הקלפיות בירושלים נסגרו: אחוזי הצבעה נמוכים יחסית לשאר הרשויות

למרות מסרוני ההשמצה נגד המתמודד זאב אלקין, הבחירות בירושלים התאפיינו בטובת התושבים ובהתרחקות מפוליטיקה ארצית • ההצבעה היום לא תגיע להכרעה, והקרב על הסיבוב השני צמוד • תושבי מזרח ירושלים, רובם ככולם, מחרימים את הבחירות

זאב אלקין, משה ליאון, יוסי דייטש ועופר ברקוביץ
זאב אלקין, משה ליאון, יוסי דייטש ועופר ברקוביץ

שיעורי הצבעה נמוכים במגזר הלא-חרדי בירושלים עוררו דאגה במטות של שלושה מבין ארבעת המתמודדים על ראשות העירייה. לפי הערכות המרוויח העיקרי משיעורי הצבעה כאלה יהיה המתמודד משה ליאון שסגר 'דיל' עם שתיים משלוש המפלגות החרדיות. המפסיד העיקרי משיעורי הצבעה כאלה צפוי להיות המתמודד החילוני עופר ברקוביץ', שפרסם סרטון המרצה למצביעים בפייסבוק. גם במטות של של השר זאב אלקין וסגן ראש העיר יוסי דייטש עשו מאמצים של הרגע האחרון לשכנע מצביעים.

על-פי נתוני משרד הפנים מימשו עד השעה 19:30 רק כ-30% מבעלי זכות הבחירה בירושלים את זכותם והצביעו. מדובר בנתון נמוך משמעותית מהנתון הארצי שהתקרב ל-50%. בנוסף התרבו דיווחים על שיעורי הצבעה גבוהים יחסית בשכונות החרדיות, מעל 50% מבעלי זכות הבחירה.

אחרי ליאון, דייטש מסומן כמרוויח משעורי הצבעה גבוהים בשכונות החרדיות, אך גם במטה אלקין טוענים כי הם זוכים לציכה באזורים החרדיים והדתיים בעיר. שמטה של דייטש התגאו גם באהדה מצד לא-חרדים שבאה לידי ביטוי בסיורים שערך המתמודד החרדי במהלך היום במינהלים השכונתיים של אזור מרכז העיר.

שיעורי ההצבעה בבחירות המקומיות בירושלים נוטים להיות נמוכים יחסית בגלל אי-השתתפותם של בעלי זכות הבחירה הלא-יהודיים המהווים כ-40% מסך המצביעים אך עדיין שיעור ההצבעה הנוכחי נמוך משמעותית מהשיעור הסופי שהושג בבחירות הקודמות, שעמד על 39%, ונמוך בכ-50% משיעור ההצבעה נכון לשעה זו ביישובים הסמוכים לעיר כמו מבשרת ציון.

תקרית באחת הקלפיות בירושלים העיבה על הבחירות המתנהלות בעיר. תושבת אחת השכונות החרדיות שבאה להצביע התלוננה כי מישהו כבר הצביע בשמה. וועדת הבחירות המרכזית פתחה בבדיקת התלונה. ארבעת המתמודדים לראשות העירייה הצביעו בקלפיות בשכונות מגוריהם.

השר להגנת הסביבה ולענייני ירושלים זאב אלקין הצביע בבית ספר בשכונת פסגת זאב בצפון העיר. אלקין אמר עם צאתו מהקלפי כי "הצבעתי לזאב אלקין לראשות העיר ולרשימה שלנו ירושלים תצליח - ירושלמים עם האות א' למועצת העיר. אני קורא לכולכם לצאת מהבתים להצביע ולהשפיע על עתידה של העיר הזאת". אלקין סיפר כי התפלל אמש בכותל "שהקב"ה ותושבי ירושלים יבחרו את האיש הראוי והמתאים ביותר והנכון ביותר לקחת בידיו את האחריות על הפיקדון העצום הזה החשוב ביותר לעיר ירושלים".

המתמודד משה ליאון התפלל בכותל המערבי בשעות הבוקר ולאחר מכן הגיע להצביע בלפי בבית הספר ממלכתי דתי במרכז העיר. ליאון אמר לעיתונאים עם צאתו כי הוא אינו חושש מזיופים בבחירות. ליאון הביע תקווה כי יזכה בבחירות כבר בסיבוב הראשון ולא יהיה צורך בעריכת סיבוב שני.

זאב אלקין מצביע בפסגת זאב, ירושלים / צילום: שלומי כהן
 זאב אלקין מצביע בפסגת זאב, ירושלים / צילום: שלומי כהן

המועמד החילוני לראשות העירייה עופר ברקוביץ הצביע עם דינה רעייתו בבית הספר דוגמא בסמוך לביתו בנחלאות. ברקוביץ' אמר עם צאתו מהקלפי כי "זה רגע מרגש ורגע דרמטי לעתידה של ירושלים. אנחנו 2% פער מניצחון בסיבוב ראשון. ירושלים מנצחת היום בסיבוב ראשון ואני קורא לכולם לצאת להצביע". ברקוביץ' הוסיף כי הוא "קורא לכולם לשמור על טוהר המידות ומערכת בחירות נקייה גם ברגעים האחרונים".

המועמד החרדי לראשות העיר וסגן ראש העיר יוסי דייטש ורעייתו שושנה הצביעו בקלפי בשכונת גאולה בעיר. בסיום ההצבעה אמר דייטש כי: "זהו יום גדול, בתום מסע מדהים של חודשים רבים. הובלנו שיח שונה וסובלני בכל מערכת הבחירות הזו. צאו להצביע, תנו לי את הכוח ובעזרת השם אהיה ראש העיר של כולכם".

קמפיין השמצה חריג, סובלנות מאפיינת

התנתקות מהאג'נדה הפוליטית הארצית והתרכזות בטובתם של תושבי ירושלים ובאינטרסים משותפים, אפיינה את מערכת הבחירות לראשות העיר המגיעה היום לשיאה. דווקא ערב ההצבעה נרשם פרק מכוער וחריג בהתמודדות - בדמות קמפיין מסרוני השמצה נגד המתמודד השר להגנת הסביבה ולענייני ירושלים זאב אלקין, שהופצו לאלפים מתושבי העיר. אלקין מאשים את יריבו מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר משה ליאון כי הוא זה שעומד מאחורי הפצת המסרונים אך לאון מכחיש כל קשר וטוען כי האשמותיו של אלקין מעידות בעיקר על מצוקתו של השר.

ההצבעה בירושלים היום אינה צפויה להסתיים בהכרעה: אף אחד מארבעת המתמודדים על ראשות עיריית ירושלים אינו צפוי להגיע למספר הקולות המינימלי הדרוש כדי להיבחר בסיבוב הראשון. יחד עם זאת ההתמודדות על שני המקומות הראשונים המבטיחים עלייה לסיבוב השני צפויה להיות צמודה. לצד שני המתמודדים המוכרים יחסית, אלקין וליאון מתמודדים שני מועמדים המגיעים מהפוליטיקה המקומית, סגן ראש העיר יוסי דייטש וראש סיעת התעוררות עופר ברקוביץ'.

משה ליאון מצביע בירושלים / צילום: מאיר אליפור
 משה ליאון מצביע בירושלים / צילום: מאיר אליפור

הליכוד, ורשימות עצמאיות גם

שלושה מבין ארבעת המתמודדים רצים בראש רשימות עצמאיות. מפלגת הליכוד השולטת בירושלים בבחירות הארציות, מיוצגת בעיר על-ידי סניף קיקיוני שסירב לתמוך באלקין (שנאלץ להקים סיעה עצמאית) ושחתם על הסכם עודפים דווקא עם סיעת התעוררות של ברקוביץ'. למפלגות העבודה ויש עתיד אין נוכחות משמעותית בירושלים והמפלגה החילונית הבולטת הנוספת היא מרץ. למפלגות החרדיות יש נוכחות בולטת בפוליטיקה העירונית והמועמד החרדי דייטש רץ מטעם מפלגת אגודת ישראל, אך שתי המפלגות החרדיות האחרות, ש"ס ודגל התורה הודיעו על תמיכה במועמד הדתי לאומי משה ליאון.

עופר ברקוביץ' מצביע בירושלים / צילום: רפי קוץ
 עופר ברקוביץ' מצביע בירושלים / צילום: רפי קוץ

שני המועמדים ה'ירושלמים' - דייטש וברקוביץ' - אחראים במידה רבה לאווירה החיובית, הפלורליסטית והמכבדת שאפיינה את מערכת הבחירות כמעט לכל אורכה. אווירה הרחוקה מלהיות מובנת מאליה בעיר שסועת מתיחיויות ויריבויות כמו ירושלים. ברקוביץ' (35) הדוגל בגישת 'ירושלים לכולם' נחשב למתמודד המרענן בבחירות ולבעל סיכוי גבוה לעלות לסיבוב השני למרות הביקורת על גילו הצעיר וחוסר ניסיונו הניהולי. ברקוביץ' זוכה לא רק לתמיכה בציבור החילוני אלא גם מקרב דתיים לאומיים ו'חרדים חדשים'. גם המתמודד החרדי דייטש (50), הצליח לגייס תמיכה בציבורים הרחוקים בהשקפותיהם משכונת מאה שערים בזכות רקורד בעשייה ציבורית ועמדות סובלניות שהשמיע, אם כי איבד תמיכה בשמאל החילוני לאחר שבחר לשתף פעולה בבחירות עם סיעת הימין הקיצונית של אריה קינג המזוהה עם מורשת הרב כהנא.

הציבור החרדי במבחן

המתמודד המאכזב עד כה היה השר אלקין (47) ששידר בתחילת הקמפיין ביטחון מופרז בניצחונו, לאחר שגייס את תמיכתם של ראש הממשלה ואישים בולטים בציונות הדתית. התמקדותו של אלקין בברקוביץ' ("הצבעת ברקוביץ' - קיבלת ליאון") סייעה דווקא למתמודד הצעיר יותר והמוכר פחות. המועמד הרביעי, ליאון (58) היה היחיד שהתקרב לזכות במשרה הנכספת של ראש עיריית ירושלים כשהפסיד בבחירות הקודמות לניר ברקת בהפרש זעיר. ליאון, הנחשב לנאמנו של מנהיג ישראל ביתנו אביגדור ליברמן פיזר במהלך הקמפיין הבטחות פופוליסטיות רבות ("חנייה חינם לכל תושבי העיר") אך הפך לבעל סיכויים גבוהים להעפיל לסיבוב השני בזכות 'דיל' עם ש"ס ודגל התורה. התיאוריות על התבגרות הציבור החרדי והתרופפות שליטת הממסד בבוחריו יעמדו למבחן בהצבעה בהתמודדות בין ליאון לבין דייטש, הזוכה לפופולריות ברחוב החרדי האשכנזי.

יוסי דייטש בקלפי בירושלים
 יוסי דייטש בקלפי בירושלים

638 אלף בעלי זכות בחירה מתגוררים בירושלים, מספר גדול בהרבה מבכל יישוב אחר בישראל. לשירותם יפעיל משרד הפנים 848 קלפיות ברחבי העיר, מתוכן 157 במזרח ירושלים. ואולם הקלפיות במזרח ירושלים יעמדו שוממות כיון שתושבי העיר הלא-יהודים, כ-40% מסך המצביעים, מחרימים רובם ככולם את הבחירות. על רקע ההחרמה נרשמו בירושלים שיעורי הצבעה נמוכים. ב-2013 הצביעו רק 39% מבעלי זכות הבחירה וב-2008 - 43%. סימן חיובי ראשון לשינוי היא התמודדותה של סיעת 'ירושלים עירי' של ד"ר רמדאן דבש, פעיל מרכזי בכפר צור בהאר שסופח לירושלים אחרי מלחמת ששת הימים. נאמן לגישת ההתנתקות מהפוליטיקה הארצית הקפיד גם דבש להצהיר כי התמודדותו נועדה אך ורק לקידום נושאים עירוניים המעסיקים את תושבי העיר הפלסטינים.