הליש"ט טסה 1.2%: "לא יהיה ברקזיט, אחרת השווקים יתמוטטו"

יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס, סבור כי התאריך שסיפק השר לענייני הברקזיט נובע מלחצים פוליטיים בבריטניה • האירו קופץ 0.7% מול הדולר לרמה של 1.13 דולרים • בשוק המקומי, הדולר איבד 0.4% ושערו היציג נקבע על 3.706 שקלים • הליש"ט זינק 0.75% מול השקל ל-4.77 שקלים • האירו טיפס ב-0.14% ל-4.21 שקלים • סקירת המט"ח היומית של "גלובס"

מפגין נגד הברקזיט בצעדה בלונדון / צילום: רויטרס
מפגין נגד הברקזיט בצעדה בלונדון / צילום: רויטרס

שוק המט"ח בעולם נסחר היום (ה') סביב שני אירועים מרכזיים שעיקרם בבריטניה: בראשון מביניהם, שר הברקזיט הבריטי, דומיניק ראב, מסר אמש כי עד ל-21 בנובמבר יגובש הסכם ליציאתה של בריטניה מהאיחוד האירופי; ובאירוע השני, מוקדם יותר היום הותיר הבנק המרכזי הבריטי את הריבית ללא שינוי, כשנגיד הבנק, מארק קרני, רמז על אפשרות להעלאת ריבית בקצב גבוה מהצפוי, אם הליך הברקזיט יהיה חלק.

על רקע אירועים אלה, מזנקת הליש"ט ב-1.2% מול הדולר לרמה של 1.29 דולרים; והאירו קופץ 0.7% מול הדולר לרמה של 1.14 דולרים.

בשוק המט"ח המקומי, הדולר  איבד 0.4% ושערו היציג נקבע על 3.706 שקלים; הליש"ט  זינק 0.8% מול השקל ל-4.77 שקלים; ואילו האירו  טיפס ב-0.2% ל-4.21 שקלים. 

"אני לא רואה את הדולר מתחזק עוד יותר בעולם, הוא הגיע לאזור הנוחות שלו", אמר יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס בשיחה עם "גלובס". "בסך הכל הגענו לרמת שיווי משקל של הדולר. ההשפעה של מלחמת הסחר נמצאת בשוליים של השוליים. לגבי בריטניה, היו ציפיות להעלאת ריבית אחרי הפד, אך אלו התבדו. אין שום סיבה הגיונית שהאירו יהיה מתחת ל-1.13 דולרים, ולכן המטבע מבצע תיקון".

לגבי הקפיצה של המטבע הבריטי נוכח הדיווח על הברקזיט, אמר פרנק: "לדעתי לא יהיה ברקזיט, אלו רק דיבורים יפים של פוליטיקאי. אם כן יהיה ברקזיט הוא יגיע בדמות הסכם קוסמטי לגמרי, בלי שום השלכות פיננסיות - אחרת היינו רואים שווקים מתמוטטים. זה הסיפור באנגליה בסופו של דבר. לבריטים לא היתה ברירה אלא לספק תאריך כי לחצו אותם לקיר, מדברים על זה שהשיחות במבוי סתום מצד אחד, הפגנות של מאות אלפים בלונדון לעשות משאל חוזר מצד שני, אז הם היו צריכים לייצר משהו נוכח אי הוודאות בשווקים". 

בהקשר של כניסתו של נגיד בנק ישראל לתפקיד וההשפעה על השקל, אמר פרנק: "אף אחד לא יודע להכיל עדיין את הנגיד החדש אז כולם מנחשים. אם המדיניות שלו תהיה יותר יונית - זה ההמשך של סטנלי פישר, אם המדיניות תהיה יותר ניצית - אז נראה העלאת ריבית מהירה יותר, ואז שוב יש אינסנטיב להתחזקות השקל, אך אני לא רואה התחזקות משמעותית. צריך לחכות לסוף החודש כדי להבין מה תפישת עולמו של הנגיד החדש".