ל. ליברמן ממוקד במוניטין הביטחוני-מדיני שלו בימים אלה וניכר שהוא נעדר מן הזירה המוניציפלית, לפחות כלפי חוץ. הוא אמנם התייצב אישית לכנס תמיכה ברשימת מועמדים מפלגתית לעיר ירושלים, אך את התמונות משם לא פרסם. גם תמונות שלו ביחד עם משה ליאון, המועמד שלו לראשות העיר, לא ניתן למצוא בשום מקום. יש להניח שאם ליאון יעלה לסיבוב שני וינצח, ליברמן יזנק במהרה לתוך התמונה.

בניוזלטר ששלחה המפלגה לתומכיה, הביע ליברמן תמיכה במועמד לראשות העיר אשדוד שמעון כצנלסון, למועמד לראשות העיר אריאל פבל פולב, במועמד לראשות העיר צפת אילן שוחט ובמועמד דימי אפרצב לראשות מועצת קצרין. באשדוד הגיע ליברמן לכנס בחירות עצום, בהשתתפות כ-1,800 איש. מרבית הקמפיין בעיר, מתנהל בזירת המאבק של יוצאי מדינות חבר העמים נגד חרדים. בכלי התקשורת החרדים מציינים שהמאבק בעיר אשדוד הוא מן המכוערים שיש במדינה, עם גזענות בוטה נגד החרדים.

מפלגת העבודה: נלחמים על החיים

לאור הירידה בסקרים, הנוכחות של מפלגת העבודה בערים הגדולות היא משמעותית השנה יותר מתמיד. יו"ר המפלגה אבי גבאי, ניסה להלך בין הטיפות ולא להרחיק מעליו את ראשי הסניפים העירוניים וכך מצא עצמו מסובך, עם יו"ר הסניף המקומי של העבודה בחיפה ישראל סביון אל מול תמיכתו של גבאי במועמדת לראשות העיר עינת קליש רותם.

הקמפיין שניהלו מועמדים אחרים נגד קליש רותם, והתלונות שהגיש נגדה מועמד נוסף עו"ד דוד עציוני, בנוגע לרישום הכפול של המפלגה הגיעו עד לבג"ץ, שם הצליחה קליש רותם, ממש ברגע האחרון להיחלץ ולהתמודד. בינתיים פרש עציוני מן ההתמודדות לראשות העיר, והודיע שהוא תומך בקליש רותם, החלטה המגבירה את סיכוייה לזכות. קליש רותם התפקדה למפלגה לקראת מערכת הבחירות ושיבצה ברשימתה פעילים חיפאים של המפלגה וכך, אם קליש רותם תהיה ראשת העיר הבא של חיפה, היא תזכה לחיבוק עצום מן המפלגה. אבי גבאי יראה בכך הישג גדול.

מפלגת העבודה התייצבה גם מאחורי ראש עירית תל-אביב רון חולדאי. חולדאי לא משתמש באותיות של המפלגה בהתמודדותו, אך אחת הסיבות שח"כ סתיו שפיר החליטה שלא להתמודד בעיר אל מול חולדאי, הייתה ההיבט הכספי. כאשר שפיר עוד התלבטה, המפלגה התחייבה לחולדאי ונראה היה שהתמודדות מולו עשויה ליצור קרע במחנה. חולדאי הוא איש מפלגה ותיק, מעולם לא הסתיר זאת וכך ניצחון שלו בתל-אביב יהיה גם ניצחון למפלגה.

בגבעתיים מריצה מפלגת העבודה את ראש העיר המכהן רן קוניק. בשדרות הגיע גבאי לפני כמה ימים לכנס תמיכה במתמודד לראשות העיר אמיר פינטו, אולם מרבית הסיכויים הם שאלון דוידי ימשיך להיות ראש העיר. על מנת להיות גם בצד המנצח, המחנה הציוני (סיעת האם של העבודה בכנסת) הצטרפה לתמיכה בדוידי. הבחירות המקומיות בהחלט מאפשרות חיבורים מוזרים וחד פעמיים. והנה בהתאם, גם החיבוק הפומבי בין גבאי לעמיר פרץ התרחש, איך לא, בכנס בחירות מקומיות בשדרות. במקביל מריצה מפלגת העבודה ראשי ערים גם בראש-העין, רעננה, ראשון-לציון וקריית טבעון.

אגב, רבים לא מודעים לכך, אך ראש עירית באר-שבע רוביק דנילוביץ הוא איש מפלגת העבודה. דנילוביץ הזוכה לתמיכה רחבה בעיר דאג שלא להבליט במשך השנים את הקשר המפלגתי שלו וכך הוא זוכה פעם אחר פעם, אך ללא החסות המפלגתית המחבקת.

מפלגת העבודה עשויה לכבוש את שלוש ערים גדולות - תל-אביב, באר-שבע וחיפה - ובהקשר הזה, מעניין להציב בפני מפלגת השלטון, הליכוד, הכיצד זה שבערים הגדולות של המדינה אין להם נוכחות. המפלגה שקלה להתמודד בתל-אביב, אך לאור הסקרים החזקים של חולדאי, החליטו שאין בכך טעם. נתניהו הגיע אישית לכנס תמיכה פוליטי במועמד המפלגה, ארנון גלעדי, תוך שגלעדי ממשיך במסרים האנטי-ערבים, אנטי-עובדים זרים הבוטים שלו.

בנימין נתניהו בכנס בחירות בתל אביב / צילום: קמפיין ארנון גלעדי
 בנימין נתניהו בכנס בחירות בתל אביב / צילום: קמפיין ארנון גלעדי

ש"ס: דרעי משתף פעולה על ליברמן

שר הפנים אריה דרעי הכניס ידו עמוק לתוך הכיס במערכת הבחירות באלעד, העיר החרדית. אך העניינים הסתבכו כאשר מועמד המפלגה, מי שרץ גם מטעם דגל התורה, יצחק פינדרוס, ניסה לעבור דירה לאלעד לקראת מערכת הבחירות. פינדרוס לשעבר ראש עיריית בית"ר עילית וסגן ראש עיריית ירושלים נפסל על ידי בג"ץ שכן הקשר שלו לעיר אינו ברור. השר דרעי וח"כ משה גפני ניסו לשתול מועמד מטעמם בעיר, כביכול בהסתמך על יכולות הניהול המקומיות שלו, אך המהלך לא צלח. מסתבר שלא ניתן להציב איש מטעם המפלגה ולהזיזו מעיר לעיר כאילו הניהול העירוני מנותק מן ההקשר המקומי.

מערכת בחירות נוספת בה מעורב אריה דרעי עמוקות היא לראשות העיר ירושלים. דרעי, בשיתוף עם ליברמן תומכים במועמד משה ליאון, לשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה ומי שהתמודד ב-2013 על ראשות העיר, אך הצליח להכניס רק חבר מועצה אחד, הוא עצמו. ליאון עבר ב-2013 להתגורר בירושלים ומאז הוא משרת כחבר מועצה. לפי כל ההערכות יתקיים בירושלים סיבוב שני ב-14 בנובמבר, בין שניים מתוך ארבעת המועמדים.

הסיפור של ירושלים, הגדולה והחשובה מבין הערים בישראל, סוקר רבות בכל כלי התקשורת והוא המעניין מכל המערכות המקומיות. השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, איש הליכוד, זכה לתמיכה של ראש הממשלה, אך לא לגיבוי סניף הליכוד בירושלים. גם כספי המפלגה לא נמסרו לאלקין, אשר נאלץ להישען על ערבויות מטעם תורמים פרטיים. מי שהריץ אותו ותמך בו בכל השנה האחרונה הוא ראש העיר היוצא, איש הליכוד ניר ברקת.

אם ינצח אלקין, אפשר יהיה לזהות את הציר אלקין-ברקת בתוך הליכוד כציר פוליטי מעניין. ח"כ אמסלם, יו"ר הקואליציה המקורב כיום מאוד לראש הממשלה, יתפס כ'עוין' לציר אלקין-ברקת, שכן הוא השפיע מאוד על סניף הליכוד המקומי בירושלים, שלא לתמוך באלקין ולא להסכים להתמודדותו מטעם הליכוד.

השר נפתלי בנט, התייצב בירושלים לצידו של השר זאב אלקין, אך לא מדובר בתמיכה כספית. במקומות אחרים בארץ מריצים בבית היהודי רשימות מקומיות לחברות במועצה, אך בנט לא הצטרף לקמפייני השטח הרבים של מועמדי המפלגה והיה עסוק בשבועות האחרונים בקרבות פנים מפלגתיים.

מרצ: בונים על המיתוג המפלגתי

למפלגת מרצ אחיזה משמעותית בתל-אביב. במועצה היוצאת למרצ יש 6 חברי מועצה ויו"ר המפלגה, תמר זנדברג עשתה את דרכה הפוליטית, מתפקיד חברת מועצה. בבחירות 2018 אין למרצ מועמד לראשות העיר, להבדיל מבעבר.

זנדברג קראה השבוע לבוחרים בערים וביישובים להכניס את הפתק עם האותיות מרצ למועצה. היא בונה על המיתוג של שם המפלגה ומציינת שחברי המועצה מטעם מרצ, בירושלים, רמת השרון, בת-ים, רחובות, ראש-העין, כפר-סבא ומקומות אחרים, ישימו דגש על הנושאים החשובים למפלגה, פעילות נגד כפיה דתית, תחבורה ציבורית ועוד.

החברה הערבית: פיצול בין הסיעות

בעוד הרשימה המשותפת בכנסת מורכבת מחברי כל הסיעות, הרי שבזירה המקומית הסיעות המקוריות המייצגות את החברה הערבית בכנסת מתמודדות אלה מול אלה, או אל מול ראש עיר עצמאי. בנצרת, ראש העיר עלי סלאם מנהל קרב פוליטי קשה נגד מועמד חד"ש וואליד עפיפי. ההתמודדות אינה מסוקרת כמעט בכלי התקשורת בעברית, אך מדובר באחד הקרבות היצריים הקשים ביותר בעיר.

ביפו, הצטרף עו"ד אמיר בדראן לרשימתו של אסף הראל לראשות העיר. בדראן הוא איש חד"ש ובאזור השכונות ביפו מתנהל קרב יצרי בינו לבין נציגי בל"ד המקומיים.