מישהו מופתע? מערכת משרד הפנים למעקב אחר תוצאות הבחירות קרסה

כפי שפורסם שלשום ב"גלובס", המערכת של משרד הפנים שנועדה לספק מעקב אחר תוצאות הבחירות לרשויות המקומיות לא הייתה מוכנה ולא פעלה ביום הבחירות - זאת לאחר שני דוחות מבקר שהצביעו על ליקויים זהים בשתי מערכות בחירות קודמות • בדוח שפורסם לאחר הבחירות ב-2013 נכתב כי "היה אפשר למנוע חלק ניכר מהליקויים שהועלו, אילו משרד הפנים לא היה מתעלם מהערות המבקר"

בחירות לרשויות המקומיות 2018 / צילום: שלומי יוסף
בחירות לרשויות המקומיות 2018 / צילום: שלומי יוסף

מערכת מת"ג של משרד הפנים, שנועדה לספק אפשרות מעקב בזמן אמת אחרי תוצאות הבחירות המקומיות, לא עבדה במרבית שעות ספירת הקולות וכעת אינה נמצאת באוויר. זאת לאחר שפורסם שלשום ב"גלובס", כי משרד הפנים מפנה עיתונאים לקבצי אקסל, כדי לקבל מידע שאמור היה להיות זמין במערכת.

מערכת מת"ג אמורה הייתה לפעול לאורך יום הבחירות וספירת הקולות, ולעדכן בזמן אמת, כלשון סרטון התדמית, שהפיץ משרד הפנים לפני כשבועיים, "את כל המידע העדכני בנוגע לבעלי זכות הצבעה, כמה הצביעו עד לרגע זה, ועוד סטטיסטיקות מעניינות על גבי מפה אחת המציגה את כל המועצות האזוריות, העיריות והמועצות המקומיות".

עם זאת, המערכת לא פעלה כראוי, לא הייתה זמינה במרבית שעות ספירת הקולות, ואף הציגה מידע שגוי. כך למשל, במועצה האזורית בנימין הופיע כי שילה אדלר הוא המועמד המוביל, שעתיים לאחר שהוכרז ניצחון ישראל גנץ.

הליקויים במערך המידע לבוחר במשרד הפנים, כללו גם עיכוב משמעותי בפרסום רשימת המועמדים המלאה, שהתפרסמה רק יום לפני הבחירות. בעקבות הפרסום ב"גלובס" אמש אודות הליקויים, משרד הפנים הגיב כי הבחירה להפנות כתבים לקבצי אקסל לא הייתה משום כל ליקוי במערכת: "מע' מת"ג תעלה מחר ביום הבחירות. כרגע אינה פעילה משום שאינה מוזנת. הטבלות xl (כך במקור) שעלו באתר הכתבים אינן רשימות המועמדים אלא דוגמה שבקשו ערוצי הטלוויזיה לצורך פנימי. עלות מת"ג מינימלית ומתומחרת בעבודת חודש של מתכנת".

זוהי אינה הפעם הראשונה שמידע בנוגע לבחירות המקומיות לא פורסם כראוי. בעקבות הבחירות ב-2008, ולאחריהן הבחירות ב-2013, פורסמו דוחות מבקר המדינה אשר מצאו ליקויים חמורים בהתנהלות משרד הפנים בנוגע להיערכות לבחירות לרשויות המקומיות ולניהולן. האתר ומערכת מת"ג היו מיועדים לספק מענה לליקויים שאותרו בשני דוחות המבקר.

כעת, הליקויים חזרו פעם נוספת, לאחר שני דוחות מבקר שהצביעו על ליקויים זהים בשתי מערכות בחירות קודמות. כך, בדוח על בחירות 2013 נכתב כי "תוצאות הבחירות לא פורסמו בילקוט הפרסומים במועד שנקבע בחוק, דהיינו בתוך 21 ימים מיום הבחירות; הועלו כ-40 אי-התאמות ניכרות בין התוצאות שפורסמו ובין התוצאות שנרשמו בפרוטוקולים של מנהלי הבחירות".

לפי הדוח שפורסם לאחר הבחירות הקודמות של 2013, "היה אפשר למנוע חלק ניכר מהליקויים שהועלו, אילו משרד הפנים לא היה מתעלם מהערות מבקר המדינה שפורסמו בדוח על בחירות 2008, ואילו קוימו הבטחותיו הרבות של משרד הפנים - לשיפור בתהליכי העבודה, לייעולם ולקידום הליכי חקיקה".

בתגובה לפניית "גלובס" בנוגע לליקויים, ולכך שהתרחשו למרות תגובת משרד הפנים לכתבה שפורסמה ב"גלובס" עוד טרם הבחירות, משרד הפנים מסר כי "המערכת הוקמה על-ידי חברת esri הנחשבת למצוינת בתחומה, בעלת תמיכה בארצות-הברית. הובטח למשרד כי היא תפעל ביום הבחירות". 

בשעות האחרונות פורסם בכמה כלי תקשורת כי משרד הפנים טוען שמקור הליקויים במערכת היא מתקפת סייבר על עמוד הנחיתה שבנה עבורה לשכת הפרסום הממשלתית. מלפ"מ נמסר בתגובה כי "ללפ"מ אין קשר לקריסה. לשכת הפרסום הממשלתית הקימה את דף נחיתה המפנה את הגולשים לאתר משרד הפנים. אתר משרד הפנים כלל בתוכו מערכת תוצאות אמת שלא עמדה בעומס וקרסה".

במשרד הפנים מציגים כעת בפני "גלובס" גרסה אחרת: "אתר 'בוחרים' הותקף, והאיום נוטרל מיד. אין קשר בין המקרים". עוד הוסיף משרד הפנים כי "על פניו לא נראים שיבושים" בעקבות המתקפה, וכי "לא הספקנו לתחקר את מקרה התקיפה".

מחברת סיסטמטיקס, המייצגת ומיישמת את המערכות של esri בישראל, נמסר: "המערכת נבנתה על בסיס טכנולוגיית המיפוי של חברת esri, המשרתת אלפי ארגונים ומליוני משתמשים בעולם ובישראל. הגורמים לתקלה נבדקים לעומקם ויסוכמו בהקדם".