מנהל הכספים של טבע: "הפוקוס לשנים הקרובות הוא לייצר כמה שיותר תזרים מפעילות במטרה להחזיר חוב"

מייקל מקללן מצפה להמשך שחיקה בקופקסון ב-2019, אבל מציין "מגמות מעודדות" במוצרים Ajovy ואוסטדו של טבע • "אנחנו בדיאלוג עם כל המבטחים בנוגע לשיפוי התרופה למיגרנה, כולל אקספרס סקריפטס" • התרופה של טבע היא היחידה בין שלוש התרופות למיגרנה בשוק שלא קיבלה שיפוי מהמבטח אקספרס סקריפטס, אך מייקל מקללן מעריך כי טבע תוכל לקבל "נתח שוק הוגן" על רקע היתרון התחרותי של התרופה

מייקל מקללן, מנהל הכספים הראשי של טבע / צילום: אתר החברה
מייקל מקללן, מנהל הכספים הראשי של טבע / צילום: אתר החברה

"אנחנו שמחים להעלות תחזיות לשנת 2018, ועוברים עכשיו לעבוד על התוכניות שלנו ל-2019", כך אמר היום (ד') ל"גלובס" מנהל הכספים הראשי של טבע , מייקל מקללן, לאחר שהחברה פרסמה דוחות כספיים לרבעון השלישי והעלתה שוב את התחזיות.

לדברי מקללן, עוד מוקדם לדבר על איך תיראה שנת 2019, אם כי הוא אומר כי בחברה רואים מגמות מעודדות בחלק מהמוצרים, ובהם למשל Austedo ו-Ajovy, כאשר במקביל יש גם "רוחות נגדיות" שמשפיעות לרעה.

התרופה אוסטדו הושקה בשנה שעברה בארה"ב, וברבעון השלישי רשמה צמיחה של 870% בהכנסות, ל-62 מיליון דולר. התרופה Ajovy, לטיפול במיגרנה, הושקה בסוף הרבעון השלישי ובטבע מדברים על השקה מוצלחת. מדובר בשוק עצום אך תחרותי מאוד: תוך זמן קצר הושקו שלוש תרופות דומות לטיפול במיגרנה, של החברות טבע, אלי-לילי ואמג'ן. לאחרונה נודע כי מבטח גדול בארה"ב, Express Scripts, החליט שלא לתת שיפוי לתרופה של טבע אך לשפות את שתי התרופות האחרות.

לשאלה היכן עומדים כעת הדיונים עם מבטחים אחרים בארה"ב, משיב מקללן, כי "אנחנו נמצאים בדיאלוג פעיל עם כל המבטחים כולל אקספרס סקריפטס, ומעריכים שנוכל לקבל נתח שוק הוגן. זאת סיטואציה ייחודית, שבה שלושה מוצרים הושקו כמעט באותה עת, וזה נותן הזדמנות למבטחים. לנו יש את הערך המוסף של המינון הרבעוני (התרופה של טבע היא היחידה בין השלוש שניתנת לשימוש גם פעם ברבעון, ולא רק פעם בחודש; שח"ו), כך שיש למוצר תועלת טובה ויש ביקוש. אנחנו מקווים לספק חדשות טובות בשבועות הקרובים".

לפי נתונים שמסרה טבע היום, כ-20% מהמשתמשים בתרופה מקבלים את המינון הרבעוני, ולדברי מקללן, "20% זה יותר ממה שציפינו. זאת רק ההתחלה, אך מחקרי שוק הצביעו על עדיפות למינון רבעוני, ובמקרה כזה זה משפיע עלינו לטובה כי רק לנו יש מינון כזה".

תרופה מקורית חשובה אחרת של טבע היא קופקסון, שנשחקת כצפוי ברבעונים האחרונים על רקע התחרות הגנרית, אך שומרת על חוזק ועמידות בנתח השוק שלה למרות התחרות. לפני מספר חודשים מיילן, שמשווקת גרסה גנרית לתרופה, חתכה את מחיר המוצר שלה ב-60%. לדברי מקללן, "מיילן לקחו קצת נתח שוק ברבעון השלישי. עיקר ההשפעה על התמחור תהיה ב-2019, ואנחנו צופים גם השפעה על הווליום (היקף המכירות) ומעריכים שמומנטה וסנדוז יגדילו את נתח השוק שלהן. עם זאת, אנחנו מרוצים בסך הכול מהתוצאות של הקופקסון ברבעון ושומרים על המומנטום החיובי".

"התחלה של התייצבות בשוק הגנרי"

בשיחת הוועידה שערכה טבע לאחר פרסום הדוחות התייחס המנכ"ל, קאר שולץ, לשוק הגנרי בארה"ב, ולדבריו, טבע רואה התחלה של התייצבות בשוק. "תוך שלוש שנים השוק הגנרי נחתך בחצי ברמה הדולרית", אמר שולץ בשיחת הוועידה. "אנחנו רואים התחלה של התייצבות: יהיו עוד עליות וירידות בין הרבעונים, אבל לא צלילה כמו בשנים האחרונות ולא צמיחה חדה". לשאלה מהי ההשפעה של ההתייצבות הזאת על טבע, אומר מקללן כי "בין הרבעון השני לרבעון השלישי המכירות בשוק הגנרי בארה"ב היו יחסית יציבות. אם נוכל להשאיר את הרמה הזאת כשהמוצרים החדשים יצמחו והשחיקה בקופקסון תתמתן, נוכל לחזור לצמיחה. זה מצב הרבה יותר נוח עבורנו".

במהלך הרבעון השלישי נרשמה מחיקה נוספת בגין עסקת אקטביס, כשטבע הכירה בירידת ערך של 521 מיליון דולר שרובה מיוחס לאקטביס. מקללן לא פוסל מחיקות נוספות בעתיד, כשלדבריו, "אנחנו בוחנים זאת על בסיס רבעוני. אחד מהדברים שאנחנו בוחנים היטב הוא שיעורי הריבית, משום שזה משפיע על ה- WACC (weighted average cost of capital) כך שאם הריבית תמשיך לעלות, זה יוכל להשפיע על הסיכון למחיקות נוספות".

בנוגע לחוב של טבע, שעמד בסוף הרבעון על 29.5 מיליארד דולר, אומר מקללן כי "אנחנו ממשיכים להוריד את החוב, והפוקוס שלנו לשנים הקרובות הוא לייצר כמה שיותר תזרים מפעילות, במטרה להחזיר חוב".