אפשר למצוא פתרונות בלי להרגיז את כולם

סוגיות של דת ומדינה קיימות גם ברשויות המקומיות, אבל בשיח נכון אפשר לגשר בין הפערים

היום (ג') ישראלים רבים ימצאו את עצמם בקלפי, מצביעים בבחירות לרשויות המקומיות. אחד מהנושאים שמסעירים את מערכת הבחירות הנוכחית, ברשויות שונות, הוא נושא דת ועיר. קודם כדאי לעשות סדר בעניין הזה. אנחנו רגילים לדבר על נושאי דת ומדינה, אך מה כלול בתוך המושג העמום "דת ועיר"?

דת ועיר הוא מושג הכולל את הפעולות שקשורות בשירותי דת מקומיים ובתקציבים לפעולות דתיות ומבני דת. המועצה הדתית, שאחראית על שירותי דת מסוימים, כמו מתן תעודות כשרות לעסקים ורישום לנישואין. זהו גוף מוניציפאלי, שיש לו זיקה וממשק עם הרשות המקומית. גם תקציבי תרבות תורנית הם תקציבים שעוברים דרך הרשויות המקומיות ומחולקות על ידן, גם אם מקורם לעתים במשרדי ממשלה ועל כן יש חשיבות להכרעה מי יישב על הברז.

בנוסף, אפשר לייחס לסוגיות דת ועיר נושאים שקשורים לשתי הזהויות של המדינה - יהודית ודמוקרטית - והמתח המתמיד בין שני זהויות אלה כשהם באים לידי ביטוי או מתנגשים במרחב הציבורי המקומי. למשל, בנושא הרותח של השבת במרחב הציבורי המקומי, שעלה על סדר היום בזמן העברת "חוק המרכולים" בכנסת, אותו חוק שביקש להגביל את הסמכות של הרשויות המקומיות בהסדרת פתיחת עסקים בשבת בתחומן.

חשוב להבחין בין נושאים שבהם לראשי רשויות וחברי מועצה יש סמכות רשמית, לנושאים שלא בסמכותם, אך הם יכולים לקבל עליהם אחריות.

נושא שהוא ממש בסמכותם הוא למשל הקצאות הקרקע ומבני הרשות. מי שחי בשכונות ובערים מעורבות מכיר את המאבקים שעולים לעתים סביב הקצאות של מבני ציבור. הרבה מהמאבקים ניטשים סביב בניית בית כנסת, מקווה או בית חב"ד, ולא תמיד בצדק. החוכמה היא לייצר תהליכי שיתוף ציבור מקדימים ומכילים שיאפשרו את האיזון בין צרכי התושבים, תוך חתירה לפשרות ופתרונות יצירתיים.

כך היה למשל, עם הקמת מקווה בשכונת המדע ברחובות. התעוררה מחאה סביב הקמת המקווה בלב שכונה חילונית, כאשר ישנם צרכי ציבור נוספים. תושבים שונים פנו לסגן ראש העיר חובש הכיפה. התושבים בדקו את הנושא לעומק, הציעה אלטרנטיבות שונות, ובסיועו של סגן ראש העיר הגיעו לפשרה, שבסופה המקווה עבר למיקום שונה ובמקומו הוקמו גני ילדים.

נושא התחבורה הציבורית אינו נמצא בסמכות פורמלית של הרשות המקומית. בהקשר של דת ועיר, כשמדברים על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, הסמכות בעיקרון נתונה למשרד התחבורה. עם זאת, מספר רשויות זיהו את ההימנעות של שר התחבורה מקידום תחבורה ציבורית בשבת כהזדמנות לייצר פתרונות יצירתיים שעוקפים סמכות זו. כך לדוגמה, הוקם מערך היסעים לים ביוזמת פעילים וחברי מועצה בהרצליה. בתל-אביב הכריזו כעת על יציאתם של מכרזים לקווי מוניות שירות שיפעלו גם בשבת ללא סבסוד מהמדינה, כחלק מהרפורמה במוניות השירות שהוביל שר התחבורה ישראל כ"ץ, ואושרה בוועדת הכלכלה בראשות ח"כ איתן כבל בקיץ האחרון.

בזמן שהכנסת מחשבת את קיצה לאחור ונושאי דת ומדינה מונחים על השולחן כאבן שאין לה הופכין, ראשי רשויות וחברי מועצה מוצאים את הדרך למצוא פתרונות נקודתיים ומקומיים. לכל מי שהנושא קרוב ללבו, חשוב להבחין בין הצהרות כלליות ללא תוכנית קונקרטית של מועמדים כאלה ואחרים, אל מול הצעות מעשיות והתחייבות לעמידה בדדליין קשיח.

לכו להצביע, וזכרו שמיד אחרי הבחירות מגיע המבחן האמיתי של הנבחרים - זמן הביצוע. ולמועמדים - זכרו שמרקם החיים המשותפים בין מסורתיים, דתיים וחילונים לא מתחיל בהקצאת קרקע לבית כנסת ולא נגמר בתקצוב של עמותת להט"ב. המועצה הדתית, רב העיר, תקציבי תרבות תורנית, וכל הנושאים הכרוכים במרחב הציבורי המשותף - כולם נתונים להשפעתכם. השתמשו במנדט הציבור בחוכמה ובאיזון בין צרכי כל התושבים, גם אלה שלא בחרו בכם.

■ ראש תחום דת ומדינה בתנועת נאמני תורה ועבודה.